Live Economie | Duitse wapenfabriek gaat voetbalclub Borussia Dortmund sponsoren

Supporters van Borussia Dortmund vieren de kwalificatie voor de finale van de Champions League.© reuters

In de liveblog Economie brengen we nog meer en sneller financieel-economisch nieuws. Personal finance, bedrijfsnieuws, internationale economie of beurzen: volg hier de belangrijkste updates van de dag.

red
Pascal Sertyn
Pascal Sertyn

Volkswagen hoopt in 2027 zijn eerste goedkope EV in Europa op markt te brengen


Volkswagen heeft de knoop doorgehakt over welke weg het gaat volgen om in Europa goedkope elektrische voertuigen op de markt te brengen en tegen wanneer. Dat is ook voor het Belgische materialenbedrijf Umicore van belang. Het heeft een samenwerkingsverband met de Duitse autobouwer voor de productie van herlaadbare batterijen in Europa.
Streefdoel van Volkswagen is in 2027 zijn eerste EV's met een prijs van ongeveer 20.000 euro te produceren voor de Europese markt. Als eerste stap wil Volkswagen eind 2025 al vier batterijauto's met een prijs van minder dan 25.000 euro presenteren. Deze voertuigen zullen in Spanje worden gebouwd.
“Het gaat om elektrische mobiliteit op instapniveau uit Europa voor Europa”, zei de topman van Volkswagen Oliver Blume in een verklaring. “Hiermee combineren we een duidelijke toewijding aan Europa als industriële locatie, een Europees industriebeleid en handelen we uiteindelijk in het belang van Europese klanten.”
Het project, ID.1 genaamd, komt op een moment dat Chinese rivalen, waarvan sommige een kostenvoordeel van 30 procent hebben ten opzichte van Westerse concurrenten, Europa binnendringen om marktaandeel te veroveren en gevestigde autofabrikanten op hun thuismarkt aan te vallen. Het Chinese EV-merk BYD, dat overweegt om twee fabrieken in Europa te bouwen, is van plan om zijn Seagull hatchback volgend jaar al aan te bieden voor minder dan de 20.000 euro.

Met deze beslissing zet Volkswagen ook definitief een punt achter pogingen om samen te werken met andere autoconcerns voor de ontwikkeling en bouw van goedkope EV-modellen. Eerder deze maand mislukten gesprekken met het Franse Renault om samen aan zo'n project te werken. (Reuters, Bloomberg)

Leestip |


Pascal Sertyn
Pascal Sertyn

Aantal bruggepensioneerden zakt onder de 6.000


Voor het eerst zijn er minder dan 6.000 werklozen met recht op een bedrijfstoeslag, de zogenaamde SWT-ers of de vroegere bruggepensioneerden. Dat blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA). In april waren het er exact 5.892.  

Ter vergelijking: in de jaren 2020 en 2021 lag het maandelijks gemiddelde van SWT-ers boven de 10.000. In 2022 zakte het maandgemiddelde onder de 10.000 (9.743) en vorige maand werd dus ook de kaap van 6.000 bruggepensioneerden gesloopt. 
Op jaarbasis gaat het in april om een daling met 28 procent. Vlaanderen kent de grootste daling (-33 procent), goed voor 3.256 mensen die nog onder het SWT-stelsel vallen.

Het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag geldt voor bedrijven in herstructurering en geeft aan oudere werknemers een werkloosheidsuitkering tot aan het pensioen, plus een bedrijfstoeslag van de werkgever die overgaat tot het ontslag. De afgelopen jaren werden de voorwaarden geleidelijk verstrengd: de minimumleeftijd bedraagt nu 62 jaar (of 60 in geval van een zwaar beroep) en een loopbaan van minstens 40 jaar. SWT-ers moeten zich aangepast beschikbaar houden voor de arbeidsmarkt. (belga)
Pascal Sertyn
Pascal Sertyn

Duitse wapenfabriek gaat voetbalclub Borussia Dortmund sponsoren


Borussia Dortmund, een van de succesvolste Duitse voetbalclubs, heeft een niet-alledaagse sponsordeal gesloten: de club haalt het defensiebedrijf Rheinmetall aan boord als nieuwe sponsor. Dat heeft de zakenkrant Handelsblatt vernomen. Rheinmetall, dat onder meer nauw betrokken is bij de maak van de Leopard-tank,  is de eerste wapenfabrikant ooit die een voetbalclub in de Bundesliga sponsort.

