Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Grootbanken geven amper info over hun termijnrekeningen: “Ze bewaren je centen liever op een spaarrekening”
-
Mijnenergie
Warm weer blijkt niet goed voor stroomproductie zonnepanelen: in dit geval heb je recht op een compensatie
Na een sombere meimaand lijkt de kentering - stilaan - ingezet. Dat is niet alleen goed nieuws voor ons humeur, maar ook voor het rendement van onze zonnepanelen. Tegelijk zitten onze PV-installaties niet meteen te wachten op hete dagen. Mijnenergie.be wijst op verschillende mogelijke problemen waarop je kan anticiperen. -
PREMIUM
Damiaan ging op zijn 56ste al met pensioen: “Financieel had ik het gemakkelijker gehad als ik tot mijn 60ste was blijven werken”
Belgen gaan steeds vroeger met pensioen. Liefst 41,6 procent van de werknemers trok vorig jaar een streep onder hun carrière voor de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar, zo blijkt uit cijfers van hr-expert Acerta. Damiaan Peeters (66) nam tien jaar geleden al afscheid van zijn job in de luchtvaartsector. Hoeveel pensioen houdt hij over aan zijn loopbaan? Wat is het verschil met zijn laatste loon? En mist hij nu zijn werk? “Je leert al snel dat je ook met minder kan rondkomen.” -
-
HLN Shop
Voor minder dan 300 euro genieten van een zomer in de ‘Provence’? Met deze essentials leid je iedereen om de tuin
-
PREMIUM61
Bijna 4 miljoen gezinnen kregen al voorstel energievoorschot aan te passen: zo krijg je nog meer grip op jouw energiefactuur
Is jouw voorschot voor gas en elektriciteit nog in lijn met je tarief en verbruik? Bijna vier miljoen gezinnen ontvingen van hun energieleverancier al het voorstel om hun voorschotfactuur aan te passen. Maar gaan we ook in op die voorstellen, die ons van te grote verrassingen bij de eindafrekeningen moeten besparen? Wie te veel betaalde, kreeg bij zijn jongste afrekeningen gemiddeld 383 euro terug. Hoe speel je zelf zo kort mogelijk op de bal om te hoge voorschotten te vermijden? -
PREMIUM
“Voor een kist betaal je gemiddeld 1.250 euro.” Wat is de correcte prijs voor een begrafenis of crematie?
Bij 61 procent van de door de FOD Economie gecontroleerde begrafenisondernemers bestaat onduidelijkheid over hoeveel ze aanrekenen, ontdekte HLN-consumentenexperte Safia Yachou. Maar zelfs als die prijzen duidelijk uithangen: hoe weet jij dat ze fair zijn? Hoeveel betaal je gemiddeld voor een begrafenis? Is een crematie goedkoper? En aan welke kosten kom je helemaal niet onderuit? Marysia Kluppels van Dela geeft uitleg en rekent voor je uit. -
ECB verlaagt rente voor het eerst sinds 2019: wat betekent dit voor de Belgische consument?
-
PREMIUM
Aandeel van Engie kost 15 euro, maar wereldspeler plant 4 miljard aan investeringen: is dat een koopkans?
-
Livios
“Bij elke woning mag maximaal deze oppervlakte aan vrijstaande bijgebouwen neergezet worden”: zo plaats je een tuinhuis, carport of garage
Een karaktervol tuinhuis, een moderne carport, een aangebouwde garage of een poolhouse voor een eeuwig vakantiegevoel? Dan moet je in de meeste gevallen een vergunning aanvragen. “Al zijn er verschillende uitzonderingen en soms vervalt de vergunningsplicht tot een meldingsplicht”, vertelt Ann Heylens, woordvoerster van het Departement Omgeving, aan bouwsite Livios. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
Makkelijk toch, zo’n draadloze oplader voor je smartphone? Of laad je beter via de klassieke kabel op? Bij draadloos opladen is je toestel namelijk kwetsbaar voor hackers. En ook andere mogelijke gevaren loeren om de hoek. Independer.be overloopt ze. -
Livios
Glyfosaat is tegenwoordig verboden: hoe maak je komaf met onkruid in je tuin?