maandag 22 januari 2018 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook nextprevshare twitter video

Er bestaan al slimme, grote brievenbussen die zowel leverancier als ontvanger met een smartphone-app kunnen openen pvw

Belgisch Instituut voor Postdiensten wil grotere brievenbussen

“Besparing voor leveranciers en milieu”

HASSELTHet Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT) gaat een voorstel formuleren om de afmetingen van brievenbussen verplicht groter te maken zodat er ook pakjes in passen. Dat zou zorgen voor een besparing bij de postbezorgers en voor het milieu. Volgens Bpost kan ruim 17 procent van de pakjes niet worden geleverd omdat er niemand thuis is.

Het BIPT heeft een hele bundel richtlijnen geformuleerd om de Belgische e-commerce de wind in de zeilen te geven. België is zijn achterstand in online winkelen aan het inhalen. In 2008 kocht slechts 21 procent van de Belgische bevolking online. In 2016 was dat al opgelopen tot 57 procent. België is de sterkste Europese groeier. Een onderzoek van Landmark Global 123 toont aan dat 63 procent van de Belgische online consumenten hun pakje bij voorkeur thuis laat leveren. Dat is slecht nieuws voor de bezorgers én het milieu en zorgt voor ergernis bij de consument, omdat hun pakje bij afwezigheid wordt teruggestuurd. Als de consument zou kiezen voor een afhaalpunt of levering op het werk zou dat zorgen voor een daling van 60 tot 80 procent in de kosten en de milieuafdruk.

Het BIPT stelt daarom voor om het ministerieel besluit over brievenbussen aan te passen. De huidige wet zegt dat de minimale grootte van een brievenbusgleuf 23 op 3 centimeter moet zijn. Niet geschikt voor pakjes dus.

“Minister De Croo wacht het voorstel af”, zegt zijn woordvoerder Tom Meulenbergh. “Het ministerieel besluit dateert al van 2007 toen er nog geen sprake was van e-commerce en houdt dus geen rekening met koppelwoningen, grotere brievenbusmodellen en slimme brievenbussen. Het BIPT zal nu producenten van brievenbussen, consu-mentenorganisaties, Bpost en andere pakjesleveranciers consulteren om tot een voorstel te komen.”

Netwerk

Volgens Bpost kan ongeveer 17 tot 19 procent van de pakjes niet bij de eerste keer geleverd worden omdat er niemand thuis is. Maar toch onthaalt het Belgische postbedrijf het voorstel koeltjes. “We wachten de consultatie af”, zegt Barbara van Speybroeck. “Het is in ieder geval zo dat er al heel wat alternatieve mogelijkheden zijn voor het leveren van pakjes. We hebben 700 postkantoren, 700 postpunten en de leverdienst Kariboo. We hebben een zeer flexibel en groot netwerk. Sinds oktober hebben we ook een proefproject uitgerold waarbij de klant via de website kan aangeven waar de postbode het pakje moet leveren wanneer er niemand thuis is. Zo kan de postbode bij afwezigheid leveren bij de buren, in een carport, een postkantoor, postpunt of een pakjesautomaat. Dat project wordt vanaf maart helemaal uitgerold.”

Tegenstanders wijzen erop dat pakjes leveren in grotere brievenbussen ook minder veilig is tegen diefstal. Maar er zijn wel producenten die brievenbussen aanbieden met veiligheidssloten of slimme systemen. Parcelhome.com biedt bijvoorbeeld een slimme, grote brievenbus aan die zowel leverancier als ontvanger met een smartphone-app kunnen openen. “Daardoor kun je zelfs de bakker of andere mensen de toestemming geven om iets in je brievenbus te droppen”, zegt Luc Van Bosstraeten. Nadeel is wel dat ze vrij prijzig zijn en soms met abonnementsgeld werken.

Lees meer

Aangeboden door onze partners

Nieuwe Video's

Nog meer nieuws