Het beeld zorgde voor wat commotie omdat de citroenen te veel op borsten zouden lijken
Radio2

Reclame van koelfirma uit Dendermonde met citroenen (of borsten) niet vrouwonvriendelijk: "Zwarte tape op puntjes verdwijnt"

De omstreden reclame van een koelfirma uit Dendermonde met citroenen (of borsten) is niet vrouwonvriendelijk. Dat blijkt uit de uitspraak van de Jury voor Ethische Praktijken (JEP). Op de voertuigen van de firma staan 2 citroenen met de slogan 'wil jij het ook zo fris?'. En daarover waren anonieme klachten binnengekomen bij de JEP. De eigenaar had na de commotie de puntjes van de citroenen afgeplakt, maar die tape gaat hij nu weghalen.

De eigenaar van Busschaert Koeltechniek uit Dendermonde kwam vorige week uitgebreid in het nieuws met zijn opvallende reclamecampagne. Op zijn vrachtwagens staat een affiche van 2 citroenen met de bijhorende slogan ‘Wil jij het ook zo fris?’.

Het opvallende beeld viel niet bij iedereen in goede aarde. De Jury voor Ethische Praktijken (JEP) inzake reclame kreeg klachten van mensen die de affiche ongepast en vrouwonvriendelijk vonden. 

Creatief met een vleugje humor

De JEP heeft het dossier onderzocht, rekeninghoudend met de argumenten van alle betrokken partijen. Eigenaar Lieven Busschaert heeft de uitspraak intussen per mail ontvangen.

Ik denk dat iedereen blij is dat er toch nog humor is in deze wereld
Lieven Busschaert, eigenaar koelfirma

"De uitspraak is dat we niet vrouwonvriendelijk of seksistisch zijn", vertelt Busschaert bij 'Goeiemorgen morgen!' op Radio2. "De Jury is van oordeel dat de affiche niet in strijd is met de hedendaagse geldende fatsoennormen en dat ze de waardigheid van de vrouw niet aantast. Het beeld is ook niet van die aard dat het de verkeersveiligheid in het gedrang brengt."

Lieven is tevreden met de uitspraak. "De Jury constateert dat de reclame getuigt van een creatieve benadering met een vleugje humor, zonder vulgaire of obscene beelden te bevatten", zegt hij. "Ik denk dat iedereen blij is dat er toch nog humor is in deze wereld." 

Beluister: het gesprek met Lieven Busschaert in 'Goeiemorgen morgen!'

Zwarte afplaktape verdwijnt

In afwachting van de uitspraak van de jury had Busschaert aan een vorm van zelfcensuur gedaan. Hij had zwarte tape over de puntjes van de citroenen geplakt.

"Die stukken zwarte tape moet ik weghalen", gaat hij voort. "De uitspraak van het JEP gaat over het originele beeld, met de puntjes op de citroenen. Dat beeld is niet vrouwonvriendelijk en zal dus gewoon op onze bestelwagens blijven staan." 

Busschaert laat nog weten dat hij zijn doel bereikt heeft met de campagne. "We wilden ons bedrijf op een fijne manier in de kijker zetten om personeel te vinden. Dat is gelukt. We hebben effectief nieuwe medewerkers aangetrokken."

Meest gelezen