Fietsostrade Antwerpen-Lier tussen Pastoorsleike en Alexander Franckstraat in Boechout wordt twee meter breder

Boechout -

Als de voorbereidingen volgens schema verlopen, kan in 2025 werk worden gemaakt van een bredere fietsostrade F11 in het centrum van Boechout. Provincie Antwerpen gaat hiervoor de samenwerking aan met de gemeente.

Filip Spoelders

Het deel dat moet worden aangepakt bevindt zich op de fietsostrade F11 tussen Antwerpen en Lier. Het grootste deel van dit traject bestaat uit een vrijliggende fietsweg. Het stelt fietsers in staat om in een half uur vanuit Lier in Antwerpen te staan.

Op de fietssnelweg zijn enkele punten vatbaar voor verbetering, zoals het smalste deel tussen de Alexander Franckstraat en Pastoorsleike in Boechout. “De verbreding van de fietsostrade F11 is een belangrijke stap in ons streven naar veilige en duurzame fietsinfrastructuur. Samen met de gemeente verbeteren we deze fietsostrade om meer mensen aan te moedigen de fiets te kiezen voor hun woon-werkverkeer. Met basis- en middelbare school Sint-Gabriël in Boechout, gebruiken veel scholieren dit stuk fietsostrade”, zegt Luk Lemmens (N-VA), gedeputeerde voor Mobiliteit.

Naar 4,5 meter

De zone tussen Pastoorsleike en de Alexander Franckstraat, zo’n zevenhonderd meter, is op het smalste punt minder dan 2,5 meter breed. De strook zal naar een rijbaanbreedte van 4,5 meter met vergevingsgezinde stroken (dat zijn stroken op gelijke hoogte met de rijbaan) aan beide zijden worden gebracht. Aan de kasteelmuur van het Kastanjehof is de ruimte beperkt, waardoor de breedte plaatselijk vier meter wordt.

“Het is belangrijk dat de vele fietsers die de fietsostrade elke dag gebruiken dit op een veilige manier kunnen doen”

Rudi Goyvaerts (Pro Boechout-Vremde

Schepen Mobiliteit

Mobiliteitsschepen Rudi Goyvaerts (Pro Boechout-Vremde) schetst de situatie: “In Boechout lag er al een fietspad langs de spoorweg, lang voor de fietsostrade helemaal af was en er een deel van werd. Het oudste stuk, tussen de Spoorweglei en de Alexander Franckstraat, werd door het grote succes van de F11 te smal om comfortabel te fietsen. We zijn blij dat het verbreed wordt. Het is belangrijk dat de vele fietsers die de fietsostrade elke dag gebruiken dit op een veilige manier kunnen doen.”

De omgevingsvergunning werd aangevraagd. Het is de bedoeling om begin 2025 met de werken te starten en deze tegen de zomer van volgend jaar af te ronden.

 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Boechout