Borussia Dortmund zou een reclame-overeenkomst met Rheinmetall hebben gesloten voor de komende drie jaar. De sponsordeal raakt bekend enkele dagen voor de Champions League-finale tussen Borussia Dortmund en de Spaanse topclub Real Madrid. Die vindt zaterdag 1 juni plaats in het Wembley-stadion in Londen.
Volgens het Handelsblatt wilde niemand officieel commentaar geven op de aanstaande deal.-


Vreugde-uitbarsting bij de Dortmund-spelers na de winst in de halve finale van de Champions League
Vreugde-uitbarsting bij de Dortmund-spelers na de winst in de halve finale van de Champions League. Reuters
Lieven Sioen
Lieven Sioen

Geflitst | Bel20 duikt weer in het rood

De Brusselse beurs moest dinsdag haar goede weekstart alweer prijsgeven. De Bel20-index zakte 0,92 procent tot 3.948,08 punten. Het grootste dagverlies bij de aandelen die meetellen voor de berekening van de graadmeter kwam op naam van AB InBev. De brouwer leverde 2,04 procent in bij een slotkoers van 58,66 euro.

Op de brede markt viel BioSenic 17,57 procent terug tot 0,02 euro, nadat de notering van het celtherapiebedrijf werd hernomen. Ze was tijdelijk geschorst om een schuldherschikking mogelijk te maken. De meerderheid van de schuldeisers stemde in met het plan tot schuldherschikking dat aan de rechtbank van Nijvel werd voorgelegd, maar dat overtuigde de beleggers niet.
Crescent zakte 2,90 procent tot 0,01 euro. Het technologiebedrijf diepte vorig jaar zijn verlies uit van 3,1 miljoen euro naar 7,8 miljoen euro.  Het was al het elfde verliesjaar op rij voor het concern.
Miko zakte 0,95 procent tot 62,62 euro. De koffiegroep krijgt nochtans een nabetaling van 5 miljoen euro uit de verkoop van zijn kunststofverwerkingsafdeling Miko Pac aan het Duitse Paccor in 2021, omdat de resultaten over 2023 bepaalde doelen bereikten. Ook voor 2024 en 2025 werd een dergelijke regeling afgesproken. 

Winst was er bij de indexaandelen dan weer voor Melexis, dat 1,14 procent verdapperde tot 84,60 euro. Op de tweede rij wipte Sequana Medical 8,10 procent hoger tot 1,74 euro. (belga)-
Nathalie Carpentier

1.500 bezoekers op jobbeurs voor oud-werknemers Van Hool

De jobbeurs die focuste op ex-werknemers van de failliete busbouwer Van Hool heeft vandaag 1.500 geïnteresseerden naar Mechelen gelokt. Zo'n driekwart van de bezoekers waren effectief oud-werknemers van Van Hool.

Bijna driehonderd bedrijven hadden op voorhand aangekondigd aanwezig te zijn op de jobbeurs. Dat zorgde meteen voor veel interesse, al waren het er minder dan de 2.000 mensen die zich bij VDAB hadden ingeschreven. Oud-werknemers kregen recent een brief van VDL, de Nederlandse overnemer van de busdivisie met de vraag om terug te komen solliciteren. Mogelijks weerhield dat sommigen ervan om naar de beurs af te zakken.

Bij Van Hool werkten er tot voor het faillissement 2.400 mensen. Van hen hebben er momenteel 800 een nieuwe baan gevonden. De FBAA, de federatie van Belgische bus- en autocarondernemingen, roept de oud-werknemers op om zich als buschauffeur of -mecanicien kandidaat te stellen. Busondernemingen zoeken jaarlijks 1.500 nieuwe chauffeurs. (belga)-
Nathalie Carpentier

Vorderingen tegen overname trailerdivisie Van Hool afgewezen in kort geding

De vorderingen die CIM Capital, het investeringsfonds van onder anderen Marc Van Hool, in kort geding aantekende tegen de verkoop van de afdeling 'Industriële Voertuigen' bij Van Hool, zijn afgewezen. Dat heeft de voorzitter van de ondernemingsrechtbank in Antwerpen beslist. 

Cim Capital wou via een procedure in kort geding het biedingsproces voor de afdeling 'Industriële Voertuigen' heropenen. Het investeringsfonds opgericht door een kleinzoon van de stichter van Van Hool, bracht begin april een bod uit op de trailerdivisie van de failliete busbouwer, maar viste achter het net. De curatoren wezen de afdeling toe aan een dochterbedrijf van het Duitse Schmitz Cargobull, het Zuid-Afrikaanse GRW. 

