Direct naar artikelinhoud
NieuwsBuitenland

‘We weten dat niemand dit leest’: gratis fles wijn bleef maandenlang verstopt in privacyverklaring van Britse denktank

Illustratiebeeld.Beeld AFP

Een Britse denktank heeft maandenlang een gratis fles wijn aangeboden in de kleine lettertjes van zijn privacybeleid. Na drie maanden werd ze geclaimd.

Leest u steeds de kleine lettertjes van een privacyverklaring? Dat doet u voortaan beter wel. De Tax Policy Associates, een Britse organisatie die rond belastingen werkt, had in februari een opvallende wijziging aan zijn privacyverklaring aangebracht. Te midden van zinnen als ‘we bieden u geen advertenties aan’ en ‘deze website gebruikt cookies’, stond een passage over een gratis fles wijn verborgen.

“We zullen een fles goeie wijn sturen naar de eerste mens die dit leest”, schreef de denktank op zijn website.

Château de Sales 2013/2014

Drie maanden lang merkte niemand de verborgen boodschap op. Tot een man een mail stuurde naar Dan Neidle - de oprichter van de denktank. Hij had de opmerkelijke passage gespot tijdens het lezen van de privacyverklaring. Nota bene omdat hij inspiratie kwam opdoen voor het schrijven van zijn eigen privacyverklaring.

Tot zijn grote verbazing had niemand de opmerkelijke passage eerder opgemerkt. Hij kreeg zijn prijs, een fles Château de Sales 2013/14, naar huis opgestuurd.

Met de actie wilt de Britse organisatie de “gekke” verplichting rond het privacybeleid aankaarten. Net zoals in ons land moeten Britse ondernemingen hun websitebezoekers informeren over de verwerking van hun persoonsgegevens. Dat is verplicht onder de GDPR.

De regel is niet naar de zin van Neidle. “Iedere kleine koffiezaak moet een privacybeleid op zijn website plaatsen”, zegt hij aan de BBC. “Dat is verspild geld.” “Dit is mijn kinderachtig protest tegen het feit dat alle bedrijven een privacybeleid moeten hebben en dat niemand de teksten leest.”

Het is niet voor het eerst dat de Britse Tax Policy Associates een geheime boodschap in de kleine lettertjes van zijn privacyverklaring verstopt. Twee jaar geleden deed de organisatie een gelijkaardige actie. Volgens Neidle duurde het toen vier maanden vooraleer de passage ontdekt werd. “We hebben het opnieuw gedaan om om te kijken of mensen aandachtig zijn of niet.”

De organisatie inspireerde zich voor hun actie op de wensen van de Amerikaanse hardrockgroep Van Halen. In hun contracten vroeg de band om geen bruine M&M’s voorgeschoteld te krijgen. Met de passage wilde Van Halen controleren of concertorganisatoren alle passages - en dus ook de technische wensen - lazen. “Een briljante strategie”, zegt Neidle.

Wie nog een gratis fles wijn wil scoren, hoeft alvast niet langer naar de website van de denktank te surfen. De organisatie heeft intussen zijn privacyverklaring aangepast. “We weten dat niemand dit leest, want we hebben in februari toegevoegd dat we een fles goede wijn zouden sturen naar de persoon die als eerste contact met ons opneemt, en pas in mei kregen we een reactie.”