Audi wil Tesla een lesje leren
Audi heeft grote plannen met elektrische auto’s. Het eerste model, de volledig elektrische e-Tron, is dit jaar te koop en overtroeft de concurrentie als het om snel opladen gaat. In 2025 moeten er minimaal tien elektrische Audi-modellen in de showrooms staan.
De ‘premium’ automerken tuimelen dit jaar over elkaar heen om te benadrukken hoe liefdevol zij het elektrisch rijden omarmen. Jaguar gaf het startschot met de I-Pace, gevolgd door Mercedes, met de EQC. En nu laat Audi zijn tanden zien. Het merk kondigt een offensief aan dat er niet om liegt.
Nog voor het einde van dit jaar arriveert de e-Tron, een volledig elektrische SUV, in de Belgische showrooms . Volgend jaar maakt de e-Tron Sportback zijn debuut, een jaar later al gevolgd door een sportcoupé, de GT, én een klein model dat hetzelfde platform krijgt als de elektrische Volkswagens die de komende jaren zullen verschijnen. Verder wordt in samenwerking met Porsche een elektrisch platform ontwikkeld, waarop vanaf 2022 eveneens enkele nieuwe Audi’s in verschillende prijsklassen worden gecreëerd. In 2025 biedt Audi in Europa minimaal tien volledig elektrische modellen aan.
Het zijn ambitieuze plannen, maar tegelijkertijd beseft Audi dat het met de verbrandingsmotor nog lang niet is gedaan. Het merk verwacht dat in 2025 benzine- en dieselauto’s nog steeds driekwart van de verkopen voor hun rekening zullen nemen. De elektrische auto heeft immers nog een lange weg te gaan, voordat hij de massa kan bereiken. De meeste landen op de wereld hebben nauwelijks laadpalen. En dan zijn elektrische auto’s ook nog eens per definitie duurder in aanschaf dan conventionele auto’s. Wel is een elektrische auto in het gebruik goedkoper. Stroom kost immers minder dan benzine of diesel en een elektrische auto heeft minder onderhoud nodig.
Bijzonder
Hoe dan ook, het begin is er nu bij Audi en de e-Tron blijkt in veel opzichten een bijzondere auto. Zijn buitenspiegels zijn (optioneel) te vervangen door camera’s en beeldschermen in de portieren. Dit vermindert de luchtweerstand, die van grote invloed is op het rijbereik van elektrische auto’s. Maar de e-Tron, die in Vorst (Brussel) van de band rolt, onderscheidt zich ook met Audi’s onvolprezen Quattro-vierwielaandrijving en standaard luchtvering. Bovendien kan hij een aanhanger trekken en dat kan niet van alle elektrische auto’s gezegd worden.
De e-Tron is vanaf november te bestellen. Zijn prijslijst begint bij 82.400 euro (inclusief btw). De twee elektromotoren, transmissie en bijbehorende elektronica zijn in de voor- en achteras geïntegreerd. Het batterijenpakket is 2,28 meter lang en 1,63 meter breed: net zo groot als een tweepersoons bed. "Voor ons als ontwerpers brengt zo’n elektrische auto een aantal voordelen met zich mee", zegt Mattijs van Tuijl. De Nederlander heeft het interieur van de e-Tron vormgegeven. "In conventionele SUV’s leidt de aandrijflijn tot een flinke tunnel in de vloer. Maar bij deze elektrische auto konden we de vloer bij de achterbank helemaal vlak maken. De auto is daardoor volwaardig vijfpersoons. Ook tussen de voorstoelen zat de aandrijftechniek ons niet in de weg. Het maakte vernieuwend design in de console mogelijk: we hebben er openingen in gemaakt en je kijkt er nu dwars doorheen."
400 kilometer
De e-Tron komt met een volle batterijlading minimaal 400 km ver, volgens de nieuwe en meer realistische WLTP-testprocedure. Dat is gelijk aan de Mercedes EQC en best behoorlijk, maar de Jaguar I-Pace en zelfs de veel goedkopere Hyundai Kona Electric komen verder. Als het gaat om snel laden zet deze Audi wél nieuwe maatstaven: hij kan snel-laders tot 150 kW aan en daarmee is hij voorlopig uniek in deze klasse. Om de auto volledig op te laden, heb je bij een normale stroomaansluiting 8,5 uur nodig. Bij een redelijk krachtige laadpaal lukt dat in 4,5 uur.
Zoals elke elektrische auto rijdt ook de e-Tron snel, maar hij is niet sneller dan de concurrentie. Hij trekt vanuit stilstand op naar 100 km/u in 6,6 seconden. Gebruikt de bestuurder de ‘boost’ functie voor extra vermogen (dat kan maximaal 8 seconden), dan lukt het in 5,7 seconden.
