Twee jaar na crash met EgyptAir-toestel eist familie Belgisch slachtoffer antwoorden: “Waarom mogen we niet weten waarom papa gestorven is?”

© emt/afp

Een technisch defect, een menselijke fout of een brand aan boord? Precies twee jaar na de crash van EgyptAir-vlucht MS804 kent de familie van het enige Belgische slachtoffer Geert Supré nog altijd de waarheid niet. En dat knaagt. Afgelopen weekend kwamen de nabestaanden samen in Parijs in de hoop antwoorden te krijgen.

Thierry Goeman

Oost-Vlaming Geert Supré (56) was voor zaken onderweg naar Caïro. Niet vanuit Zaventem, maar vanuit Parijs. Gewoon omdat het hem beter uitkwam. Rond twee uur ’s nachts, die negentiende mei 2016, verdween het toestel plots van de radar. Neergestort in de Middellandse Zee. Zonder dat er een noodsignaal was uitgezonden. Niemand van de 66 inzittenden overleefde de crash.

“Dat we het lichaam van papa vorig jaar hier op de begraafplaats van Watervliet konden begraven, was voor ons een troost”, zegt Karel, de oudste van zijn drie volwassen kinderen. “Maar vandaag weten we nog altijd niet wat er toen precies is gebeurd. En dat knaagt. Omdat we recht hebben op de waarheid en het wachten veel te lang duurt, vinden we.”

Staatsgeheim

De zwarte dozen met de vluchtgegevens zijn gevonden en door de Egyptische experts uitgelezen. Het was hun toestel, dus zij voeren het onderzoek. Maar welke informatie op die opnames gevonden werd, is duidelijk een groot staatsgeheim.

De Franse autoriteiten hebben pogingen gedaan om informatie over de vaststellingen vast te krijgen van de Egyptische autoriteiten. Maar ook zij botsen telkens op een muur. Ook ons federaal parket en het ministerie van Buitenlandse Zaken zijn afhankelijk van wat Egypte doorgeeft. En dat is zo goed als niets.

“Uiteraard volgen we dit dossier van zeer nabij op. Maar we zijn afhankelijk van de lokale autoriteiten. Want het gerechtelijk onderzoek wordt in Caïro gevoerd. Onlangs is de federaal procureur nog in Egypte geweest en hij heeft de zaak daar ter sprake gebracht. En ook onze ambassadeur houdt de vinger aan de pols. Uiteraard begrijpen we dat het wachten erg vervelend is voor de nabestaanden. Maar we zullen dit dossier zeker niet loslaten tot wanneer ze antwoorden krijgen op hun vragen”, zegt Didier Vanderhasselt van de FOD Buitenlandse Zaken. Onze redactie nam contact op met een woordvoerder van EgyptAir, zowel in Brussel als Caïro, maar zonder succes.

(lees verder onder de foto)

© Reuters

Papa was onze held

“Wat moet je daar allemaal van denken?”, zegt Karel. “Dat ze zaken bewust achterhouden? Dat de waarheid niet aan het licht mag komen? Papa was onze held en zou niet gewild hebben dat we ons leven door verdriet zouden laten leiden. We moeten verder en dat proberen we ook. Maar het blijft wringen dat we niet mogen weten waarom hij gestorven is. En wie daar verantwoordelijk voor is”, zegt Karel.

Want dat er fouten zijn gemaakt, daar zijn de familie van Geert Supré en de andere nabestaanden van slachtoffers vrij zeker van. Ze kwamen afgelopen weekend samen in Parijs en hadden er onder meer een ontmoeting met een afgevaardigde van de Franse minister van Transport.

(lees verder onder de foto)

© rr

Geen airbus meer

Sinds de crash vliegt EgyptAir niet meer met een Airbus tussen Parijs en Caïro maar met een Boeing en is de bemanning van de voorlaatste vlucht van het gecrashte toestel nadien nooit meer in Frankrijk geweest. “Om te vermijden dat ze verhoord zouden worden door het Franse gerecht. Want het is geweten dat er al technische problemen gemeld werden tijdens hun vlucht naar Parijs. Waarom hebben ze dat toestel dan nog met een andere bemanning laten vertrekken naar Caïro?”

Ondertussen houden de Egyptenaren weinig rekening met de internationale regels. Want normaal moesten ze binnen de twee jaar na de crash een eerste voorlopig onderzoeksrapport publiceren, dat zijn internationale wetten. Maar dat is tot nu toe niet gebeurd.

“De waarheid kennen, dat is wat wij, de kinderen en mijn mama, willen”, zegt Karel. Maar twee jaar na de crash wachten ze nog altijd op antwoorden.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer