Sanoma schrapt 96 banen en wil onder andere Flair en Libelle verkopen aan Roularta
Mediabedrijf Sanoma wil zijn Belgische vrouwenbladen verkopen aan Roularta Media Group die daar 33,7 miljoen euro voor zou neertellen. De operatie zou leiden tot het collectief ontslag van mogelijk 96 banen bij Sanoma. Dat nieuws komt hard aan bij de vakbonden: "De mensen wisten dat er iets gaande was, maar dit is absoluut een worstcasescenario, hier zijn geen woorden voor", zegt Stephan Galon, vakbondssecretaris BBTK-ABVV.
Als gevolg van de voorgenomen verkoop van het portfolio heeft Sanoma België tijdens een bijzondere ondernemingsraad de intentie tot collectief ontslag aangekondigd van mogelijk 96 banen. Het banenverlies treft voornamelijk commerciële en ondersteunende diensten. De handel in het aandeel Roularta werd vanochtend opgeschort op de beurs van Brussel, maar hervatte om 11 uur, weliswaar in de min. Kort nadat de handel weer was opgestart, verloor het aandeel ruim 5 procent.
Na de aankondiging van de intentie tot collectief ontslag wordt de consultatie- en informatieronde met de sociale partners opgestart. "Pas daarna zal een definitieve beslissing genomen worden met betrekking tot het aantal banen dat door de reorganisatie getroffen wordt", luidt het in een persbericht.
Roularta heeft een bod gedaan van bijna 34 miljoen euro (inclusief pensioen- en abonnementenverplichtingen) op het vrouwenmagazineportfolio van Sanoma Media Belgium. Dat bestaat uit de merken Libelle, Femmes d'Aujourd'hui, Flair, Feeling, Gael, La Maison Victor, SheDeals, Loving You, Zappy, Communiekrant en Kids Only. De websites, line extensions en sociale mediakanalen van deze titels zijn eveneens in het bod opgenomen. De titels Ik ga Bouwen/Je vais Construire zouden de omgekeerde beweging maken en naar de portefeuille van woon- en decobladen van Sanoma gaan. Daarvoor betaalt Sanoma 1 miljoen euro. Het bedrag wordt afgetrokken van de prijs die Roularta betaalt voor de vrouwenbladen van Sanoma. De bladen waren in 2017 goed voor een omzet van ongeveer 78 miljoen euro.
Herschikking Sanoma hiermee afgerond
"De (offline/online) doelgroepen van die mediamerken zijn uitgesproken vrouwelijk en dus een mooie aanvulling op de reeds bestaande andere hoogkwalitatieve doelgroepen die bereikt worden via de huidige magazinemerken van Roularta (Knack, Le Vif, Trends, Sportmagazine, Nest, Plus Magazine...)", aldus Roularta.
De interieurmediamerken blijven integraal onderdeel van Sanoma, "mede ook gezien het feit dat de redactionele synergie tussen België en Nederland op dit vlak heel sterk is", klinkt het. Daarmee heeft Sanoma de herschikking van zijn 'media business' in België en Nederland naar eigen zeggen afgerond. Eerder verkocht het bedrijf in België al de titels Humo, Story, Teve-blad en Vitaya aan De Persgroep. De voorgenomen wijzigingen hebben geen impact op het contentmarketingagentschap HeadOffice.
100 stappen over, 96 ontslagen
Volgens vakbondssecretaris Galon werken bij Sanoma in België vandaag 230 mensen, van wie er ongeveer 100 van de redacties van de vrouwenbladen de overstap zullen maken naar Roularta. Bij de ondersteunende diensten worden mogelijk 96 banen geschrapt, waardoor er nog 34 mensen zouden overblijven bij Sanoma in België.
"De informatie- en consultatiefase wordt opgestart en wij zullen er echt alles aan doen om dat cijfer van 96 ontslagen naar beneden te krijgen. Er zijn al reorganisaties geweest en de mensen zijn met verstomming geslagen. Dit is een ongelooflijk zware klap", aldus Galon.
Volledig afhankelijk van Nederland
Ook zijn collega Tijs Hostyn van LBC-NVK laat weten dat de beslissing een grote schok is voor het personeel. "De mensen hadden een overname zien aankomen, maar niet gedacht dat die gepaard zou gaan met het vertrek van bijna de helft van het personeel", aldus Hostyn.
De vakbondssecretaris stelt zich ook vragen bij de strategie om geen ondersteunende diensten meer te voorzien in België. "Dat is een straffe boodschap. Sanoma België wordt zo volledig afhankelijk van Nederland. Daar kan je je als bedrijf ook vragen bij stellen. Er zou toch een minimum aan ondersteunende diensten in België behouden moeten blijven", zegt Hostyn.