CIM Capital beriep zich voor het verzet op "procedurefouten, waarbij andere bieders geen enkele kans kregen, geen toegang kregen tot bedrijfsinformatie en er oneigenlijk gebruik werd gemaakt van het insolventierecht". De rechtbank heeft nu in kort geding de vorderingen van de eisende partijen afgewezen. Volgens de ondernemingsrechtbank maakte Cim Capital gebruik van een wet die schuldeisers de mogelijkheid geeft om in kort geding een 'curator ad hoc' aan te stellen. Die zou dan in theorie aan de rechtbank kunnen vragen om de verkoop te verbieden. "De rechtbank stelde vast dat twee van de drie eisende partijen geen schuldeisers zijn, zodat zij deze vordering niet kunnen instellen", duidt de rechtbank de beslissing.

De derde eisende partij zou wel over een beperkte schuldvordering beschikken. Dat bleek echter niet doorslaggevend voor de ondernemingsrechtbank omdat de verkoop reeds overeengekomen was. De rechtbank geeft met andere woorden aan dat ze in kort geding geen verregaande maatregelen wil nemen. De uiteindelijke behandeling van het derdenverzet vindt plaats op 10 juni 2024. (belga)-
Nathalie Carpentier

Bijna 7 miljoen ton textiel op Europese afvalberg

De Europeaan gooide in 2020 gemiddeld 16 kilogram textiel weg of 6,95 miljoen ton in totaal. Van al het afgedankte textiel werd gemiddeld slechts 4,4 kilogram selectief ingezameld. België is één van de koplopers op dat vlak. Dat blijkt uit een rapport van het European Topic Centre on Circular Economy and Resource Use (ETC CE).

Vanaf 2025 moeten EU-lidstaten gescheiden inzamelsystemen opzetten voor gebruikt textiel. In meer dan de helft van de 27 lidstaten is het al verplicht om textiel gescheiden in te zamelen, maar dat is vooral om herbruikbaar textiel op te vangen. Slechts een minderheid van afgedankt textiel wordt selectief ingezameld, het overgrote deel - 11,6 kg per persoon - belandde bij het gemengd huishoudelijk afval.

Ons land behoort tot de top inzake selectieve inzameling van textielafval: er zijn speciale textielcontainers op straat en er is een afzonderlijke inzameling in het afvalpark. Desondanks belandt ook in België nog de helft van alle textielafval bij het restafval. Het meeste textielafval - 82 procent - is afkomstig van huishoudens, bedrijfstextiel is goed voor 17 procent, 1 procent is onverkocht textiel.-
Nathalie Carpentier

Europese gasvraag daalt tweede jaar op rij

De Europese vraag naar aardgas is in 2023 voor het tweede jaar op rij gedaald. Dat blijkt uit cijfers van het Europese bureau voor statistiek Eurostat. De vraag naar aardgas nam vorig jaar af met 7,4 procent tot 12,7 miljoen terajoule; na een terugval met 13,3 procent in 2022. Het gaat om de laagste vraag sinds in 2008 is gestart met het registreren van gecumuleerde cijfers op maandbasis. 

Aanleiding voor de daling zijn de hoge gasprijzen en de wil van Europa om minder afhankelijk te worden van Russisch gas. Het merendeel van de Europese landen verlaagt zijn gasvraag. Grootverbruiker Duitsland zag de gasvraag 3,8 procent dalen, Italië 10 procent en Frankrijk meer dan 11 procent. (belga)
Korneel Delbeke
Korneel Delbeke

Lydia Peeters ziet tegen 2026 zelfrijdende wagens op de weg

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) heeft haar roadmap klaar om autonoom vervoer (zelfrijdende wagens) op de Vlaamse wegen toe te laten. Die roadmap moet de "richting" en "strategie" uitzetten, zegt ze in een persbericht. Onder leiding van Peeters, en met de steun van de Vlaamse Taskforce Autonoom Vervoer, wil Vlaanderen koploper worden op dat gebied. Tegen 2026 kunnen autonome voertuigen toegelaten worden op het Vlaamse wegennetwerk, klinkt het.
Nathalie Carpentier

Al voor meer dan 100 miljoen euro ingeschreven op nieuwe staatsbon

Na twee dagen inschrijvingen op de nieuwe staatsbon is al voor 103 miljoen euro ingeschreven. Dat meldt het Agentschap van de Schuld. Er werd meer dan 60 miljoen euro opgehaald via de banken, en nog eens 43 miljoen euro rechtstreeks via de Grootboeken.

