Organisatoren zijn het beu: “Als er niets verandert, wil binnenkort echt niemand hier nog een festival organiseren”

© lds

Elf verenigingen verbinden zich in het Collectief van Aalsterse Festivalorganisatoren (CAF) en luiden samen de alarmbel. “Als het stadsbestuur niets doet, wil straks niemand hier nog een festival organiseren”, klinkt het.

Leen De Smedt

De kosten voor beveiliging swingen de pan uit, de stad keurt vergunningen laattijdig goed, de verhuur van materiaal is ontoereikend en er is sinds de sluiting van de Florahallen geen geschikte zaal meer om grote fuiven te laten plaatsvinden: dat zijn, kort samengevat, de verzuchtingen van elf festivalorganisatoren. Die hebben zich verenigd in het CAF.

Na de afgelasting van Marktrock afgelopen zomer, normaal goed voor 25.000 euro stedelijke subsidies, kropen de organisatoren al in hun pen met de vraag om lokale verenigingen meer te steunen.

Veel geld

“De veiligheidsvoorschriften worden, begrijpelijk, strenger maar als organisatoren vinden we dat het stadsbestuur ons daarin te weinig ondersteunt”, aldus Ewout Goedgezelschap (28) van het CAF. “Bovendien kosten de verplichtingen voor het aantal veiligheidsagenten onze organisaties veel geld, waardoor we amper het hoofd boven water kunnen houden.”

“Maar omdat we niet alleen willen zagen en klagen, komen we zelf met concrete voorstellen”, zegt Niels Govaert. “In Mechelen subsidieert de stad 75 procent van de kosten voor beveiliging van festivals. Waarom kan dat in Aalst niet? Een tijdelijke festivallocatie voor 800 tot 1.500 personen is ook dringend nodig. Dat kan eventueel op de Pupillensite, of op een industrieterrein zoals de Siesegemkouter.”

Extra podium

Het CAF pleit ook voor de aankoop van een extra podium, opdat organisaties niet bij naburige gemeenten moeten aankloppen, én voor een minimumdienstverlening van de uitleendienst buiten de kantooruren.

“Op dit moment staat er in het stedelijk subsidiereglement niets over een terugbetaling van de veiligheidskosten”, zegt schepen Ilse Uyttersprot (CD&V). “Het is aan de nieuwe bestuursploeg (na de verkiezingen, nvdr) om daarover een knoop door te hakken. De rompslomp die organisaties moeten trotseren, zal wel een stuk beter meevallen als ons digitaal evenementenloket dit najaar op punt staat.”

Voor de inzet van de Pupillensite als permanente festivallocatie is bij het stadsbestuur weinig animo. “Dat zal veel klachten van buren opleveren”, zegt schepen van Patrimonium Ann Van de Steen (lijstA). “We zijn bezig met de bouw van een evenementenhal op de Tragelsite. Jeugdverenigingen zullen daar aan betaalbare prijzen fuiven kunnen organiseren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen