12 december 2017 om 03:00
Luister naar

Als de paus uit het raam naar zijn tulpen kijkt, weet hij zich gesterkt in zijn strijd tegen de hebzucht

Als er op de financiële markten een crisis, zeepbel of manie ontstaat, is er altijd wel een deskundige die verwijst naar een zeer merkwaardige periode in de geschiedenis van de Nederlandse economie: die van de tulpenmanie, tulpenwoede of bollengekte.

Tijdens zijn verblijf aan het Ottomaanse hof, was de Vlaamse humanist en gezant van keizer Ferdinand van Oostenrijk, Ogier Ghislain van Busbeeke, zeer onder de indruk geraakt van de pracht van de in Centraal-Azië groeiende tulp. De sultans waren dat al. Daarom droegen zij de tulp als symbool op hun tulband; de bloem ontleende hier zelfs haar naam aan. Een belangrijk Nederlands exportproduct is dus aan Turkije te danken. Gezant Van Busbeeke stuurde in 1562 een lading tulpenbollen naar de Antwerpse haven. Niet lang daarna werd vooral in de Republiek der Verenigde Nederlanden – de belangrijkste handelsnatie in die tijd – de vraag naar de bloem gigantisch.

gestreept en gevlamd

Door de toename van deposito’s bij de Bank van Amsterdam groeide de hoeveelheid geld in de Republiek aan het begin van de zeventiende eeuw enorm. Dit maakte dat de vraag naar vooral de gestreepte en gevlamde tulp ongekend werd en tot hysterisch aankoopgedrag leidde. In 1635 werden veertig tulpenbollen voor 100.000 gulden verkocht: de prijs die men in die tijd voor zestien (!) grachtenpanden betaalde. Op 3 februari 1637 kwam er aan de ‘windhandel’ in tulpen acuut een einde, toen een verkoper zijn partij bollen niet kwijtraakte. De tulpenmarkt was de eerste markt in de geschiedenis die als een zeepbel uiteenspatte.

Nu stelde Charles Mackay in zijn boek Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds (1841) dat deze uiteenspatting funeste gevolgen had voor de hele Nederlandse economie. Mackay baseerde zijn conclusies vooral op pamfletten uit de tulpenmanietijd waarin de economische schade herleid werd tot de collectieve en haast als psychotisch omschreven hebzucht. Nederland was hierdoor, aldus de pamfletschrijvers, van God losgeraakt en zelfs de pest, die in deze tijd rondwaarde, werd als straf hiervoor opgevoerd. Dat de ‘moralisten’ zwaar overdreven en Mackay zich daarom enigszins had laten misleiden, bleek uit het archiefonderzoek van Anne Goldgar, verslaggelegd in Tulipmania (2007). Dit wees uit dat de economische gevolgen van deze uiteenspatting beperkter waren dan op grond van de pamfletten was aangenomen. Uit de concrete archiefstukken bleek namelijk dat de tulpenhandel uitsluitend door vakkundige kooplieden plaatsvond, geen brede impact had, en dat slechts enkele kooplieden ten onder gingen. Overdreven de moralisten? Zeker. Maar toch.

Feit is dat er sprake was van een zeepbel door de enorme afwijking van de prijs en de werkelijke waarde van een tulpenbol. Het is dus niet verwonderlijk dat tijdens de internethype en de dotcom-zeepbel in de negentiger jaren en de kredietcrisis van 2008-2009 werd verwezen naar de tulpenbolzeepbel. En ook onlangs nog, in een discussie over de bitcoin. Een profetische wake-upcallkan nooit kwaad.

achtduizend tulpen

Nu is het natuurlijk de vraag wat de huidige Nederlandse ambassadeur bij de Heilige Stoel, Jaime de Bourbon de Parme, precies dacht toen hij op 14 november in de Vaticaanse Tuinen de eerste van de achtduizend Hollandse tulpenbollen plantte. Het was een cadeau van koning Willem-Alexander tijdens het staatsbezoek op 22 juni aan de paus. Het persbericht van de ambassade vermeldde dat de tulpen moesten worden opgevat als een positieve waardering van de Nederlands-Vaticaanse samenwerking. Maar het is een publiek geheim dat de ambassadeur een derde, belangrijk werk over de tulpengekte heeft gelezen: Mike Dash’ Tulipomania: The Story of the World’s Most Coveted Flower & the Extraordinary ­Passions It Aroused (2000).

Ik acht het niet uitgesloten dat de paus inmiddels het verhaal van de tulpenmanie kent en zich, iedere keer als hij uit zijn raam naar de tulpen kijkt, gesterkt weet in zijn strijd tegen de uitwassen van excessieve hebzucht.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Jan-Willem Wits

Er zijn nauwelijks theologen die kunnen tippen aan Augustinus

De boeken en preken van Augustinus zijn nog steeds modern, vindt Jan-Willem Wits. ‘Met het lezen van Augustinus kun je een leven lang volstaan.’

beeld nd

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot. Vraag jezelf af: voor welk stukje aarde wil ik zorgen?

Zorgen voor de hele aarde is in je eentje te groot, realiseert Alexander Bosma zich. Maar je kunt wel voor een stukje aarde zorgen. Bedenk eens: welk stukje zou dat kunnen zijn?

Afbeelding

Kan Nederland wel zonder nationaal gevoel en emotie? Nee, koester dus de schaarse nationale rituelen

Acda en De Munnik zongen het al: 'Je kunt hier nooit eens even rustig op je voetstuk staan.' Hoe gaan we om met onze helden? Is 'vaderlandse geschiedenis' belangrijk? Ja!

d

Wat doe je als (schoon)ouders je claimen? 'Voor mij gaan ze een grens over, het is ons huis'

Ze komen samen, een jong stel: ze zijn zeven jaar getrouwd en hebben een kleintje van drie. ‘We hebben het samen fijn’, zegt zij. Het probleem zit ‘m dan ook niet in hun huwelijk. Maar in hun schoonfamilie. Aan beide kanten.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Het cijfer was helaas het enige dat telde bij de lessen geschiedenis

Draait leren echt nog steeds om het behalen van een bepaalde norm? Lysanne van de Kamp vindt het jammer dat de geschiedenissenlessen op school enkel om het cijfer gingen.

Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.