© Joris Herregods

De Wever op Voka-debat over Oosterweelverbinding: “Ik sluit vertragingen niet uit”

Als België in 2025 uit kernenergie stapt, kan de Antwerpse chemiesector een investering van 5 miljard euro en honderden jobs op zijn buik schrijven. Dat stelde de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) gisteren na een debat van ondernemersorganisatie Voka Antwerpen-Waasland waarop de lijsttrekkers van de zeven grootste partijen in de stad present tekenden.

Christof Willocx

1. UITBREIDING VAN DE HAVEN

De Antwerpse haven groeit elk jaar, maar er is nauwelijks nog plaats voor die extra schepen en containers. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) stelt voor om op Linkeroever een Saeftinghedok te bouwen zonder het dorp Doel te laten verdwijnen en om enkele terminals op Rechteroever uit te breiden.

“Als we dat nieuwe getijdendok niet bouwen, verliezen we investeringen”, stelt Bart De Wever. Hij verwijst naar zijn recente ontmoeting met de topman van het Britse bedrijf Ineos. Dat wil een grote kraker bouwen die aardgas en ruwe aardolie omzet in meer bruikbare bouwstenen voor de chemie. “Het gaat om een investering van 5 miljard euro en honderden jobs”, zegt De Wever. “Ineos denkt eraan om de fabriek te bouwen in Lillo, maar we liggen in concurrentie met Rotterdam. De directeur vertelde me dat hij in Brussel had gehoord dat we uit kernenergie wilden stappen. ‘Als dat zo is, doe ik mijn kaftje dicht en zijn we hier weg’, zei hij.”

“Ik vertelde hem dat België niet uit kernenergie zal stappen, omdat de randvoorwaarden in het regeringsakkoord niet vervuld zullen raken. Want zonder kernenergie wordt elektriciteit duurder en komt de bevoorradingszekerheid in gevaar. Hij vertelde na ons gesprek dat Antwerpen een goede indruk had gemaakt. Maar pas later dit jaar weten we of we de investering hebben binnengehaald”, zegt De Wever.

CD&V, Open Vld, Vlaams Belang en PVDA zeiden op het debat dat ze de uitbreiding van de haven steunen. Jinnih Beels van sp.a wil eerst een mobiliteitsonderzoek doen, omdat ze extra files wil vermijden. Peter Mertens (PVDA) wil meer containers via het spoor vervoeren.

Wouter Van Besien (Groen) is het felst tegen de uitbreiding van de haven. “Wij moeten kiezen voor inbreiding en in de eerste plaats de industriële gronden bebouwen die nu leeg staan”, zegt Van Besien. “We moeten ook ophouden met petroleum als brandstof te gebruiken. De haven moet overstappen op hernieuwbare energie en inzetten op circulaire economie, waarbij alle grondstoffen worden hergebruikt. We moeten ook meer inzetten op maakindustrie.”

2. JEUGDWERKLOOSHEID

Voka klaagt aan dat 21,7% van de Antwerpse jongeren de middelbare school verlaat zonder een diploma. Daardoor blijven die jongeren vaak lang werkloos en vinden bedrijven geen volk.

“Ik wil werk maken van een ­Radarplan”, zegt Kris Peeters (CD&V). “In Antwerpen moeten we ongekwalificeerde schoolverlaters aanklampen in jeugdhuizen en op straten en pleinen. We moeten alle scholen in Antwerpen stimuleren om duaal leren aan te bieden, waarbij ze een groot deel van de tijd doorbrengen op de werkvloer.”

“Op federaal niveau willen we de brutolonen van 18- tot 21-jarigen verminderen, terwijl ze er netto niet op achteruitgaan. We willen Antwerpse bedrijven stimuleren om van die regeling gebruik te maken”, zegt Peeters.

Wouter Van Besien (Groen) pleit voor de aanstelling van een ‘stedelijke matchmaker’, die alle jeugdorganisaties, bedrijven en jongeren samenbrengt. “Er moeten ook praktijktests komen voor discriminatie bij sollicitaties”, zegt Van Besien.

Philippe De Backer (Open Vld) wil dat er ‘social impact bonds’ komen. “Private arbeidsmarktbemiddelaars moeten investeringen doen om jongeren aan een job te helpen. De overheid betaalt de investering terug als de bemiddelaar in zijn opdracht slaagt en betaalt ook een rendement, afhankelijk van hoeveel jongeren door die bemiddelaar aan een job geraken”, zegt De Backer.

3. MOBILITEIT

De discussie over mobiliteit op het Voka-debat ging vooral over de Oosterweelverbinding. Die moet klaar zijn tegen 2024. “Maar ik sluit vertragingen niet uit, omdat dit zeer complexe werken zijn’", zegt Bart De Wever.

Hij benadrukte wel dat de vraag van Voka om twee keer drie rijstroken te voorzien, niet doorgaat. “Het worden twee keer twee rijstroken”, zegt De Wever. “Dat is het compromis dat we met de actiegroepen hebben gesloten.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER