Luister naar

Waarom veganist zich vergist

Nieuws
Veganisme is gevaarlijk. Het verbreekt de relatie tussen mens en dier. Het dreigt ons te veroordelen tot hongersnoden. Het bedreigt duurzame vormen van landbouw. Zeven argumenten van veganisten gewogen.
Paul Ariès Frédéric Denhez Jocelyne Porcher resp. journalist resp. socioloog
maandag 23 april 2018 om 03:00
Het samenbrengen van veeteelt en akkerbouw met variatie in gewassen, zodat de grond niet wordt uitgeput, heeft het beste voortgebracht wat de grond kan voeden: mest. De les van de achttiende eeuw.
Het samenbrengen van veeteelt en akkerbouw met variatie in gewassen, zodat de grond niet wordt uitgeput, heeft het beste voortgebracht wat de grond kan voeden: mest. De les van de achttiende eeuw. istock

Ze pleiten voor een totale breuk met de dierenwereld, terwijl de mens altijd vlees heeft gegeten, sinds het begin van de geschiedenis. Ze zijn met weinigen, maar krijgen veel aandacht: wat ze zeggen, lijkt op gezond verstand en is doorspekt van een emotionele en zwart-witte moraal van goed tegenover kwaad.

Het veganisme brengt schade toe aan onze manier van leven, aan de landbouw, aan onze relaties met dieren en zelfs aan traditionele vegetarische idealen.

Tegelijk zijn wij wel overtuigd van de noodzaak zo snel mogelijk met de bio-industrie te breken. We moeten naar een voedingscultuur waarin lokale producten de voorrang krijgen, met bescherming van de biodiversiteit én de landbouw – met minder vlees.

De relatie tussen mens en dier moet gebaseerd zijn op een verantwoorde veeteelt, die de bodem en de aarde respecteert. Dat is de beste manier om los te komen van het industriële voedsel.

Het Westen en de rijken in het Zuiden eten te veel vlees, vooral slecht vlees. We hebben van dieren machines gemaakt die cellulose uit planten omzetten in goedkope eiwitten. Vooral multinationals profiteren daarvan, terwijl boeren, consumenten, de bodem, het water en de dieren zelf er schade van lijden.

Maar laten we kijken naar de argumenten die veganisten naar voren brengen.

‘Veganisten redden dieren’

Al zolang er mensen zijn, leven mensen en dieren samen. Beide hebben daar baat bij. Huisdieren zijn allang geen ‘natuurlijke’ dieren meer. Ze horen net zo goed bij de mensenwereld als bij hun eigen wereld. Ze hebben een tweede natuur aangenomen, waardoor ze geleerd hebben ons te begrijpen – waarschijnlijk begrijpen ze ons beter dan wij hen.

Ze vragen er niet om ‘bevrijd’ te worden en weer in het wild te gaan leven. Ook niet om gesteriliseerd te worden, zoals sommige veganisten willen. Ze willen met ons samenleven. En wij met hen. Ze verlangen naar een interessant, intelligent en waardig leven.

‘Veganisme redt van de honger’

Tot voor kort stierven mensen jong door drie oorzaken: infectieziekten, oorlog en honger. Sinds de achttiende eeuw in Europa, en sinds de jaren zestig in de rest van de wereld, bestaat er geen honger meer die veroorzaakt wordt door een gebrek aan voedselbronnen. Wat een vooruitgang! De honger die er bestaat, heeft politieke oorzaken. Wanneer ergens mensen sterven, is het omdat anderen dat besloten hebben. Aan die ­realiteit verandert het veganisme niets.

‘Veganisme redt de landbouw’

Het tegenovergestelde lijkt waar. Honger is uitgebannen door dé grote landbouwrevolutie van de achttiende eeuw: het samenbrengen van veeteelt en akkerbouw met variatie in gewassen, zodat de grond niet wordt uitgeput. door alleen maar hetzelfde gewas te verbouwen. Dit heeft het beste voortgebracht wat de grond kan voeden: mest.

‘Veganisme redt ons voedsel’

Het veganisme wil geen dieren gebruiken, om ze te redden. Maar landbouw zonder veeteelt betekent landbouw mét hongersnood, omdat dit de grond uitput. Dit leidt tot veel arbeid en weinig opbrengst; compost van groenten is veel minder rendabel om groenten te laten groeien dan dierlijke mest. Tenzij je allerlei chemische zaken in de grond stopt en deze heel diep omploegt. Maar dan verstoren we het ecosysteem van onze bodem.

‘Veganisme redt gezondheid’

Uit onderzoeken blijkt een verband tussen het eten van vlees en kanker. Alleen zijn dat vooral studies uit de VS en China, waar veel meer vlees wordt geconsumeerd dan in Europa, dat bovendien met veel meer hormonen en antibiotica wordt behandeld.

Er zijn ook onderzoeken die erop wijzen dat vegetariërs – die ook dierlijke producten als melk en eieren eten – langer leven. Maar die zijn niet eenduidig, want vegetariërs eten vaak ook weinig suiker, doen meer aan sport, drinken weinig alcohol, hebben goede sociale verzekeringen enzovoort. Welke invloed heeft de consumptie van groenten op hun gezondheid? Dat is moeilijk te zeggen.

Veganisten echter zijn veroordeeld tot het consumeren van bewerkte producten, dat wil zeggen samenstellingen van moleculen om na te bootsen wat ze weglaten. En natuurlijk ook de noodzakelijke vitamine B12. Zonder deze toevoegingen – zo laten getuigenissen van ex-veganisten zien – is deze voedingswijze juist schadelijk voor de gezondheid. Te beginnen met de geestelijke gezondheid.

