Direct naar artikelinhoud

Unilever lijkt niet aan hoge verwachtingen te voldoen

Net als AkzoNobel had Unilever na een onvriendelijke overnamepoging de lat hoger gelegd. En net als AkzoNobel lijkt Unilever niet aan de hoge verwachtingen te kunnen voldoen. De omzet van Unilever liep in de afgelopen drie maanden terug tot 13,2 miljard euro.

Een ijsfabriek van Unilever in Hellendoorn. Door tegenvallend zomerweer verkocht Unilever minder ijsjes.Beeld Marcel van den Bergh

Deels is dat veroorzaakt door het verkopen van activiteiten. Maar de autonome groei viel met 2,6 procent ook tegen. Unilever streeft dit jaar naar een autonome omzetgroei van 3 tot 5 procent, zodat een spectaculair vierde kwartaal nodig is om aan die verwachting te voldoen. Op de beurs werd het aandeel ook flink afgestraft, ondanks de excuses die het concern heeft.

Unilever (onder meer Omo, Dove en Blue Band) zelf noemt het tegenvallende zomerweer in Europa een van de oorzaken. Hierdoor werd minder ijs verkocht dan een jaar eerder. De voedingsmiddelengigant had ook last van de effecten van natuurgeweld in met name Noord-Amerika en van negatieve wisselkoerseffecten.

Unilever liet weten dat de voorbereidingen voor het afstoten van de margarinetak op schema liggen

Het bedrijfsonderdeel waar de ijsjes van onder meer Ben & Jerry's en Magnum onder vallen zag zijn opbrengsten met 6,7 procent krimpen. De winstgevendheid nam wel toe, ook als gevolg van de introductie van Magnum-ijs in kuipjes. Unilever liet verder weten dat de voorbereidingen voor het afstoten van de margarinetak op schema liggen. Vorige maand heeft het al zijn Zuid-Afrikaanse deel van de zogeheten Spreads-tak verkocht. Bij de tak persoonlijke verzorging viel de omzetstijging met 1,8 procent ook lager uit dan verwacht. Unilever verkocht minder deodorant.

Het merk Rexona had het moeilijk in Braziliƫ en Europa door een mengeling 'van prijs en emotie', zoals het Unilever-management dat donderdag in een toelichting noemde. De afgelopen maanden deed Unilever een aantal aanvullende overnames. Zo werden theemerk Pukka, ijsmaker Weis en cosmeticabedrijven Beauty Bakery en Carver ingelijfd. Die moeten tot hogere groei leiden. In een toelichting zei bestuursvoorzitter Paul Polman vooral te rekenen op een grotere vraag vanuit de belangrijke groeimarkten China en India.