Roularta schrapt dividend
Mediagroep Roularta verwacht voor 2017 in de rode cijfers te belanden. Het bedrijf gaat geen dividend uitkeren, meldt Roularta nog. "In 2017 heeft Roularta Media Group te maken gehad met een daling van de reclamebestedingen, met de kosten van de investeringen in de lancering van nieuwe projecten zoals het e-commerceplatform Storesquare en met andere eenmalige kosten. Roularta verwacht dan ook een negatieve EBIT (bedrijfswinst, nvdr.)", klinkt het.
Voor dit jaar verwacht Roularta lagere kosten en een positieve bijdrage van de nieuwe 50 procent participatie in Mediafin (De Tijd/L'Echo), recente overnames van Landleven en Sterck, en andere nieuwe activiteiten. Daarnaast verwacht Roularta een belangrijke meerwaarde van zowat 145 miljoen euro op de aandelen Medialaan die het verkocht aan De Persgroep, na afronding van de transactie in het eerste kwartaal.
Vanaf 2019 dalen voor Roularta de financiële kosten met ongeveer 4,5 miljoen door de terugbetaling van een obligatielening van 100 miljoen euro en dalen de leasingkosten met ongeveer 9 miljoen door de afronding van Econocom-contracten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
5
Nieuw videoplatform van Amazon moet alternatief worden voor TikTok
Streamingdienst Twitch van Amazon heeft een nieuw videoplatform onder de naam Discovery Feed gelanceerd. Discovery Feed moet uitgroeien tot een alternatief voor TikTok, dat verboden dreigt te worden in de VS. Net als op TikTok kunnen gebruikers op Discovery Feed korte video’s delen. -
Na recordprijs cacao nu grootste daling ooit: ruim kwart lager in twee dagen
De cacaoprijs kent zijn grootste daling ooit. In twee dagen tijd verloor hij tot 27 procent. Er is sprake van een correctie na de prijsopstoot de jongste maanden. Op 19 april werd nog een recordprijs voor cacao betaald. -
-
Marc Van Hool wil verkoop trailerafdeling Van Hool ongedaan maken: “Ons bod was op alle vlakken beter”
-
2
Prijs robusta-koffie op hoogste niveau in 45 jaar
De prijs voor robusta-koffie is maandag gestegen tot het hoogste niveau in 45 jaar. Volgens de International Coffee Organization (ICO) dreigen er tekorten voor deze koffiesoort, die vooral wordt gebruikt in espressomengsels en oploskoffie. -
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
De supermarktoorlog heeft zich naar een nieuwe rayon verplaatst: die van groenten en fruit. Lidl toetert sinds kort: “Elke dag vers, aan de laagste marktprijs.” Maar de concurrentie steigert: “Niet correct en mogelijk zelfs misleidend voor de klant.” Wat is er aan de hand? Waar zijn groenten en fruit echt het voordeligst? En is Lidl enkel op dinsdag de goedkoopste, zoals sommigen beweren? -
HLN Shop
Is een automatische elektrische fiets interessant voor jou?
-
Spaargids.be
Groot aantal spaarrekeningen verdwijnt: sneuvelt ook de jouwe deze zomer?
-
10
Europa treedt op tegen Facebook en Instagram uit angst voor manipulatie verkiezingen
De Europese Commissie neemt stappen tegen Facebook en Instagram om manipulatie van de verkiezingen te voorkomen. Moederbedrijf Meta voldoet volgens de commissie niet aan de eisen van de nieuwe Europese Digitale Dienstenwet (DSA). -
PREMIUM14
Koning huldigt hyperambitieus Belgisch miljardenproject in Namibische woestijn in: wat is het precies? En wordt de droom ook werkelijkheid?
Aan grootse woorden en ambities geen gebrek in de woestijn van Namibië, op 8.000 kilometer van Brussel. Met de aankondiging van een investering van net geen 3 miljard euro in een groene waterstoffabriek en de bouw van een gloednieuwe haven van 1.300 hectare, zag Namibië koning Filip graag komen. Welke plannen zijn aangekondigd? Waarom trekken onze bedrijven daarheen? Hoe helpen ze ons en de Namibiërs vooruit? En hebben ze kans op slagen? “Het project is stilaan too big to fail.” -
vtwonen
Je bed wel of niet opmaken? Dit is de beste en meest hygiënische aanpak
1 reactie
Resterende karakters 500
Log in en reageerDominique Baudry