Vlucht Brussels Airlines vertraagd vanwege ’vreemde oliegeur’
Er is deze ochtend een incident gerapporteerd met mogelijk vervuilde lucht op een vliegtuig van Brussels Airlines. Op het toestel met bestemming New York is door de piloot een vreemde oliegeur vastgesteld. De vlucht is met twee uur vertraagd voor inspectie.
De vlucht SN501 naar New York zou normaal gezien moeten vertrokken zijn om 10u35, maar bij het landen van de Airbus A330 in Zaventem merkte de piloot een vreemde oliegeur op. Dat bevestigt Brussels Airlines. “De captain maakte melding van een vreemde oliegeur, hoewel zijn co-piloot niks merkte.” De voorbije dagen getuigde ex-personeel van Brussels Airlines dat er ‘fume events’ plaatsvinden. Dat is wanneer giftige oliedampen in de cabine vrijkomen via de airco door een probleem met de motoren. Brussels Airlines nam het zekere voor het onzekere en duwde de vlucht meteen twee uur vooruit. “Ons onderhoudspersoneel heeft een inspectie gedaan en stelde uiteindelijk niks vast.” Het vliegtuig werd opnieuw vrijgegeven en staat klaar voor vertrek. “We spreken niet van een ‘fume event’”, zegt woordvoerder Geert Sciot.
Interne mail naar bezorgd personeel
Opvallend: uitgerekend vandaag stuurde Brussels Airlines een interne communicatie naar haar personeel waarin het extra uitleg geeft over ‘fume events’ en het ‘Aerotoxisch Syndroom’. Daarin onderstreept de vliegtuigmaatschappij dat er geen sluitend wetenschappelijk bewijs bestaat dat bepaalde symptomen zoals hoofdpijn, misselijkheid en geheugenverlies gelinkt kunnen worden aan giftige dampen in het vliegtuig. Brussels Airlines verwijst daarvoor onder meer naar een studie van het Europese Agentschap voor de veiligheid van luchtvaart. Het bedrijf geeft wel toe dat er momenteel enkele personeelsleden zijn die zeggen dat ze slachtoffer geworden zijn van die giftige dampen en daardoor aan het syndroom lijden. Maar de medewerkers zouden voorlopig geen sluitend medisch bewijs hebben om hun claim te staven. Brussels Airlines benadrukt verder dat het meewerkt aan alle mogelijke onderzoeken en dat het de zorgen van het personeel ernstig neemt.
De daadkracht die de maatschappij aan de dag legt met de vlucht naar New York vandaag bevestigt alvast dat Brussels Airlines de zorgen van het personeel ernstig neemt. De voorbije dagen trok vakbond ACV daarvoor al aan de alarmbel en in ‘Het Laatste Nieuws’ getuigden verschillende ex-personeelsleden van Brussels Airlines dat zij gelijkaardige ‘fume events’ hebben meegemaakt de voorbije jaren. Ze werden ziek aan boord en schrijven de symptomen toe aan het vrijkomen van giftige oliedampen. De voorbije jaren zijn dit soort getuigenissen van vliegpersoneel wereldwijd al regelmatig opgedoken. Bepaalde wetenschappers spreken van een ‘Aerotoxisch Syndroom’ en staven de getuigenissen met bewijzen. Tot op heden kon geen enkel onderzoek van een officiële instantie echter al een oorzakelijk verband leggen tussen de ziektes van vliegend personeel en verontreinigde lucht aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Luchtvaart
Na getuigenis ex-stewardess: "Dagelijks mensen ziek door giftige stoffen in vliegtuig"
Er is wel degelijk een probleem met mensen die ziek worden van giftige stoffen in vliegtuigen. Dat stelt vakbond ACV na de getuigenis van een ex-stewardess in 'Het Laatste Nieuws’ en van een Nederlandse piloot in het tv-programma Zembla. “Wij willen dat er maatregelen genomen worden.” -
1
Bijna een op de twee in beslag genomen namaakproducten was parfum: “Staat het labeltje onderaan scheef, koop het niet”
De econonomische inspectie heeft vorig jaar een recordaantal namaakgoederen in beslag genomen: meer dan 217.000 producten. Bijna de helft waren parfums en verzorgingsproducten. Namaak is in trek, omdat het ook goedkoper is. Maar hoe herken je het? En wat zijn de gevaren? En ben je strafbaar als je namaak koopt? HLN-consumentenexperte Safia Yachou zoekt het uit. -
-
8
Regering gaat nieuwe gesloten centra voor illegalen bouwen in Jabbeke en Jumet
-
ING: "Artificiële intelligentie beïnvloedt job van twee op de drie Belgische werknemers”
Volgens een studie van de bank ING, zal 65 procent van de werkende mensen de impact van artificiële intelligentie (AI) voelen op de werkvloer. Omkerend komt dat neer op zo’n 3,3 miljoen Belgen wiens job beïnvloed zal worden door de technologie. Dat betekent niet noodzakelijk dat er jobs verloren zullen gaan. -
De Block onderzoekt: zijn gifdampen op vliegtuig beroepsziekte?
Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld) wil een onderzoek naar de invloed van giftige dampen in vliegtuigen op de gezondheid van het personeel. Het Federaal Agentschap voor Beroepsrisico's moet bepalen of er sprake kan zijn van een beroepsziekte. -
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
5
Kinkhoest, mazelen, soa’s en schurft: gevaarlijke ziektes kennen recordjaar
-
167
Van Quickenborne is tegen dierenwelzijn in de grondwet: “Zet de deur open voor de ideale wereld van Gaia: zonder vlees”
Het welzijn van dieren krijgt straks allicht een plekje in onze grondwet. Tenminste, als de Kamer het licht op groen zet. Niet iedereen vindt dat een goed idee. Zeker ex-justitieminister en parlementslid Vincent Van Quickenborne (Open Vld) niet. “Dit is levensgevaarlijk.” -
Waarom Luc De Vos tien jaar na zijn dood groots eerbetoon krijgt in Antwerpen: “Zelf heeft hij nooit in Lotto Arena gestaan”
Sterren komen, sterren gaan, alleen Vos blijft bestaan. Iedereen in Gent weet dat. Toch wordt de grootse hommage aan Luc De Vos eind dit jaar, 10 jaar na zijn dood, niet in Gent georganiseerd, maar in Antwerpen. Manager van het eerste uur Noelle Vanhelsuwé nodigde vrouwelijke artiesten uit om na tien jaar “een extra dimensie aan het Vossiaans universum” toe te voegen. Wat houdt dit precies in?Gent -
NMBS waarschuwt voor frauduleuze posts op sociale media
4 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerBert Hoover
Jan Dekoninck
Ronald Van De Voorde
Peter Verschelden