De nieuwe staatsbon op één jaar biedt een brutorendement van 3,2 procent, of 2,24 procent netto. Daarnaast is er ook een staatsbon op acht jaar, met een rendement van bruto 2,8 procent, of netto 1,96 procent. (belga)
Emma Verplancke

Base lanceert vast internet en televisie in heel België 

Naast mobiele diensten zal Base, één van de merken van Telenet Group, nu ook vast internet en televisiediensten aanbieden in heel België. Dat meldt ceo John Porter deze voormiddag op een persconferentie. “Vanaf 3 juni wordt het daardoor mogelijk om voor 45 euro per maand via mobiel en kabel te surfen op het internet en televisie te kijken”, zegt Gérald Demortier, marketingverantwoordelijke voor het merk Base. 
Nathalie Carpentier

BIPT bezorgd over hoge tarieven voor postzegels in ons land in vergelijking met rest EU

De prijs van een prior postzegel is op zeven jaar tijd verdrievoudigd van 0,79 naar 2,27 euro. België kent daarmee het derde hoogste tarief in Europa. De specifieke Belgische context kan die hoge prijs niet verklaren. Integendeel: neem je die in rekening, dan zou de prijs voor een priorpostzegel significant lager moeten uitvallen, blijkt uit een internationaal vergelijkende studie van het Belgisch Instituut voor Postdiensten en Telecommunicatie (BIPT).

Sinds 2018 voerde Bpost omvangrijke tariefstijgingen door bij postproducten voor kleine gebruikers. Vooral bij binnenlandse postzegels is de verhoging erg uitgesproken. Naast de fors duurder geworden prior postzegel steeg ook de prijs van de non-prior postzegel de voorbije vijf jaar met 54 procent. Bezorgd over de basis voor die prijsverhogingen maakte het BIPT een Europese vergelijking om na te gaan of landspecifieke kenmerken die hoge prijzen kunnen verklaren. Dat blijkt niet het geval voor de priorzegels. Als je daar rekening mee zou houden, zou een significant lager priortarief worden verwacht. BIPT vraagt om de situatie te verhelpen.
Nathalie Carpentier

Forse stijging interestlasten op de staatsschuld

De interestlasten op de staatsschuld zijn vorig jaar sterk gestegen, van 8,6 naar 11,8 miljard euro. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Agentschap van de Schuld. De stijging is het gevolg van de stijgende rente vorig jaar. De staatsschuld steeg naar 105,2 procent. Daarin is de succesvolle staatsbon van september vorig jaar, die 21,9 miljard opleverde, inbegrepen. Zonder die staatsbon zou de schuld op 103,7 procent uitkomen. (wwi)-
Nathalie Carpentier

Nederlandse concurrentiewaakhond pleit voor ingrijpen op spaarmarkt

Door een gebrek aan concurrentie tussen de grootbanken in Nederland blijven de spaarrentes voor consumenten laag. Dat besluit de Nederlandse mededingings- en concurrentiewaakhond ACM. De autoriteit adviseert om in te grijpen op de spaarmarkt, meldt het Financieele Dagblad.

De ACM startte een onderzoek omdat de rentes in Nederland achterbleven op de gestegen beleidsrente van de Europese Centrale Bank (ECB). Dat bracht "geen aanwijzingen voor verboden afspraken" tussen de drie grootbanken aan het licht. Wel is het "aannemelijk dat er sprake is van stilzwijgende afstemming tussen de grootbanken over spaarrentes. Dat betekent dat de banken elkaars rentetarieven in de gaten houden en elkaar op de voet volgen in plaats van te concurreren", aldus de waakhond. Dat is niet verboden, maar "het effect is vergelijkbaar met een kartel."

ACM heeft niet de bevoegdheid om in te grijpen op de markt, maar formuleert een aantal aanbevelingen aan de wetgever om de concurrentie aan te zwengelen. In een rapport in november hekelde ook de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA) een gebrek aan concurrentie. De basisrekeningen van drie van de vier grootbanken in België leveren momenteel minder rente op dan in Nederland. (belga)-
Nathalie Carpentier

Investeerders dringen aan bij bedrijven om onenigheid met aandeelhouders buiten rechtszaal te houden

Een groep van veertig grote Europese en Amerikaanse institutionele beleggers vraagt bedrijven met aandrang om aandeelhouders niet voor de rechter te dagen vanwege onenigheid over hun voorstellen. De groep, gezamenlijk goed voor 4,4 biljoen aan beheerd vermogen, verwees daarvoor naar de rechtszaak die Exxon Mobil aanspande tegen twee activistengroepen. De oliemaatschappij probeert zo hun klimaatresolutie te blokkeren.

