Deel jij stiekem je Netflix-account? Dit systeem kan ervoor zorgen dat je account binnenkort wordt afgesloten
Een Brits bedrijf pakt uit met de oplossing waar online streamingdiensten volgens hen al jaren naar op zoek zijn: een slim systeem om “illegale” gebruikers op te sporen. Het systeem herkent gebruikers die wachtwoorden delen en zo met meerdere mensen één account gebruiken. Met het systeem kan een streamingdienst als Netflix in de toekomst snel optreden tegen de stiekeme kijkers.
Streamingdiensten kampen al langer met het probleem van “gedeelde accounts”. Netflix biedt bijvoorbeeld abonnementen aan voor meerdere gebruikers, maar sommigen kiezen er toch voor om hun wachtwoord te delen met anderen, waardoor die gratis kunnen meegenieten van de streamingdienst. Volgens een bevraging van Reuters zou tot 21 procent van de Amerikaanse jongeren weleens andermans wachtwoord lenen voor een streamingdienst zoals Netflix, Amazon Prime of Hulu.
Kijkgedrag
Brits bedrijf Synamedia zegt nu met een oplossing te komen. Het bedrijf onthulde op technologiebeurs CES in Las Vegas ‘Credentials Sharing Insight’, een slim systeem dat streamingdiensten meer informatie geeft over het kijkgedrag van hun gebruikers. Zo analyseert het systeem een aantal factoren: het tijdstip waarop gebruikers kijken, waar ze dat doen, de toestellen die ze gebruiken, welke content ze kijken, en meer.
Op basis van die informatie wordt berekend hoe waarschijnlijk het is dat gebruikers een account delen – zonder te betalen voor een abonnement voor meerdere gebruikers. Als het systeem bijvoorbeeld registreert dat één gebruiker de ene keer een serie kijkt in Antwerpen, maar een paar minuten later een film opzet in Gent, dan is de kans groot dat het niet om dezelfde persoon gaat.
Of het systeem op basis van artificiële intelligentie slim genoeg is om reizigers, pendelaars of studenten op kot niet als “verdachten” aan te duiden, moet nog blijken.
Afgesloten
Nadat een verdacht gebruik van een account wordt opgespoord, kan de streamingdienst zelf beslissen wat er moet gebeuren. Eén mogelijkheid is dat er een waarschuwing wordt gestuurd. Of er kan ook beslist worden om het account meteen op inactief te zetten, zoals Spotify al deed met zijn gebruikers die van een premium-abonnement genoten zonder te betalen.
Het systeem wordt al getest door een aantal bedrijven, verzekert Synamedia, hoewel het geen concrete namen wil bekendmaken.
Bekijk ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Meer mensen vergeleken hypotheektarieven, tot vorige maand: “Het lijkt erop dat de consument het wat opgeeft”
-
Jobat
Hoeveel euro gaat er van je loon, indien je rijdt met een bedrijfswagen? “Er bestaat geen echt plafond op het VAA”
Een auto van het werk blijft aan populariteit winnen, zo blijkt uit cijfers van hr-dienstverlener Acerta. Maar wat is de impact van zo’n bedrijfswagen op je loon? En zijn er gevolgen voor je dertiende maand en pensioen? Jobat.be vroeg het aan Karolien Van Herpe, legal experte verloning bij Acerta Consult. -
Binnenland
Netflix en co moeten meebetalen aan Vlaamse films en series
Netflix, Amazon en andere streamingdiensten moeten voortaan financieel bijdragen aan de productie van Vlaamse films en tv-series. Dat heeft de Vlaamse regering vrijdag beslist. -
-
“Microsoft en OpenAI plannen datacenter van 100 miljard dollar”
-
PREMIUMFilm
Zag u ook 'Bird Box' al? Zo maakte Netflix er een wereldwijde hype van
Tijdens de feestdagen heeft de Netflix-film Bird Box het van lauw gerecenseerde griezelprent tot wereldwijde hype geschopt. De film met Sandra Bullock verbrak in zijn eerste week alle records en leek zich daarmee te kunnen meten met het succes van films als Black Panther in de bioscoop. -
BeReal in de problemen? Groei in aantal gebruikers zou stagneren en geld blijkt op te geraken
Tijdens de pandemie ontplofte BeReal in populariteit onder jongeren, maar die hoogdagen lijken achter de rug. Met de Franse app post je foto’s zonder ze te bewerken op gezette tijden. Maar de groei van het aantal gebruikers zou stokken en het bedrijf uit Parijs blijkt op zoek naar vers geld. -
Film
OVERZICHT. Dit waren volgens jullie de beste films en series uit 2018
-
Datalek bij vakantieparkconcern EuroParcs, omvang nog onbekend
-
Spotify jaagt op gratis gebruikers die illegaal Premium aftappen
-
Independer
Belg spendeert dagelijks gemiddeld ‘maar’ 1,5 uur op sociale media: hoeveel (mobiele data) kost dat je?
Gemiddeld spenderen mensen dagelijks 2 uur en 23 minuten op sociale media. In tegenstelling tot wat je misschien denkt, zit de doorsnee Belg met 1 uur en 35 minuten onder dat wereldwijde gemiddelde. Toch blijft het best een hoog cijfer, waar ook een hoog dataverbruik bij komt kijken. Independer.be legt uit hoe je dankzij het juiste gsm-abonnement een financiële kater voorkomt. -
Sam Altman (OpenAI) praat met investeerders over eigen chipfabrieken
50 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerJohan Van Biesen
Marc Spandel
Pieter Craeninx
Rudy Fosselle
Stefaan Hemeleers