Nieuwe toekomst
"Dit is niet zomaar een nieuwe auto. De wereld verandert heel snel en met deze auto bereiden we Audi voor op een nieuwe toekomst’’, zegt Bram Schot. De Nederlander is onlangs benoemd tot topman van Audi, omdat topman Rupert Stadler achter slot en grendel belandde wegens vermeende betrokkenheid bij het schandaal met de sjoemelsoftware. "Er is de afgelopen tijd nogal wat gebeurd bij Audi", vat Schot de gebeurtenissen nuchter samen. "En daarom is deze auto ook psychologisch belangrijk voor ons. Hij luidt een nieuw tijdperk in. We willen niet in het verleden blijven hangen."
Blijft de vraag waarom Audi toch nog zo lang heeft gewacht met de introductie van een elektrische auto. Concurrent Tesla heeft hierdoor jarenlang een flinke voorsprong gehad. Schot: "Wij waren er simpelweg nog niet klaar voor. Iedereen denkt dat wij Tesla haten maar dat is niet zo. Ik ben juist erg blij dat Tesla bestaat. Dat merk heeft ons, de bestaande autofabrikanten, allemaal wakker geschud. Als Tesla er niet was geweest, waren wij op dit moment nog niet zo ver geweest met elektrische auto’s. Maar nu wij ook mee gaan doen, zullen we ze eens een lesje leren."
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Autoschade door een onbekende? Dit dien je te ondernemen
-
HLN Shop
Mogelijk fataal voor je hond of kat: welke voeding mag je nóóit met je huisdier delen?
Een hond die smekend naar je opkijkt terwijl je aan het eten bent, of een kat die zich behaaglijk op je schoot vlijt zodra je een koekje pakt: huisdieren weten hoe ze ons moeten verleiden voor een hapje van ons eten. Maar hoe veilig is het eigenlijk om ze te laten meesnoepen? En welke voeding kun je maar beter ver bij ze vandaan houden? HLN Shop overloopt welke hapjes schadelijk zijn voor je huisdier. -
Livios
Vermenigvuldig je energie zónder er extra voor te moeten betalen: met dit toestel kan het
Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Je verbruikt er drie tot vier keer minder energie mee. Ook op ecologisch vlak ben je ermee gebaat: hij stoot tot de helft minder CO2 uit dan een elektrische boiler. Bouwsite Livios legt alles uit over de werking, prijs, premies en terugverdientijd. -
-
Vlaamse regering herstelt toegang oldtimers in lage-emissiezones
-
Gaspedaal raakt bekneld of schiet los: Tesla laat gaspedalen van duizenden Cybertrucks vervangen
Een opvallend probleem bij de Cybertruck, de futuristisch ogende monsterpick-up van Tesla. Er blijkt iets grondig mis met de gaspedalen in tal van voertuigen. Tesla roept bijna 3.900 Cybertrucks terug om de gaspedalen te repareren of te vervangen. -
Waarom werkt cruisecontrol niet bij lage snelheid?
Nu je in steeds meer stadsgebieden niet meer dan 30 km/u mag rijden, lijkt het verleidelijk om ook daar cruisecontrol te gebruiken. Zeker de adaptieve cruisecontrol die automatisch gas geeft, remt én afstand houdt kan het autorijden er veel gemakkelijker maken. Maar niet alle auto's laten toe om de functie aan zo’n lage snelheid te gebruiken. Auto-expert Niek Schenk legt uit hoe dat komt. -
217
DEBAT VAN DE DAG. Moeten middenvakrijders vaker en strenger gestraft worden?
-
PREMIUM
Wie thuis zijn elektrische bedrijfswagen oplaadt, kan kosten belastingvrij terugkrijgen: “Maar er zijn voorwaarden”
-
PREMIUM
Wie nog fiscaal voordeel wil, moet snel zijn. Maar is een laadpaal thuis de moeite en hoeveel betaal je ervoor?
Steeds meer Vlamingen rijden elektrisch. Een groeispurt die ook z’n gevolgen heeft voor de vraag naar én het aanbod van laadoplossingen. Tot 31 augustus kan je je eigen laadpaal nog aftrekken van je belastingen. Maar wat kost dat nu eigenlijk, zo’n laadpaal? En met welke extra investeringen moet je rekening houden? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn overloopt de belangrijkste vragen. -
Livios
“Let in het bijzonder op voor melganzenvoet”: dit zijn je tuinklussen voor de maand mei
Mei is dé lentemaand bij uitstek. Alles ziet er fris en groen uit en je tuin wordt gekleurd door nieuwe bloemetjes. In de moestuin groeien je groentjes stevig door en je hoeft geen schrik meer te hebben voor vorst. Dat betekent dus dat er flink wat klusjes af te checken zijn. Bouwsite Livios weet hoe de kalender voor mei er precies uitziet. -
Voorziene budget voor premie elektrische wagens is al op
189 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerWouter Hoppenbrouwers
Eddy Jocken
Gino Denil
Djensen Reunens
Mario Adams