Direct naar artikelinhoud
Wielrennen

QuickStep-Floors wordt Deceuninck-QuickStep: Lefevere gaat minstens drie jaar in zee met nieuwe sponsor

Francis Van Eeckhout (l.), CEO van Deceuninck, en Patrick Lefevere geven op een persconferentie meer uitleg over hun samenwerking.Beeld BELGA

QuickStep-Floors wordt vanaf 2019 Deceuninck-QuickStep. Manager Patrick Lefevere heeft een nieuwe sponsor voor zijn wielerploeg. Het West-Vlaamse bedrijf Deceuninck specialiseert zich in ramen en deuren. De samenwerking loopt voor minimaal drie jaar.

Het was niet dat het water hem aan de lippen stond. QuickStep zou hoe dan ook tot 2020 doorgaan. Met de andere sponsors werd in 2017 een overeenkomst voor drie jaar getekend. "Maar er was altijd plaats voor een nieuwe hoofdsponsor", zei Patrick Lefevere onlangs nog. Gisteren sprak hij van de "start van een nieuw tijdperk".

Lefevere zag de voorbije weken renners Laurens De Plus en Niki Terpstra vertrekken. Vrijdag nog meldde de Italiaanse Gazzetta dello Sport dat het team UAE Fernando Gaviria en Enric Mas van Lefevere zou overnemen. Dat moest Lefevere helpen om het gat in de begroting te dichten. Gaviria is dit jaar goed voor negen overwinningen, waarvan twee in de Tour. De Colombiaan zou 2 miljoen euro per jaar verdienen. Mas werd dit jaar tweede in de eindstand van de Ronde van Spanje, waar hij ook een rit won. Dankzij de nieuwe sponsordeal lijkt Lefevere Gaviria en Mas te kunnen houden.

"We gaan de details van deze deal niet uit de doeken doen," klonk het bij teambaas Patrick Lefevere in Sint-Martens-Latem, "maar de toekomst van onze ploeg is voor minstens drie jaar verzekerd en hopelijk ook langer."

Lange zoektocht

"Het is een lange zoektocht geweest de voorbije maanden", zei Lefevere. "Ik had misschien iets sneller duidelijk moeten maken dat we op zoek waren naar een hoofdsponsor. Pas in de Tour van dit jaar heb ik dat publiekelijk geuit, en eigenlijk is het daarna allemaal vrij snel gegaan."

"Het was onze marketingdirecteur Jérôme De Bruycker die met het idee op de proppen kwam", stelde Francis Van Eeckhout, CEO van Deceuninck. "Wij delen de waarden en de visie van deze ploeg. Het wielrennen is enorm populair en wordt steeds internationaler. Dat was voor ons van groot belang, want slechts 8 procent van onze omzet komt uit België. De deal was in een maand beklonken. Het gaat om een partnerschap van meerdere jaren. Hoelang? Dat ga ik niet vertellen, maar het gaat om meer dan twee, drie jaar. Als je wilt dat de naam van je bedrijf blijft hangen bij het publiek, moet je een langere overeenkomst sluiten."

'Het budget blijft ongeveer gelijk. We mogen dus ambitieus zijn'
Patrick Lefevere, manager Deceuninck-QuickStep

Deceuninck werd in 1937 opgericht en heeft zijn hoofdzetel in het West-Vlaamse Hooglede-Gits. Ondertussen is het bedrijf actief in meer dan 90 landen en telt het 4.000 werknemers.

Toppers

"We blijven draaien op ongeveer hetzelfde budget als de voorbije jaren", maakt Lefevere zich sterk. "We kunnen en mogen ambitieus blijven de komende jaren. We zijn, met ook de handtekeningen van de andere sponsors van het team, zeker over minstens drie jaar werking, en dat stemt me heel tevreden."

Of dit betekent dat ook Gaviria en Mas bij het team zullen blijven? Verschillende media suggereerden de voorbije dagen dat beide renners volgend seizoen elders zouden rijden vanwege het beperkte budget. "Dat is een andere kwestie", vindt Lefevere. "Je moet met meerdere partijen - de renner, de nieuwe ploeg en de oude ploeg - zijn om een overstap mogelijk te maken. Ik zou hen het liefst van al bij de ploeg houden. Dat spreekt voor zich en daar ga ik ook mijn best voor doen."