Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Mijnenergie
Hoera, regen! Wekken we straks energie op via regenpanelen?
-
Jobat
Ecocheques komen er opnieuw aan, maar wat kan je er allemaal mee betalen? “Zelfs voeding en hotels”
Krijg je ecocheques van je werkgever? Maar weet je niet hoeveel, wanneer, en wat je er zoal mee kan kopen? Jobat.be vroeg wat je over dit topic moet weten aan Dries Rutten, juridisch adviseur bij Acerta. Handig ook voor die vergeten cheques van vroeger, die eerstdaags komen te vervallen. -
PREMIUM
Eén interview deed carrière van barbier Kevin ontploffen: “Maar plots zaten we met 90.000 euro aan schulden”
Kevin Boon (33) werd in 2017 wereldberoemd als barbier nadat hij toegaf zijn knipkunsten via YouTube te hebben geleerd. Maar een financiële aderlating van 90.000 euro deed Kevin zijn zaak anders aanpakken. Mét succes, want “in één jaar tijd verdienden we 70.000 euro nettowinst”, onthult Kevin. Hij deelt zijn succesformule en geeft een inkijk in zijn financiën. “Mijn masterclasses aan 4.500 euro per student hebben mij in die moeilijke periode enorm geholpen.” -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Spaargids.be
Hoe weet je wat jouw woning waard is? En hoeveel kost een makelaar? Dit zie je als verkoper best niet over het hoofd
We zien het niet meteen zitten om onze woning zélf te verkopen. Dat bleek eind vorig jaar uit een bevraging van immoplatform Zimmo. Liefst 53 procent van de Belgen schakelt in dat geval een makelaar in. Wil jij je woning toch zelf verkopen en zo duizenden euro’s besparen? Dan heeft Spaargids.be onderstaande tips voor je in petto. -
8
Agentschap van de Schuld geeft begin juni nieuwe staatsbons uit
Het Agentschap van de Schuld gaat op 4 juni twee nieuwe staatsbons uitgeven, één op 1 jaar en één op 8 jaar. Dat maakt het Agentschap zelf bekend. Inschrijven kan vanaf volgende week vrijdag. -
PREMIUMGETEST
“Pak Twix voor 1 cent, maar er zijn addertjes”: zo goedkoop is de online supermarkt voor (bijna) vervallen producten ‘Fodello’ écht
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
Livios
Bakken regen deze week: hoe vermijd je vervuild water in je regenput?
Met een regenwaterput kan je flink besparen op je waterfactuur. Maar hoe zorg je ervoor dat zowel de put als het opgevangen water van uitstekende kwaliteit blijven? Bouwsite Livios geeft vijf tips om zelf je regenwaterput te onderhouden. -
Independer
“Grote toename klachten in 2023": wat kan je doen als je operator niet de beloofde internetsnelheid verzekert?
‘Razendsnel internet’ klinkt spectaculair, waardoor de teleurstelling groot is als je later toch moet wachten vooraleer een webpagina laadt of je een video kan bekijken. Wat de operator adverteert op het vlak van internetsnelheid kan sterk verschillen van de reële snelheid waarmee je surft. Independer.be legt uit wat jij dient te doen als je het gevoel hebt dat je internet niet zo rap is als je beloofd werd. -
PREMIUM
Hoeveel kosten betaal je bij populaire beleggingsplatformen? Geldexpert vergelijkt 12 spelers: “Prijsverlagingen zijn fantastisch”