Amper 23 op 500.000 werknemers ruilden hun bedrijfsauto al voor cashvergoeding
Hr-dienstenbedrijf SD Worx telt tot dusver amper 23 werknemers, uit 22 bedrijven, die hun bedrijfswagen ingeruild hebben voor een cashvergoeding. Dat schrijft De Tijd vandaag. SD Worx begeleidt bijna 24.000 bedrijven met meer dan 500.000 werknemers met een bedrijfswagen.
Een bedrijfswagen inruilen voor een licht belaste vergoeding in cash, met die maatregel wil de federale regering de files terugdringen. Maar twee maanden na de invoering lokt de 'cash for car'-regeling dus allesbehalve een stormloop uit. "Voorlopig hebben 23 werknemers van 22 bedrijven hun bedrijfswagen ingeruild voor een cashvergoeding", zegt Veerle Janssens van SD Worx in De Tijd.
Bij concurrent Acerta, die 40.000 bedrijven in portefeuille heeft, klinkt hetzelfde verhaal. "We stellen vast dat de interesse heel erg mager is", zegt directeur Dirk Wijns in de krant. "We krijgen heel weinig vragen van bedrijven over cash for car. Het aantal dossiers waarin het systeem wordt gebruikt, kunnen we op twee handen tellen. We worden absoluut niet overdonderd."
"Natuurlijk werkt cash for cars niet"
Oppositiepartij sp.a vindt het vanzelfsprekend dat de regeling cash for cars niet werkt, omdat er wordt geprobeerd een fiscaal probleem op te lossen met een ingreep op mobiliteitsvlak. Dat zegt Vlaams fractieleider Joris Vandenbroucke.
Het probleem van te hoge lasten op arbeid kan volgens de socialisten enkel kan worden opgelost met een grote fiscale hervorming. Een forse verlaging van de lasten op arbeid zal ervoor zorgen dat er geen fiscale vluchtwegen meer moeten worden gezocht in de vorm van bedrijfswagens of mobiliteitsbudgetten. Inkomsten uit vermogen moeten op dezelfde manier worden belast als inkomsten uit werk.
Daarnaast is er een mobiliteitsbeleid nodig dat autobezit voor zoveel mogelijk mensen overbodig maakt. Sp.a laakt dat er wordt bespaard op het spoor en op De Lijn, terwijl er wel miljoenen worden uitgetrokken om nieuwe spitsstroken aan te leggen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1 op 7 bedrijfswagens rijdt nooit naar het werk
-
HLN Shop
Je auto wassen met de hogedrukreiniger: een slim idee?
Van modder en stof tot strooizout en zand: de afgelopen (natte) maanden heeft je auto opnieuw flink afgezien. Hij is dus dringend toe aan een grondige wasbeurt. Maar moet je daarvoor meteen naar de carwash, of volstaat het om je hogedrukreiniger uit de kast te halen voor een glanzende make-over? HLN Shop biedt proper advies in zeven stappen. -
4 op de 10 Belgen zouden bedrijfswagen inruilen voor loonsverhoging
Bijna 40 procent van de Belgen zou een bedrijfswagen willen inruilen voor een loonsverhoging. Maar met dat geld zou bijna de helft van hen een eigen kleine auto kopen. Dat blijkt uit een bevraging van Partena Professional. “Een cash for car regeling zonder meer zal dus weinig effect hebben op het mobiliteitsprobleem”, klinkt het. -
-
Colruyt neemt minder winkels van Match en Smatch over
-
vacature.com
Iedereen minstens één dag per week niet met de auto naar het werk
Tien à twintig jaar al zijn Bruno De Borger, Vincent Meerschaert en Nicole Van Doninck met (onderzoek naar) mobiliteit bezig. De toestand op de wegen zagen ze in die tijd systematisch verslechteren. Dat er vanuit politieke hoek zo moeizaam gereageerd wordt, vinden ze onbegrijpelijk. -
PREMIUM
Bereken of u wint met de cash-for-car-regeling: bedrijfswagen of cash?
De langverwachte cash-for-car-regeling is eindelijk in werking. Dat betekent dat u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor extra loon per maand. Bedoeling is dat er uiteindelijk minder firmawagens rondrijden, wat goed is voor zowel het milieu als de mobiliteit. Volgens de overheidsdienst mobiliteit zal het effect desondanks beperkt blijven, want het voorspelt dat slecht 3 tot 9% van de gezinnen hun bedrijfswagen zullen inruilen. Hoe zit dat voor u: wint u bij die ‘cash-for-car’-regeling? Maak mee de berekening en ga het na in zes stappen. -
PREMIUM
Bedrijfswagen of cash?
-
HLN Shop
Oortjes versus hoofdtelefoon: zo kies je de juiste optie voor onderweg, op het werk en tijdens het sporten
-
Bart De Wever: "We gaan eindigen bij rekeningrijden, ook al is het niet populair"
N-VA-partijvoorzitter Bart De Wever zet wat zijn partij betreft de deur op een kier voor rekeningrijden, een maatregel waarbij de vaste autobelasting wordt vervangen door variabele heffingen per kilometer op filegevoelige plaatsen/tijdstippen. "Je kan daar niet onderuit." Al voegt hij daar meteen aan toe dat het "niet voor deze legislatuur" zal zijn. -
vacature.com
Waarom de bedrijfswagen afschaffen de file niet noodzakelijk oplost
Nergens in Europa delen werkgevers zo makkelijk en zo massaal bedrijfswagens uit als in België. Logisch dus dat we voor de oorzaak van onze files al snel naar de bedrijfswagens kijken. Maar is dat ook terecht? Is het de schuld van de bedrijfswagens dat we al bumperend naar het werk rijden? -
Slecht nieuws voor schatkist: bijna 3,4 miljard euro verlies voor Nationale Bank
90 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerLuc Hermans
peter colson
André Van Laethem
Johan Billiet
Roy Coocks