© mia uydens

Spitsstrook op E34-E313 steeds vaker in gebruik

Uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Katrien Schryvers (CD&V) opvroeg, blijkt dat de spitsstrook op de E313-E34 tussen de Antwerpse Ring en het knooppunt Ranst in 2017 liefst 132 keer langer of bijkomend werd geopend dan vooropgesteld. Het wordt dus almaar drukker.

Kristin Matthyssen

In september 2011 werd op de snelweg E34-E313 tussen de Antwerpse Ring en het knooppunt in Ranst in de rijrichting Luik de allereerste spitsstrook in Vlaanderen in gebruik genomen.

Door middel van variabele rijstrooksignalisatieborden wordt deze voormalige pechstrook in normale omstandigheden op weekdagen opengesteld van 14u tot 20u en op vrijdagen vanaf 12u, om zo te zorgen voor een snellere afvoer van het verkeer.

Katrien Schryvers vroeg via een parlementaire vraag aan minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) de recentste cijfers op. “Blijkt dat de spitsstrook almaar belangrijker wordt en een duidelijk positief effect heeft in de afvoer van het verkeer vanuit Antwerpen”, stelt ze. “De cijfers wijzen er ook op dat er almaar vaker files staan aan de afrit Wommelgem. Mogelijk houdt dit verband met de aanzuigkracht van het Wijnegem Shopping Center.”

Positief effect

Normaal is de spitsstrook zo’n 250 keer per jaar geopend. Bij files of ongevallen kan ze extra of bijkomend worden opengesteld. In 2017 gebeurde dit maar liefst 132 keer. Dat is beduidend meer dan in 2015, toen de teller op 69 stond of in 2016, toen het ging om 107 keer.

In 2017 gebeurden veertien van die extra openstellingen in het weekend. Aan de afrit Wommelgem stropt het verkeer vaak. Op maandag 11 december 2017 bleef de spitsstrook dicht wegens de sneeuw.“De spitsstrook heeft duidelijk een positief effect. Ze wordt steeds vaker gebruikt buiten de geplande uren en is dus niet alleen nuttig voor de normale verkeersafwikkeling.”

In de rijrichting van Antwerpen is er nog geen spitsstrook op de E313-E34.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Keuze van de Redactie

MEER OVER