© REUTERS

Black Friday duurt dit jaar een week: "Drukker dan dagen voor Kerstmis"

Van Black Friday Countdown tot Black Weekend of Black Week. Black Friday wordt in ons land steeds vaker gevierd. Niet enkel op vrijdag: dit jaar zijn er een week lang koopjes te doen, zowel online als in fysieke winkels. “Black Friday is in Amerika de dag na Thanksgiving. Hier betekent het niet meer of minder dan: wij geven korting”, zegt marketingexpert Gino Van Ossel. “Het is een geïmporteerd iets en is eerder een uitgerokken vrijdag geworden.”

Hanne DE BELIE

Enkele jaren geleden had u wellicht nog nooit van Black Friday gehoord. Dit jaar smijt zowat elke grote keten in ons land met hoge kortingen. Niet enkel op vrijdag, maar een hele week lang. MediaMarkt viert drie dagen lang Black Friday met knalaanbiedingen. H&M telt met de Black Friday Countdown af naar vrijdag. Dreamland serveert de hele week lang Black Deals.

“MediaMarkt is er in ons land als eerste mee begonnen”, zegt Gino Van Ossel, professor retail en marketing aan de Vlerick Business School. “Als er een paar mee beginnen, gaan de anderen de kaas niet van hun brood laten eten. Het is een vicieuze cirkel: elk jaar doen meer winkels mee, het wordt steeds populairder. Black Friday is vooral gericht op de non-food, elektronica en einde reeksen.”

© STEFAAN BEEL

Thanksgiving

Black Friday komt overgewaaid vanuit de Verenigde Staten. “Daar is Black Friday de vrijdag na Thanksgiving”, legt Van Ossel uit. “Thanksgiving wordt op donderdag gevierd met de hele familie. Ze maken de brug en hebben ook op vrijdag vrij. Ze hebben dus tijd om koopjes te doen. Black Friday is begonnen in fysieke winkels, maar ook de e-commerce wilde een graantje meepikken. Daarom hebben zij Cyber Monday georganiseerd: zij geven kortingen op de maandag na Black Friday. Intussen viert ook de e-commerce Black Friday: ze starten zelfs al op middernacht, waardoor ook fysieke winkels nu om middernacht opengaan. Black Friday is enkele jaren geleden overgewaaid naar Europa. In Engeland is het zelfs al de belangrijkste omzetdag van het jaar. Voor ons is Black Friday een geïmporteerd iets. Het wordt nu verlengd van een dag naar een uitgerokken vrijdag.”

Bedenktijd

In 2014 lanceerde MediaMarkt Black Friday in ons land. “Wij zijn één van de voorlopers en hebben andere winkels meegesleurd in het verhaal”, zegt woordvoerder Janick De Saedeleer. “Elk jaar doen meer winkels mee en intussen kennen de meeste shoppers het. Op zich is dat positief: we moeten niet meer uitleggen wat Black Friday is. We hebben ervoor gekozen om Black Friday uit te breiden naar zaterdag en zondag, omdat mensen op vrijdag vaak moeten werken. Het gaat soms over kortingen op grote stukken zoals een tv of wasmachine, waardoor klanten ook wat bedenktijd nodig hebben.”

© REUTERS

In de States worden de winkels om middernacht bestormd. Meer nog: er wordt geduwd en getrokken om dat ene superkoopje te scoren. In ons land blijft het min of meer beschaafd. “Wij openen vrijdag op de gewone openingsuren”, zegt De Saedeleer. “Vorig jaar stonden klanten in sommige winkels wel voor de deur te wachten. Toen de rolluiken opengingen, stormde de massa naar binnen.”

Ook de Colruyt Group sprong twee jaar geleden mee op de kar. Dit jaar geven zowel Collishop als Dreamland en Dreambaby de hele week kortingen. “Vorig jaar deden we met Dreamland enkel op Black Friday een actie waardoor het enorm druk was in onze webshop en winkels”, legt Silja Decock uit, woordvoerder van de Colruyt Group. “Dit had gevolgen voor de logistieke afhandeling van de pakjes en voor de bezetting in de winkels. Daarom hebben we ervoor gekozen om de acties langer te laten lopen. Zo kunnen de klanten rustig hun tijd nemen om te beslissen én is de drukte meer verspreid over verschillende dagen. Klanten zijn intussen vertrouwd met het concept en de naam Black Friday. Je merkt dat het is doorgedrongen in alle mogelijke sectoren: kledingwinkels, speelgoedwinkels en multimediazaken.”

Overtroffen

Ook webwinkel Bol.com viert een week lang het Black Friday Festival. “We zijn gisteren met kortingen gestart, zowel op elektro - waar Black Friday oorspronkelijk over gaat - als op spelconsoles, speelgoed en zelfs luiers”, zegt woordvoerder Marjolein Verkerk. “Vrijdag kunnen de kortingen oplopen tot 70 procent. We merken dat onze klanten echt zitten te wachten op die deals en om middernacht meteen bestellen. Het leeft steeds meer, zowel in Nederland als België. Vorig jaar was Black Friday bij ons zelfs drukker dan Kerstmis. Traditioneel zijn de dagen voor Kerstmis de drukste dagen, maar vorig jaar werd Kerst voor het eerst overtroffen door Black Friday. De consument koopt zijn kerstcadeautjes al iets vroeger. Ook voor Sinterklaas zijn ze nog op tijd. Black Friday valt dus op het juiste moment.”

© REUTERS

Naast Black Friday en Cyber Monday werd eerder deze maand ook al Singles Day gevierd: een Chinese koopjesdag waarop vrijgezellen zichzelf verwennen met een cadeautje. Zijn er niet te veel van die dagen? “Er moet niet meer veel bijkomen: je kan dit soort dagen niet tot het oneindige gaan uitmelken”, besluit Gino Van Ossel. “Dit jaar kreeg Singles Day al iets meer draagvlak in ons land: vooral online omdat de winkels dicht zijn op 11 november. Door Black Friday worden cadeautjes voor het eindejaar vooral vroeger gekocht. Klanten kunnen maar één keer hun geld uitgeven.”