19 maart 2018 om 03:00
Luister naar

Aad Kamsteeg: Putin en Moeder Rusland

Nederlanders hebben de neiging te denken in termen van absoluut goed of absoluut kwaad. Iets is zwart of wit. Je ziet dat ook in veel commentaren over Rusland. Genuanceerder opinies worden al gauw in het populistische kamp van Le Pen en Wilders geduwd. Ook in verband met de presidentsverkiezingen werd veel negatiefs over Vladimir Putin uitgestort. Maar nee, dan Nederland! De Russen moeten wel erg jaloers op ons zijn.

Maar hoe denken de Russen zelf? De beroemde romanschrijver Dostojevski (1821-1881) constateerde dat het in de Russische volksaard ligt om in de misdadiger tevens de heilige te zien. Niemand is helemaal goed en niemand is helemaal slecht. En opmerkelijk: vanouds vinden de Russen dat wij in het Westen juist op hen jaloers kunnen zijn. Ik generaliseer. Maar toch.

drie-eenheid

De kwestie is actueel. In voorbeschouwingen op de stembus is de indruk gewekt dat Putin de bevolking manipuleert en tegen het Westen opzet. Hij zou een buitenlandse vijand nodig hebben om de Russen achter zich te houden. Dat ‘misdadige’ element zit er zeker in. Maar het ‘heilige’ is er ook. Putins optreden sluit namelijk aan bij de eeuwenlang diep in de Russische ziel gewortelde overtuiging dat Rusland moreel en religieus superieur is aan het Westen.

Om misverstanden te voorkomen, Putin manifesteert zich als een wrede tiran. Je hart breekt bij het zien van de gruwelen die hij in het Syrische Ghouta aanricht. Hij snoert oppositie de mond en flirt ondertussen met de Russisch-Orthodoxe Kerk. Hij laat de suggestie toe dat niet bolsjewieken, maar Joden Nicolaas II en diens tsarenfamilie in 1918 hebben vermoord. Als nationalist voelt hij zich verheven boven andere volken. Maar zeker met dat laatste sluit hij wel aan bij de Russische volksaard.

Maakt dat het er beter op? Nee. Maar het verklaart wel waarom Putin onder de bevolking zo veel steun krijgt. Weinig Russen stonden indertijd kritischer tegenover Putins communisme en zijn geheime dienst KGB dan dissident Alexander Solzjenytsin (1918-2008). Toch bestond er ook voor Solzjenytsin een soort drie-eenheid tussen Moeder Rusland, de Orthodoxe Kerk en en het eigen grondgebied. En net als Putin karakteriseerde hij de westerse wereld als een cultuur in moreel verval.

Ook religieus zijn de Russen anders dan wij. Meer dan zeventig procent van de Russen beschouwt zich als behorend tot de Orthodoxe Kerk, ook al is geregeld kerkbezoek sporadisch. Monniken werden de zedelijke leiders van het volk, kloosters de beschermers van de cultuur en de Russische gelovige bij uitstek de drager van het oerchristendom. Westers geloof vindt men te verstandelijk. Met de door geweld besmette Rooms-Katholieke Kerk bestond nooit een hechte band. En Verlichting noch Reformatie kregen voet aan de grond.

iconen

Rusland is anders. Met uitzondering van de communistische periode was een scheiding tussen kerk en staat wezensvreemd aan de samenleving. Grootvorst Vladimir van Kiev bekeerde zich in 988 tot het Byzantijnse christendom, waarna het orthodoxe geloof staatsgodsdienst werd. Sindsdien heeft de kerk zich steeds in het centrum van de autocratische en nationalistische tsarenstaat bevonden.

Putin grijpt daarop terug. Portretten van Lenin worden vervangen door orthodoxe iconen. De verjaardag van de bolsjewistische revolutie maakt plaats voor de viering van het schisma met de buitenlandse, Latijnse kerk. In confrontatie met het ‘goddeloze’ Westen werken kerk en staat gebroederlijk samen aan een renaissance van een Orthodox Moeder Rusland.

Maar laten we niet te veel generaliseren. Staat noch kerk zijn volstrekt eenvormig. Er zijn moedige, ideologische en kerkelijke dissidenten. Gelukkig maar. Want vrijheid van meningsuiting is een groot goed en een kerk die zich nauw met de staat verbindt, wordt haast per definitie corrupt. Maar voor veel kiezers bracht Putin wel hun eigen Rusland terug.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.