Gouden tijden voor Nederlandse bouwers van luxueuze superjachten
Onze noorderburen hebben een lange maritieme traditie met als hoogtepunt het gouden tijdperk van de 17de eeuw, waarin ze enorme rijkdom vergaarden. Die gouden tijden lijken nu opnieuw aangebroken, althans voor bouwers van luxueuze superjachten. "Ons orderboekje zit vol tot 2020", zegt Johan Kaasjager van Heesen Yachts uit Oss aan Reuters.
"Dit jaar leveren we drie jachten af en er komen er nog veel meer", aldus Kaasjager. Een van hun bouwdokken is zo groot dat ze het "kathedraal" doopten. Het is 90 meter lang en voorziet de nodige ruimte om het grootste superjacht ooit van Heesen te bouwen: de 80 meter lange Cosmos. Het Nederlandse bedrijf heeft een vaste stek veroverd in het verkoopsegment van jachten tussen 50 en 80 meter lang. Zodanig zelfs dat het de bestellingen niet kan bijhouden, ook niet na uitbreidingen.
Nederland telt nog een aantal andere grote jachtbouwers die in de top tien staan van de wereld. Dit jaar moeten ze enkel Italië laten voorgaan wat jachten betreft met een lengte van minstens 24 meter. 65 van die luxebootjes zitten er nog in de pijplijn. De gemiddelde prijs lag vorig jaar op een record van 57 miljoen euro. Italië heeft de grootste productie, maar Duitsland is marktleider voor megajachten langer dan 100 meter. Nederland staat dan weer bekend voor betrouwbaarheid, high-tech snufjes en snelheid. De Nederlandse bedrijven deden hun verkoop stijgen van 662 miljoen euro in 2014 tot 1,2 miljard vorig jaar. Dat is zo'n dertig procent van de totale wereldwijde verkoop die rond de 4 miljard euro ligt.
Waarom de superrijken blijkbaar een rush op luxejachten houden, is volgens Kaasjager dat ze meer dan ooit willen ontsnappen aan het dagelijkse leven. "Op volle zee is een jacht helemaal privé en is het de perfecte manier om te ontspannen en bij je familie te zijn." Sinds de financiële crisis van 2007-2008 neigen de kopers naar luxueuzere en grotere schepen, met leuke dingen als helipads, zwembaden, en watervallen die ook dienst doen als projectiescherm. Met andere woorden: de kloof met cruiseschepen wordt meer en meer gedicht.
Aan de koperskant nemen de laatste tien jaar de VS en Rusland de leiding, samen goed voor 40 procent van de bestellingen. De Amerikanen staan in voor 22 procent daarvan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
KIJK. "Doe dit alsjeblieft nooit meer": vliegtuigpersoneel waarschuwt voor gevaarlijke TikTok-trend
-
Duikers in de Seine en 45.000 agenten op de been: zo zwaar zijn de Olympische Spelen in Parijs beveiligd
Tijdens de openingsceremonie van de Olympische Spelen, op de Seine in Parijs, zullen er 45.000 agenten op de been zijn. Er komen 2.500 politiemensen uit het buitenland om de Fransen te ondersteunen. Zo’n 100 duikers zwemmen onder water in de Seine. Er zijn ook 13 politie-eenheden actief die zijn gespecialiseerd in nucleaire, bacteriologische en chemische risico’s. -
PREMIUM
Tot 25% korting op skireizen, maar welke bestemmingen zijn sneeuwzeker in maart of april? “We krijgen hier een echte sneeuwdump”
Verschillende reisorganisaties pakken uit met straffe promoties voor skireizen in maart. Kortingen van 20 à 25 procent zijn geen uitzondering, maar zijn deze last minutes hun geld waard? Waar vind je goede sneeuwcondities? En op welke zaken moet je nog letten bij het kiezen van een skibestemming in maart of april? HLN-reisexpert Johan Lambrechts polst bij twee experten. “Staar je niet blind op hoe hoog gelegen een gebied is”, tipt Lode Nolf van Sneeuwsport Vlaanderen. -
-
HLN Shop
SOS onkruid: hoe pak je het snel en eenvoudig aan? Met deze vijf toestellen is je tuin klaar voor de lente
-
Sloten niet veilig genoeg? Wereldberoemde Harry Potter-trein mag voorlopig niet meer rijden
De wereldberoemde Harry Potter-trein in Schotland mag voorlopig niet meer rijden. De ritten van de historische stoomtrein zijn opgeschort door een geschil over veiligheidsvoorschriften. -
Morgen ultieme poging om pilotenstaking Brussels Airlines af te wenden
De directie en pilotenvakbonden van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines zitten morgen rond de tafel. Zo proberen ze de aangekondigde staking van 27 tot en met 30 maart alsnog af te wenden. -
PREMIUM
HLN SKIWEERBERICHT. Wat mogen we verwachten in het paasweekend? “Grote verschillen in noorden en zuiden van de Alpen
-
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
-
Livios
“Mollen verstoren, kan een averechts effect hebben”: zo bind je de strijd wél aan met de diertjes in je tuin
Molshopen ontsieren het gazon en vormen een doorn in het oog voor menig hobbytuinier. De mol doden is echter geen goed idee, zo vertelt Dirk Criel van Natuurpunt aan Bouwsite Livios. Wat je dan beter doet? Je tuin minder aantrekkelijk maken voor mollenpootjes. -
Directie Brussels Airlines: “Nieuwe stakingen hebben geen zin, we zitten op de limiet”
De directie van Brussels Airlines heeft een voorstel op tafel gelegd voor een gemiddelde koopkrachtverhoging van 6 procent voor de zowat 3.400 werknemers van de luchtvaartmaatschappij. Dat is echt de limiet, liet CEO Dorothea von Boxberg tijdens een persconferentie over de jaarcijfers weten. “Zelfs als er meer stakingen zijn, zullen we niet verder gaan.” -
Hoe Valencia de “groene hoofdstad” van Europa werd
21 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerHerman Botermans
jan van coillie
Karel Luyten
leetje van gorcum
Alan Janssen