© RR

Dakdekker schoolt zich om tot artisanaal bakker met uitgesproken ambachtelijke visie

Overdag is Ricardo Batista op grote hoogte te vinden, maar ’s avonds kruipt de dakdekker in zijn atelier om zich als ambachtelijk bakker over zijn verse degen te buigen. Hij hoopt langzaam

te groeien om zo op termijn van zijn passie zijn beroep te maken.

Hans Otten

In zijn woning in de Herentalse buitenwijk de Molekens verkoopt Ricardo Batista sinds kort elke zondagvoormiddag vers gebakken pistolets, sandwiches, koffiekoeken, stokbrood en gebak. Het werk als ‘Bakker Batista’ combineert hij met zijn dagtaak als dakwerker in de bouwsector. “Het zijn soms heel lange dagen. Maar iets dat je graag doet, is toch geen werk? Het enige nadeel is dat ik, omwille van mijn werk in de bouwsector, niet alleen heel sterke, maar ook heel grove handen heb. Wanneer het aankomt op fijne afwerking, moet ik soms dus nog wel wat oefenen”, lacht de 37-jarige ambachtsman.

Weeshuis

Batista groeide op in een Portugees weeshuis, voor hij op zijn negende naar Duitsland en later naar ons land verhuisde. Die achtergrond geeft zijn Kempense tongval een onpeilbaar accent. “Ik werk al vijftien jaar als dakdekker, maar heb ook altijd graag gebakken. Het was mijn vrouw Noortje die me uiteindelijk voor een bakkersopleiding in het avondonderwijs in Turnhout heeft ingeschreven. Op die manier moést ik er wel iets mee doen. Vanaf dan is de bal pas echt aan het rollen gegaan.”

Via zijn stage bij de Herentalse bakkerij A Tatin leerde hij de ware kneepjes van het bakkersvak en kwam hij tot zijn eigen uitgesproken visie op zijn stiel: alles puur met verse ingrediënten, zonder toevoegingen of bewaarmiddelen. “Daar ga ik heel ver in. Voor vanille gebruik ik de echte stokjes, geen essence. Koffiekoeken en taarten zijn belegd met echt seizoensfruit, bladerdeeg en chocolade maak ik helemaal zelf. Ook bij mijn broden komt nog heel veel handenarbeid aan te pas. Ik wil het deeg echt voelen. Bovendien probeer ik continu nieuwe dingen uit. Al mag een product pas verkocht worden wanneer ik er 100% tevreden over ben. Wat voor zin heeft het als je je klanten niet constant de beste kwaliteit kunt bieden?”

Klantenbestand groeit gestaag

Zijn bakkersactiviteiten zijn voorlopig nog kleinschalig: alle producten zijn zeven dagen op zeven bij hem te bestellen en af te halen, maar enkel op zondagvoormiddag houdt hij een soort winkeltje open. “Dat ik geen echte winkel heb, maar gewoon vanuit mijn huis verkoop, schrikt mensen nog een beetje af. Maar toch zie ik dat mijn klantenbestand en mijn verkoop wekelijks groeit. Ik wil niets overhaast doen. Het is misschien de trage en zware weg, maar voor mij voelt het als de beste. Ik heb nog geen tien soorten pistolets of dertig soorten koffiekoeken, maar het aanbod is uitgebreid genoeg. Ik wil geen slaaf zijn van mijn klanten door een zo groot mogelijk gamma te hebben, maar wel een slaaf van mijn producten. Die moeten op punt staan. Dat mensen terugkomen omdat ze mijn brood lekker vinden, daar kick ik op.”

Ricardo Batista hoopt te blijven groeien, zodat hij kan overschakelen op een fysieke winkel om er zelfs een voltijdse bezigheid van te maken. “Dat ik nu nog geen winkel heb, heeft ook zijn voordelen: ik moet die kosten niet doorrekenen aan de klanten. Op die manier kan ik toch met pure en natuurlijke ingrediënten werken zonder dat ik te hoge prijzen moet vragen. Dat je bij sommige betere bakkers 4 euro voor een brood betaalt, vind ik gewoon schandalig.”

www.facebook.com/BakkerB/