Wethouder Kampen: minister vindt wegen in Randstad belangrijker
Kampen
De N50 wordt een dodenweg genoemd. Terecht?
Wethouder Gerrit Jan Veldhoen (Infrastructuur) te Kampen: ‘Zo heet die weg in de volksmond, maar ik zal die term niet in de mond nemen. Het is wel een gevaarlijke weg, waarop ook dit jaar weer dodelijke ongelukken zijn gebeurd. Daarnaast vinden er veel andere ongelukken en bijna-ongelukken plaats.’
Ligt dat aan de weg of aan de weggebruiker?
‘Bijna alle ongelukken gebeuren door menselijke fouten. Door het verslappen van aandacht komen automobilisten bijvoorbeeld op de andere weghelft terecht. Maar het is ook een weg met een erg onrustige inrichting. De weg gaat van eenbaans naar tweebaans en weer terug. Weggebruikers halen de vreemdste capriolen uit om op het laatste moment nog een paar auto’s in te halen voordat de weg weer eenbaans wordt. En bij Zalk staan flitspalen, waardoor mensen vol op de rem gaan. Dat alles zorgt voor files. Het gebeurt geregeld dat er met volle snelheid op zo’n file wordt ingereden.’
Hoe is de weg veiliger te maken?
‘Een deel van de weg heeft een betonnen middenbaangeleiding. Maar er zijn ook delen waar alleen een dubbele middenstreep is. Wij dringen aan op een voorziening waardoor mensen niet op de andere weghelft terecht kunnen komen. Ook willen we dat de weg wordt verbreed en dat er duidelijke borden komen die waarschuwen als er files staan.’
Wat kost dat?
‘Dat vind ik niet belangrijk. Veiligheid laat zich niet uitdrukken in een bedrag. Om het geld zouden we het niet moeten laten. Helaas wordt de ernst van de situatie op de N50 in Den Haag niet gevoeld.’
De minister heeft een beperkt budget.
‘Ja, maar wij durven hier te constateren dat er meer aandacht is voor de westelijke kant van Nederland dan voor de oostelijke kant. Het lijkt erop dat de minister geen aandacht heeft voor wat er voorbij Amersfoort gebeurt. Projecten in het westen staan nadrukkelijker op de agenda, terwijl er in de regio Zwolle zo veel gebeurt. Eerder is al besloten dat de N50 over een lengte van vijf kilometer wordt verbreed. De Tweede Kamerfracties van ChristenUnie en CDA hebben minister Van Nieuwenhuizen nu gevraagd dat versneld te doen. Maar voor 2023 zijn we niet aan de beurt, omdat er bij ingenieursbureaus op dit moment geen capaciteit is. Dat is teleurstellend en onacceptabel.’
Wat nu?
‘Met feiten en cijfers gaan we in Den Haag aantonen dat er met die weg van alles aan de hand is. De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman (Mobiliteit) zal dat signaal namens de regio afgeven. Als het aan mij ligt wordt die weg morgen aangepakt.’
Rijdt u ook met het zweet in de handen over de N50?
‘Dat niet. Daar waar het gevaarlijker wordt, word je ook alerter. Al besef ik dat je op de weg ook afhankelijk bent van het weggedrag van anderen. Er zijn mensen die zeggen: de N50 ga ik niet meer over.’