Postbedeling

Resultaat VS geeft groepswinst Bpost forse knauw

De groepswinst bij Bpost viel terug met 9,4 procent.© ID/ Fred Debrock

Bpost heeft er in Noord-Amerika een slecht kwartaalresultaat opzitten. Dat was de belangrijkste reden voor de terugval van de groepswinst met 9,4 procent. België deed het vrij goed. Bpost zegt te hopen dat het met het krantencontract in Wallonië goed komt.

Pascal Dendooven

Het kwartaalresultaat voor Bpost in de VS valt tegen. Een lichtpuntje is dat het bedrijf erin geslaagd is met de Vlaamse uitgevers een akkoord af te sluiten voor de verdere verdeling van kranten en dat het ook hoopt met de Franstalige uitgevers tot een deal te komen. “We doen ons uiterste best”, zegt ceo Chris Peeters in het persbericht. De impact van de lagere overheidssubsidies was in het eerste kwartaal nog beperkt. Bpost zal de impact voluit voelen vanaf het derde kwartaal.

De resultaten in België waren overigens behoorlijk. Het postvolume viel met 6,7 procent terug maar dit werd gecompenseerd door een hoger prijs- en mixeffect van 3,9 procent. Dat effect wordt bepaald door zowel de prijs als het soort pakjes en brieven dat bezorgd wordt. In de pakjesmarkt gingen de volumes er met 2,9 procent op vooruit met een positief prijs-mixeffect van 1,3 procent. Bpost wist de stijging van de bedrijfskosten in België bijna stabiel te houden (plus 0,7 procent). Daardoor kwam de bedrijfswinst uit op een marge van 10,5 procent, wat in absolute cijfers neerkwam op 59,4 miljoen euro.

De tegenvaller in de resultaten van Bpost waren opnieuw de logistieke activiteiten in Noord-Amerika. Zowel het logistieke dienstenbedrijf Radial, dat destijds gekocht werd als wissel op de toekomst, als het Canadese Landmark, zagen hun volumes dalen. Daardoor vielen de opbrengsten er met 15,5 procent terug. In absolute cijfers bedragen ze maar grofweg de helft van de opbrengsten in België.

De bedrijfswinst viel terug tot een schamele 8,8 miljoen, of een marge van 3,1 procent. Volgens Bpost was er sprake van een tegenvallende omzetontwikkeling maar werd dat maximaal gecompenseerd door kostenbeheersing. Het betekent wel dat de omzetontwikkeling en de winstbijdrage in Noord-Amerika al enkele kwartalen ondermaats zijn. De uitdaging voor Bpost is er om nieuwe klanten binnen te halen en om te zetten in winstgevende groei.

Vooral Radial werd destijds gekocht om de gevolgen voor de winst van de dalende brievenpost in België op te vangen. Bpost kondigde recent een dure overname in Frankrijk aan met pakjesbedrijf Staci - ook al in een poging om nieuwe inkomstenbronnen aan te boren. Analisten zullen ongetwijfeld kritisch toekijken of de beloften ingelost worden. Bpost geeft in het kwartaalbericht overigens mee dat het 7,7 miljoen euro aan “overnamekosten” optekende.

Peeters zegt dat de beoogde overname van Staci een belangrijke stap is in de transformatie van de groep. “Het brengt onze groeistrategie tot leven en stelt ons in staat om ons dienstenaanbod te vernieuwen en uit te breiden, om een geheel nieuw B2B-segment aan te spreken en nieuwe marktkansen te creëren.”

In Europa was er overigens een lichte groei bij de logistieke diensten en leverden die een bedrijfswinst op van 12 miljoen wat neerkomt op een marge van 7,1 procent.

De groepswinst van Bpost viel per saldo met 9,4 procent terug tot 43,7 miljoen.