Direct naar artikelinhoud
Onderwijs

Katholiek onderwijs wil jongeren al op 16 jaar laten kiezen tussen universiteit en hogeschool

Katholiek onderwijs wil jongeren al op 16 jaar laten kiezen tussen universiteit en hogeschool
Beeld Wouter Van Vooren

Het katholiek onderwijs wil jongeren bij het begin van de derde graad al laten kiezen voor universiteit of hogeschool. Dat blijkt uit het memorandum met nieuwe eisen dat het katholiek onderwijs dinsdag voorstelde.

Stel, je bent 16 jaar en je wilt na het middelbaar voortstuderen. Als het van het katholiek onderwijs afhangt, maak je dan al de keuze tussen een richting die voorbereidt op de universiteit en een richting die voorbereidt op de hogeschool. Het is het opvallendste voorstel uit de eisenbundel die het katholieke net dinsdag presenteerde op zijn ledencongres.

Het voorstel gaat lijnrecht in tegen de modernisering die in september ingaat. Die voorziet momenteel in drie doorstroomrichtingen: het hoger onderwijs, de arbeidsmarkt of beide. Het katholieke net stelt nu voor om daar een doorstroomrichting aan toe te voegen voor het hoger onderwijs. “We moeten vaststellen dat in de modernisering secundair onderwijs een paar haken en ogen zitten. Vertrekkende vanuit onze doelstelling om iedereen op het juiste moment op de juiste plaats te krijgen, stellen we voor om een aantal correcties door te voeren”, stelt topman Lieven Boeve.

Eindtermen

Het voorstel komt als een donderslag bij heldere hemel. “Ik weet niet van waar dit komt. Vooral omdat het helemaal ingaat tegen de geest van de modernisering om de studiekeuze het liefst zo lang mogelijk uit te stellen”, valt te horen in het onderwijsveld. “Aan de ene kant vraagt Lieven Boeve rust, maar aan de andere kant wil hij de structuur van het onderwijs wijzigen. Terwijl de scholen net bezig zijn zich daarop te organiseren”, reageert N-VA-parlementslid Koen Daniëls. 

‘Ik stel vast dat de Vlaamse Onderwijsraad, die het onderwijsveld vertegenwoordigt, vooral rust vraagt en er nu allerlei grote veranderingen op tafel worden gelegd’
Hilde Crevits, minister van Onderwijs

Ook Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) fronst de wenkbrauwen. “Ik stel vast dat de Vlaamse Onderwijsraad, die het onderwijsveld vertegenwoordigt, vooral rust vraagt en er nu allerlei grote veranderingen op tafel worden gelegd”, zegt ze. “De modernisering van het secundair onderwijs is door het Vlaams Parlement goedgekeurd en start, leerjaar na leerjaar, vanaf 1 september 2019. De jongere zal een duidelijke keuze kunnen maken: een studierichting zal voorbereiden op hogere studies, op de arbeidsmarkt of op beide.”

Daarnaast vraagt het katholiek net alleen voor de eerste en de derde graad eindtermen op te stellen, en niet langer voor de tweede graad. Met zijn voorstel vraagt het katholiek onderwijs eigenlijk meer vrijheid in het bepalen van de leerinhouden.

Via de eindtermen bepaalt de overheid welke inhouden gekend moeten zijn door de leerlingen. De eindtermen werden afgelopen legislatuur nog maar net vernieuwd, voor het eerst in twintig jaar. De vernieuwde eindtermen voor de eerste graad werden al goedgekeurd. “Op dit moment wordt trouwens samen met vele partners gewerkt aan de nieuwe eindtermen voor de tweede en de derde graad”, reageert Crevits.

Het gemeenschapsonderwijs pleit ervoor de leerplicht van 6 naar 5 jaar te halen

“Het pleidooi voor het afschaffen van de eindtermen in het secundair onderwijs is vragen om een blanco cheque van de Vlaamse belastingbetaler”, reageert Caroline Gennez van oppositiepartij sp.a op Twitter. “Dat kan niet. Overheid moet norm stellen én kwaliteit bewaken.”

Lerarenloopbaanpact

Ook het gemeenschapsonderwijs presenteerde dinsdag zijn memorandum met eisen voor de volgende Vlaamse regering. Het pleit daarin onder andere “voor een breed debat over de plaats van religie en levensbeschouwing in het officieel onderwijs”. Het GO! moet grondwettelijk elke levensbeschouwing of religie aanbieden waar leerlingen om vragen. Concreet stelt het een ‘1+1-scenario’ voor, waarbij één uurtje wordt vrijgemaakt voor actief burgerschap, over alle levensbeschouwingen heen.

Daarnaast pleit het GO! er ook voor om de leerplicht van 6 naar 5 jaar te trekken. Op die manier hoopt het GO! vooral kansarme leerlingen te bereiken, die nu vaker uit de boot vallen. “Hoe vroeger kinderen naar onze scholen komen, des te sneller we kunnen inzetten op hun sociale ontwikkeling en hun taalontwikkeling”, zegt bestuurder Raymonda Verdyck, die op termijn zelfs een verlaging van de leerplichtleeftijd naar 3 jaar wil.