Volgens de groep zullen langetermijninvesteringen eronder lijden als bedrijven steeds vaker het oordeel van een rechter vragen om meningsverschillen over aandeelhoudersvoorstellen te beslechten. "We zijn bezorgd dat deze acties een afschrikkend effect zullen hebben op het indienen van voorstellen over duurzaamheidskwesties die van materieel belang zijn voor de prestaties van onze aandelen- en vastrentende portefeuilles." De groep gaf aan "het recht van aandeelhouders te willen beschermen om hun stem te gebruiken om zelf te beslissen wanneer een voorstel, al dan niet gerelateerd aan duurzaamheid, in hun belang en dat van hun stakeholders is." (reuters) -
Nathalie Carpentier

Verborgen factuur van half miljard voor nucleaire verlenging duikt op

Engie Electrabel vraagt 500 tot 600 miljoen euro compensatie van de overheid omdat de levensduurverlenging van twee kerncentrales het eerder geplande ontmantelingsplan verstoort. Dat schrijft De Tijd. De regering gaat niet akkoord. Engie zegt dat er extra kosten gepaard gaan met het langer open blijven van Doel 4 en Tihange 3. De ontmanteling van de kerncentrale kan immers niet meer in serie plaatsvinden.

Engie Electrabel verklaarde aan De Tijd dat in de overeenkomst met de regering een mechanisme is vastgelegd om de financiële impact van de verlenging op het ontmantelingsprogramma van de andere centrales te compenseren. "De ontmanteling duurt langer en er is een verlies van schaalvoordelen. Op 8,4 miljard euro totale ontmantelingskosten schatten we de finan­ciële impact tussen 500 miljoen en 600 miljoen euro", zegt woordvoerster Hellen Smeets. 

Over dat bedrag is er echter nog geen akkoord. De regering vindt het te hoog en vroeg een tegenexpertise. (blg)
Nathalie Carpentier

Influo, grootste platform voor influencermarketing in Vlaanderen failliet

Influo, het Gentse bureau dat in 2015 werd opgericht en uitgroeide tot het grootste platform voor influencermarketing in Vlaanderen, is in alle stilte failliet gegaan. Dat meldt de Tijd. Bij influencermarketing vertellen mensen met veel volgers op sociale media online op Tiktok of Instagram over hun specifieke ervaring met een bepaald verkocht product of dienst. In ruil worden ze daarvoor betaald. Influo is heel wat influencers nog - soms forse - bedragen verschuldigd.

Influo bracht influencers en reclamebureaus of andere bedrijven met elkaar in contact. De website verwijst naar grote klanten als Lego, Nivea, Vittel of Bosch. Naar eigen zeggen faciliteerde Influo jaarlijks 20.000 samenwerkingen tussen influencers en merken. De laatste tijd moesten influencers evenwel lang wachten op uitbetaling van hun facturen, sommigen ontdekten midden mei zelf dat Influo failliet was. "De bedrijven betaalden het platform wel, maar helaas heeft Influo de makers niet betaald en is het net failliet verklaard. Soms gaat het over enorme bedragen", klinkt het bij Cetait_Aurore op Instagram. Ze geeft andere gedupeerden raad hoe ze het achterstallige geld nog kunnen proberen te recupereren.

Influo-ceo Maarten Kesteloot wijt het faillissement in de Tijd aan een combinatie van factoren. Zo werd na de pandemie rendabiliteit belangrijker, iets wat ze niet konden waarmaken. "We zijn niet winstgevend genoeg om onze schuldenberg af te bouwen."
Cathérine De Kock
Cathérine De Kock

Alle mededingingsautoriteiten gaan akkoord met de overname Van Hool door VDL

Al de nodige toestemmingen van de diverse Europese mededingingsautoriteiten zijn binnen bij VDL. Dat meldt de curator van de failliete busbouwer Van Hool maandagavond. De toestemmingen waren de laatste grote horde voor de overname.

"Eind deze week kan alles rond zijn", zegt curator Jeroen Pinoy. "Dat is het streefdoel. Nu gaat het nog om nog punten en komma's, al zijn die juridisch niet onbelangrijk." 

Het Nederlandse bedrijf VDL neemt de bus- en autocarafdeling over van Van Hool. In maart van dit jaar werd daarrond een bindend bod aanvaard en een principeovereenkomst gesloten. Naast toestemming in België en Nederland moest VDL onder andere ook toestemmingen krijgen in Zweden, Oostenrijk en Noord-Macedonië. 

Hoeveel mensen VDL uiteindelijk zal tewerkstellen in Lier, en wat ze precies gaan bouwen, zal pas duidelijk worden als de overname officieel rond is. Begin dit jaar verklaarde VDL 300 tot 600 jobs te kunnen behouden. (belga)