Cruise eens op rotte vis de fjorden rond

Een cruiseschip van de Noorse rederij Hurtigruten. © Joachim Kohler Bremen

De Noorse rederij Hurtigruten past zijn vloot aan zodat ze minder vervuilend wordt. De motoren van de schepen zullen in de toekomst deels worden aangedreven door een restproduct van onder meer rotte vis.

pvm

Hurtigruten, bekendst om zijn rondvaarten die toeristen naar de poolcirkel brengen, investeert de komende drie jaar 725 miljoen euro om zijn zeventien cruiseschepen milieuvriendelijker te maken.

De zes oudste schepen van de rederij krijgen motoren die zullen worden aangedreven door een combinatie van vloeibaar aardgas (lng), accu’s en vloeibaar biogas (lbg).

‘Dat vloeibaar biogas wordt gewonnen uit organisch afval, dat anders zou worden weggegooid. Het gaat om dode vis en restproducten uit de landbouw en bosbouw’, zegt Daniel Skjeldam, de ceo van Hurtigruten, aan persbureau Reuters. ‘Het belangrijkste doel is uiteraard om onze uitstoot te verminderen.’ De maatschappij hoopt tegen 2050 klimaatneutraal te zijn.

‘Nog lange weg te gaan’

Hurtigruten, de grootste rederij die vaart op bestemmingen als Groenland, Svalbard (Spitsbergen) en de Zuidpool, heeft daarnaast drie schepen besteld die volledig elektrisch zullen zijn. De dieselmotor dient dan enkel nog voor noodsituaties. Twee van de drie schepen, die 150 miljoen euro per stuk kosten, worden momenteel al gebouwd, het derde volgt later.

De scheepvaartsector staat onder grote druk om wat te doen aan zijn uiterst hoge uitstoot. Tegen 2050 moet de sector de helft uitstoten van wat hij in 2008 de atmosfeer injoeg. Ook de regels over het gebruik van brandstoffen die zwavel bevatten, worden veel strenger.

‘De cruise-industrie heeft nog een lange weg te gaan’, geeft Skjeldam toe. Zijn rederij vaart door kwetsbare ecosystemen die zichtbaar lijden onder de klimaatverandering. ‘De veranderingen van de laatste twintig à dertig jaar in het poolgebied komen niet door uitstoot in dat gebied, maar de effecten van emissies elders in de wereld zijn er wel als eerste zichtbaar. De werknemers op onze schepen zijn getuige van smeltende gletsjers en met plastic vervuilde stranden.’