“Draag die doos van 100 kg eens uit het magazijn.” Dankzij deze robotpakken is dit soort opdrachten een fluitje van een cent

© robomate

“Roger, breng die doos van 100 kilogram eens uit het magazijn. Te voet, ja.” Vanaf eind dit jaar hoor je dit mogelijk in verschillende grote bedrijven. Het Vlaams Instituut voor Logistiek (VIL) start dan onder andere bij Delhaize, Colruyt, Atlas Copco en Bpost een testproject met robotpakken voor magazijniers.

Chris Snick

De zogenaamde exoskeletons kenden we tot nu vooral uit de medische sector. Mensen die verlamd zijn, zoals Marc Herremans, kunnen er opnieuw mee stappen of rechtstaan. Maar nu worden ze dus ook ingezet binnen de logistiek, om het werk minder lastig te maken of om personeel letterlijk meer kracht te geven bij werk dat niet geautomatiseerd kan worden.

“Er zijn twee types”, zegt Roeland Motmans die het project bij Colruyt begeleidt. “Allereerst is er het passieve pak. Dat werkt met een veer die opspant wanneer je vooroverbuigt om bijvoorbeeld een kist op te heffen. Bij het rechtkomen krijg je dan extra kracht door die veer. Het tweede pak is het actieve. Dat werkt met batterijen en motoren die je daadwerkelijk extra kracht geven.”

© robomate

30.000 euro

De Wilrijkse vestiging van Atlas Copco, leverancier van compressoren of bouwapparatuur, wil die laatste inzetten in de olie-afdeling van het bedrijf. Magazijniers moeten daar dag in dag uit sleuren met bussen tot 20 kilogram. “Met die pakken kunnen ze probleemloos tot 100 kilogram heffen”, klinkt het. Dat ze zo’n 30.000 euro per stuk kosten, valt ook mee: een hefbrug met takel kost meer en is niet zo flexibel inzetbaar als een mens.

Concreet werken de pakken met kleine motoren die op je gewrichten zitten. “Die worden aangestuurd door verschillende sensoren die beweging en spieractiviteit meten”, zegt Michiel de Looze, hoogleraar productie-ergonomie bij TNO Leiden. “Merkt het controlesysteem dat je spieren kracht uitoefenen, dan laten de motoren stangen meebewegen die aan je armen, romp of benen zitten. Op die manier neemt het pak een groot deel van het werk voor zijn rekening.”

Supermensen

Exoskeletons worden soms omschreven als pakken die van een normaal iemand een supermens kunnen maken. “De pakken die je in staat stellen om 100 kilo te heffen, bestaan inderdaad”, zegt De Looze. “Maar dat zijn eerder de oudere modellen die ook niet zo handig zijn om mee rond te stappen. De toekomst van de technologie zit hem veeleer in het ondersteunende aspect. In het helpen bij het werken in plaats van meer te kunnen tillen. Een exoskelet voor op de romp kan zo’n 30 à 40 procent van de inspanning of last overnemen, bij die voor de armen kan dat percentage oplopen tot 80 procent. Dat maakt zwaar werk draaglijker en moet het aantal rug-, nek- of schouderklachten aanzienlijk doen afnemen.”

Uiterst praktisch zijn de huidige pakken wel nog altijd niet. Ze kunnen al snel een zeven kilogram wegen. “In de toekomst moet dat zeker nog verminderen”, zegt De Looze. “Nu al wordt er gewerkt aan kledij waarbij speciale ingeweven vezels de ondersteunende rol opnemen in plaats van de stangen. Dat weegt minder en beweegt ook veel makkelijker. Binnen twee jaar is die robotkledij klaar in de laboratoria, vijf jaar later kan die op de werkvloer komen.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer