Gentse gemeenteraad geeft havenfusie groen licht
De Gentse gemeenteraad heeft de fusieovereenkomst van het Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaports gisterenavond groen licht gegeven. De overeenkomst werd eind september al goedgekeurd door het Gentse stadsbestuur, maar de definitieve beslissing is nu ook bekrachtigd door de gemeenteraad.
46 gemeenteraadsleden stemden unaniem voor de fusie. Gent is met de goedkeuring van het akkoord de tweede van 8 aandeelhouders die de fusie bezegelt. De gemeente Zelzate gaf vorige week donderdag als eerste haar goedkeuring.
Vlaams havendecreet
Het fusie-akkoord tussen de Haven van Gent en Zeeland Seaports (met de havens van Terneuzen, Vlissingen en Borsele) moet in totaal bekrachtigd worden door acht betrokken gemeente- en provincieraden. De aandeelhouders van Havenbedrijf Gent zijn de stad Gent, de gemeenten Evergem en Zelzate en het provinciebestuur Oost-Vlaanderen. De aandeelhouders van Zeeland Seaports zijn de gemeenten Vlissingen, Terneuzen en Borsele en de provincie Zeeland. In de lente van volgend jaar moet nog in het Vlaams Parlement gestemd worden over het Vlaamse havendecreet, dat moet worden aangepast om de fusie mogelijk te maken.
Europese vennootschap
De fusie betekent dat een Europese vennootschap wordt opgericht, een holding voor de twee huidige havenbedrijven. De twee huidige CEO's, Daan Schalck van Havenbedrijf Gent en Jan Lagasse van Zeeland Seaports, zullen samen het nieuwe bedrijf leiden. De fusiepartners stellen ook voor dat voor belangrijke beslissingen door de aandeelhouders, steeds een meerderheid van 76 procent, noodzakelijk is.
Inspraak
Gent behoudt als aandeelhouder inspraak in het beleid van de haven. Er komt een aandeelhouderscommissie met alle verkozenen van de gemeenteraden, de Nederlandse raden en staten en de provincieraden. Er komt daarnaast een toezichtsorgaan met 8 leden (4 Vlaamse en 4 Nederlandse). De fusiehaven zal de nieuwe nummer 3 in Europa zijn inzake toegevoegde waarde en de nummer 10 inzake tonnage via zeevaart. De naam van de nieuwe fusiehaven wordt op 8 december bekendgemaakt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
10
Nooit eerder kochten we zoveel online: dit zijn de cijfers
-
11
Europese lidstaten willen dan toch dat grote bedrijven verantwoordelijk worden voor uitbuiting en milieuschade van leveranciers
De lidstaten van de Europese Unie (EU) hebben vrijdag dan toch ingestemd met een nieuwe zorgplichtwet. Die maakt grote bedrijven verantwoordelijk voor het aanpakken van uitbuiting en milieuschade bij hun leveranciers. Eerder struikelde de wet bij de formele goedkeuring in de Raad van de EU, maar het Belgisch voorzitterschap kon het toch redden. De impact op bedrijven is “gigantisch” volgens het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO). -
Livios
Gebruik azijn nooit op beton of natuurstenen die kalk bevatten: zo ga je wél voor een brandschoon en schadevrij terras
Kan je terras nog een opknapbeurt gebruiken vooraleer je er lekker kan vertoeven? Dan is het reinigen geen overbodige luxe. Met deze onderhoudstips van bouwsite Livios ben jij helemaal klaar voor de heerlijke lentezon. -
-
Belgische havens vechten vennootschapsbelasting aan
-
Kandidaat-overnemer Guido Dumarey pleit voor defensietak bij Van Hool
Busbouwer Van Hool zou een defensiedivisie moeten starten die minstens 10 procent van de omzet levert, omdat er meer mee te verdienen valt. Dat heeft zakenman Guido Dumarey, die met Van Hool een doorstart wil maken, gezegd in ‘De Ochtend’ op Radio 1. -
Livios
Tropische tuin van Art en Eline ligt verborgen tussen de weilanden: “De koeien waren onze eerste aankoop”
Schotse hooglanders, schapen, tropische planten, een zitkuil en een zwembad van 14 meter lang. Art en Eline combineren het beste van twee werelden: het rurale karakter van de omgeving en hun woonst (een oude hoeve) met de luxe van nu. Kijk met bouwsite Livios mee binnen in deze unieke Vlaamse tuin. -
PREMIUM1
Faillissement Van Hool onvermijdelijk: hoe moet het nu verder met iconische busbouwer?
-
Ook Volvo Trucks in Gentse haven bouwt productie af, maar “een Van-Hoolscenario is dit niet”
Gent -
Slecht nieuws voor schatkist: bijna 3,4 miljard euro verlies voor Nationale Bank
De Nationale Bank van België (NBB) heeft in 2023 een verlies geleden van 3,37 miljard euro. Dat heeft de centrale bank woensdagavond bekendgemaakt. Het verlies is slecht nieuws voor de schatkist. Ook in 2022 diende de NBB al een verlies te slikken, van 580 miljoen euro. -
Livios
Zonnepanelen met 40 jaar garantie: zijn ze echt van hogere kwaliteit of is het louter een verkooptechniek?
Solar Solutions Group - AEG’s leverancier van zonnepanelen, omvormers en thuisbatterijen - pakte onlangs uit met een nieuw model van zonnepanelen. Niet zozeer het paneel zelf sprong in het oog, maar wel de garantie van 40 jaar die eraan vasthangt. Maar betekent dat ook dat de zonnepanelen daadwerkelijk beter zijn? Of is de garantie eerder een marketingstrategie om de verkoop aan te zwengelen? Bouwsite Livios zoekt uit wat de regels rond garanties zijn. -
Nederland troeft België opnieuw af als grootste bierexporteur EU