‘Veganisme redt het milieu’

Het idee dat met deze ‘terugkeer naar de natuur’ het milieu gered zou zijn, is een illusie. Wanneer immers alle huisdieren verdwijnen, is er niemand meer om het landschap, de natte natuur, de bergen en de houtwallen te onderhouden. Tenzij we dat door werklozen, gevangenen of daklozen laten doen. Of wellicht door speciaal ontwikkelde robots. Koeien en schapen zorgen voor een buitengewone diversiteit in het landschap én op ons bord.

‘Veganisme is maatschappelijk verzet’

Veel jongeren zijn trots op hun veganisme, alsof ze deelnemen aan een revolutie, alsof hun acties tegen slachthuizen of boeren een vorm van verzet is. Maar het veganisme helpt dieren en mensen niet vooruit. Integendeel: door te pleiten voor landbouw zonder veeteelt en voor een wereld zonder huisdieren – geen koeien, paarden, honden – houdt deze beweging ons in de greep van de multinationals. Het verhoogt onze afhankelijkheid en onze vervreemding van ons voedsel. Veganisten zijn geen revolutionairen, maar onwetende bondgenoten van het kapitalisme.

Veganisme is de ambassadeur van een voedingsindustrie 4.0. Overal wordt gepoogd in laboratoria ‘vlees’, ‘melk’ of ‘eieren’ te kweken. Voorstanders van deze praktijken vind je vooral bij de grote bedrijven en investeringsfondsen. Het eerste in-vitro-vlees kan binnen tien jaar op de markt komen. Het worden proteïnebommen, volgestopt met gigantische hoeveelheden hormonen om de groei te stimuleren en met antibiotica om besmettingen te voorkomen.

Veganisme is gevaarlijk. Het verbreekt de relatie tussen mens en dier. Het dreigt ons te veroordelen tot hongersnoden. Het bedreigt duurzame vormen van landbouw. Het maakt ons afhankelijk van een voedingsindustrie 4.0. Het bedreigt ons landschap. Het vervreemdt ons van de natuurlijke werkelijkheid. En het belichaamt een nog grotere dreiging. Want de beste mogelijkheid om de natuur niet meer te verstoren, is onszelf er helemaal van afzonderen. Zo sluiten we ons op in de steden, gevoed door stromen moleculen en stromen digitale informatie. Veganisme creëert een nieuwe mens.

Een beangstigende wereld doemt op. De consumptie van vlees heeft ons sinds de prehistorie verplicht tot delen. Het heeft ons de logica geleerd van het geschenk over en weer, want een jager eet nooit zijn eigen hert op. Gave en teruggave zijn het fundament van onze sociale verbanden met het dierenrijk. Geven – ontvangen – teruggeven, zo zijn onze banden. Wat blijft er van de mensheid over zonder deze fundamentele wederkerigheid? <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

China hoeft niet namens Taiwan het woord te voeren. Dat kunnen we heel goed zelf

China bedankte in een VN-vergadering namens Taiwan voor het meeleven tijdens de recente aardbeving op het eiland. Op die bedankjes zit de vertegenwoordiger van Taiwan in Nederland, Hsin-Hsin Chen, niet te wachten.

Voedselbank in Rotterdam West Delfshaven. Vrijwilligers controleren de voorraden en laden de vrachtwagens.

Rotterdam, is er wel een plek onder de zon voor mensen die we kwetsbaar noemen?

Weer wordt het plan van stal gehaald om in Rotterdam mensen met hogere inkomens tussen minder draagkrachtigen te laten wonen. Het is al eerder mislukt. En het is onrechtvaardig, schrijft Gerlinde Robbertsen.

Omdat Iran nog altijd een handelspartner is van de EU, bestaat de indruk dat dat een rol speelt om de Iraanse Revolutionaire Garde niet op de Europese terreurlijst te zetten.

Gênante en bureaucratische vertoning bij Europese aanpak van Iraanse Revolutionaire Garde

In de Europese discussie over het aanpakken van de Iraanse Revolutionaire Garde voert volgens Freek Vergeer de koopmansgeest de boventoon. Met Iran valt geld te verdienen.

Het bezit van de auto zorgt in mijn geval voor een mildere houding: je kunt niet alle wereldproblemen in je eentje oplossen.

Van treinreiziger naar filerijder. Wat het bezit van een Volkswagen Up met mijn wereldbeeld doet

Lange tijd zei Carin Slotboom tegen autorijders: ‘wat geeft jou het recht om auto te rijden, terwijl je weet dat de invloed op de omgeving slecht is?’ Ze heeft nu ruim een half jaar zelf een auto en maakt de balans op.

Nederland neemt met zo'n 5000 militairen deel aan de NAVO-oefening Steadfast, waar in totaal 90.000 militairen uit 32 landen aan meedoen. Hier vindt een oversteek van de IJssel plaats.

Dienstplicht alleen voor jongeren? Stel de héle maatschappij in dienst van Defensie

Een oorlogseconomie klinkt eng, maar het gebrek aan zo’n economie is veel zorgelijker, betoogt militair Herwin Meerveld. Hij vindt dat je de dienstplicht veel breder moet zien.

NSC wil dat de overheid regelt dat werkgevers medewerkers aanspreken op welke dag ze naar kantoor komen, om zo de verkeersdrukte te spreiden.

Voorschriften, regels en wetten maken mensen en ondernemingen kapot, zegt Frank van den heuvel

Wanneer stopt de drang bij de overheid naar registratie, regels en controle? Ondernemers zijn volgens Frank van den Heuvel woest en wanhopig. Dit is de reden dat mensen klaar zijn met ‘Den Haag’.