Direct naar artikelinhoud

Brussels Airport krijgt zelfrijdende bus: eerste tests begin 2020

De Nederlandse constructeur 2GetThere gaat een zelfrijdende elektrische bus bouwen voor op Brussels Airport. De bus zou vanaf begin 2020 op de luchthaven getest moeten worden, vanaf 2021 zouden er ook passagiers kunnen meerijden op een traject tussen de terminal en vrachtafdeling Brucargo, tussen ander verkeer.Beeld BELGA

De Nederlandse constructeur 2GetThere gaat een zelfrijdende elektrische bus bouwen voor op Brussels Airport. De bus zou vanaf begin 2020 op de luchthaven getest moeten worden, vanaf 2021 zouden er ook passagiers kunnen meerijden op een traject tussen de terminal en vrachtafdeling Brucargo, tussen ander verkeer. Dat vernam Belga bij openbaarvervoermaatschappij De Lijn en Brussels Airport, die het project samen uitvoeren.

De vervoersmaatschappij en de luchthavenuitbater sloten al in 2015 een principeakkoord rond zelfrijdende shuttles op de luchthaven. Na het nodige studiewerk - ook door een Nederlands bedrijf, het expertisebureau Ricardo Nederland - werd de constructie van de bus nu toegewezen aan 2GetThere uit Utrecht. Het bedrijf heeft al ervaring met autonome voertuigen, onder meer in Nederland en het Midden-Oosten.

Het Nederlandse bedrijf haalde het van vier andere kandidaten. Daarvan hadden er twee een Belgische link. Zo was Staca, een pachter van De Lijn uit Kortenberg, betrokken via zijn Franse moedermaatschappij Keolis die samenwerkte met het eveneens Franse Navya. Anderzijds was de Nederlandse busbouwer VDL, die een belangrijke vestiging heeft in Roeselare, kandidaat samen met het Duitse Siemens.

Maar het werd dus 2GetThere. Het Nederlandse bedrijf zal eerst de technologie ontwikkelen. In het najaar van 2019 zou de bus voor het eerst getest worden, eerst nog op de fabrieksterreinen. Vanaf begin 2020 zouden de testritten dan verplaatst worden naar Brucargo.

"Eerste autonome voertuig dat rijdt in gemengd verkeer"

Als al die tests positief zijn, zal de zelfrijdende shuttle vanaf 2021 passagiers, werknemers en bezoekers beginnen vervoeren op een vast traject tussen de terminal en Brucargo. "De shuttle zal het eerste autonome voertuig in België zijn dat rijdt in volledig gemengd verkeer", klinkt het. Dat zal gebeuren tegen beperkte snelheid en onder supervisie van een dispatcher. De Lijn en Brussels Airport verdelen de kosten van het project.

"Dit is spitstechnologie die echt tot de verbeelding spreekt", aldus Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "In andere landen rijden er al enkele voertuigen zonder chauffeur, maar dat is vaak in een eigen bedding met een steward aan boord. Hier is het de bedoeling dat de zelfrijdende shuttle autonoom over de openbare weg navigeert."

De Lijn onderzoekt ook de haalbaarheid van autonome shuttles in enkele steden, maar die projecten staan nog niet zo ver. Er werd nog geen constructeur voor aangeduid.