Unilever zwakt duurzaamheidsdoel voor plastic af

Nieuws
Voedings- en verzorgingsmiddelenbedrijf Unilever zwakt een aantal duurzaamheidsdoelen af, waaronder de belofte om vanaf volgend jaar het verbruik van nieuw plastic te hebben gehalveerd. Nu mikt het bedrijf achter merken als Axe, Knorr en Dove op een vermindering van het plasticverbruik van 30 procent in 2026.
anp
vrijdag 19 april 2024 om 09:12 aangepast 11:16
Afbeelding
beeld anp

Het Britse concern schuift ook het moment voor zich uit waarop alle verpakkingen van herbruikbaar, recyclebaar of composteerbaar plastic moeten zijn gemaakt. Aanvankelijk wilde Unilever dit in 2025 voor elkaar hebben. Voor harde plastics, bijvoorbeeld voor shampooflessen, is de deadline nu op 2030 gesteld. Vijf jaar later moeten flexibele plastic verpakkingen, zoals voor zakken wasmiddel, ook herbruikbaar of biologisch afbreekbaar zijn.

Unilever noemt het terugdringen van het plasticverbruik op zijn eigen site belangrijk. Veel van het verpakkingsmateriaal komt namelijk als afval op straat of in de natuur terecht. Maar in een toelichting op de eerstekwartaalcijfers zei de onlangs aangetreden topman Hein Schumacher dat het verminderen van plasticverpakkingen erg lastig is.

Natuurbescherming

Ook op het gebied van natuurbescherming heeft Unilever doelstellingen afgezwakt. In het jaarverslag over 2023 staat nog dat Unilever 1,5 miljoen hectare aan land, bosgebied of zee wil helpen beschermen of herstellen voor 2030. Nu stelt Unilever zich ten doel 1 miljoen hectare te beschermen of te herstellen. En in plaats van de belangrijkste ingrediënten uit de landbouw voor 100 procent in te kopen bij duurzame leveranciers, gaat de multinational nu voor 95 procent duurzame inkoop voor 2030.

Een ander verschil gaat over het betalen van een leefbaar loon. Over twee jaar moeten leveranciers die goed zijn voor de helft van alle inkoopkosten van Unilever hun boeren of werknemers een leefbaar loon betalen, zegt het bedrijf nu. Eerder was de doelstelling dat in 2030 alle leveranciers van Unilever een leefbaar loon betalen.

Snoeien

Schumacher zei eerder dat Unilever moet snoeien in het aantal thema's waarbij het bedrijf een maatschappelijk verschil wil maken. Zijn voorgangers Paul Polman en Alan Jope benadrukten graag dat Unilever naast financiële doelen ook een betere wereld nastreeft. "Ik ga niet roepen dat we de wereld redden. Maar ik wil ervoor zorgen dat alles wat we doen, echt beter is", zegt de Nederlander nu in een interview met persbureau Bloomberg. Plastic, klimaat, natuur en bestaanszekerheid van boeren blijven belangrijke thema's, stelt Schumacher.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Afbeelding

VodafoneZiggo hoopt met voetbalrechten meer klanten te behouden

VodafoneZiggo hoopt met het verwerven van de uitzendrechten van de UEFA-voetbalwedstrijden vanaf het najaar meer klanten met een vaste aansluiting aan zich te kunnen binden. Het telecombedrijf raakte de laatste tijd opnieuw veel van deze klanten kwijt.

Afbeelding

Marktplaats verwijdert aangeboden kaartjes Nationale Herdenking

Marktplaats heeft meerdere advertenties verwijderd van gratis kaartjes voor de Nationale Herdenking op de Dam op 4 mei die tegen betaling werden aangeboden. Een woordvoerder van het bedrijf bevestigt dat na berichtgeving van het AD.

Afbeelding

Politiebonden dreigen met bekeuringenstop om vroegpensioen

Politieagenten schrijven vanaf 7 mei geen bekeuringen meer uit voor lichte overtredingen als op dat moment de onderhandelingen over een nieuwe regeling voor vroegpensioen niet zijn begonnen. Dat maakten de vier politievakbonden ACP, ANPV, NPB en Equipe donderdag bekend.

Afbeelding

Opkomst Chinese webshops leidt tot omzetdaling in Europa

De vijfhonderd grootste Europese webshops hebben vorig jaar een lagere omzet behaald dan het jaar daarvoor. Dit meldt Cross-Border Commerce Europe, een platform voor de Europese onlineretail, in zijn jaarlijkse onderzoek naar de grootste webwinkels van het continent.

Afbeelding

Eneco stopt met 'sneller klimaatneutraal'-claim na aandringen ACM

Energieleverancier Eneco stopt met het gebruik van de slogan 'sneller klimaatneutraal' in hun reclames na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Afbeelding

EU sluit migratiedeal met Libanon

De Europese Unie sluit een migratiedeal met Libanon en gaat het land helpen met een hulppakket van ongeveer 1 miljard euro, aldus diplomatieke bronnen.