Direct naar artikelinhoud
YouTube

Lidl, Mars en Adidas adverteren even niet meer op YouTube na nieuwe rel

YouTube verliest (tijdelijk) grote adverteerders als Adidas, Lidl en Mars.Beeld REUTERS

Lidl, Mars, Adidas, Deutsche Bank en HP maken voorlopig geen reclame meer op YouTube. De bedrijven nemen deze stap nadat duidelijk is geworden dat hun advertenties bij filmpjes staan met zeer expliciete seksuele commentaren over jonge kinderen.

YouTube kondigde eerder deze week al maatregelen aan om ongepaste video's van zijn netwerk te weren, maar ziet zich nu geconfronteerd met een nieuwe rel. Uit onderzoek van BBC News en de Britste krant The Times blijkt dat video's van onschuldige kinderen op YouTube honderden obscene commentaren uitlokken.

Deze filmpjes blijken enorm populair bij pedofielen, schrijft The Times. Video's waarop jonge meisjes in ondergoed zichzelf filmen terwijl ze hun tanden poetsen, oefeningen doen of uit bed rollen, genereren miljoenen views. Volgens The Times worden de meeste video's door de meisjes zelf geüpload naar het videoplatform.

YouTube ontkent tegenover BBC dat er problemen zouden zijn

Defect systeem

BBC News meldt ondertussen dat het systeem van YouTube dat ervoor moet zorgen dat seksueel getinte commentaren worden verwijderd, al een jaar niet naar behoren functioneert. Hierdoor zouden meldingen niet goed doorkomen, waardoor de moderatoren geen flauw idee hebben over welk specifiek commentaar klachten binnenkomen. YouTube ontkent tegenover de omroep dat er problemen zijn.

Gevolg van de nieuwe rel is in ieder geval dat een aantal grote adverteerders zich voorlopig terugtrekt van het platform. Onder hen bevinden zich volgens Britse media merken als Adidas, HP, Lidl, Deutsche Bank en Mars. Deze laatste keert pas terug als YouTube maatregelen heeft genomen die herhaling moeten tegengaan.