22 september 2017 om 03:00
Luister naar

Muziekcolumn: Arcade Fire lijdt aan religieuze borderline

De zomer hield qua weer en warmte misschien niet over, maar gelukkig waren er enkele interessante nieuwe releases. Denk aan de ­Arcade Fire (‘Everything Now’), The War On Drugs (‘A Deeper Understanding’) en heel recent The National (‘Sleep Well Beast’). Stuk voor stuk bands die in het alternatieve muziekcircuit terecht hoge ogen gooien.

Mij puzzelt de Amerikaans-Canadese band Arcade Fire, met het echtpaar Win Butler en Régine Chassagne als spil, vanaf de eerste kennismaking. Dat was met het album Funeral uit 2004. De mix van verfijnde composities, orkestrale energie (zeg maar alle registers open) en de diepzinnige teksten raakten een snaar. Een flinke dosis maatschappijkritiek werd gecombineerd met een diepe worsteling met het christelijke geloof. Dat leverde vier indringende albums op die ik alle vier hoog schat, al nam bij de vierde – geïnspireerd op het denken van de Deense filosoof Søren Kierkegaard (1813-1855) – de twijfel toe. Gaat al het existentiële geworstel nog ergens toe leiden?

Middenin de zomer verscheen Everything Now, voorzien van een bizarre marketingcampagne. Het album laat zich beluisteren als één grote aanklacht tegen de platte consumptiemaatschappij waarin álle behoeften nú meteen vervuld moeten worden. Dus overvoerde de band fans en volgers met informatie en desinformatie, allerhande prullaria (inclusief Arcade Fire-usb-fidget spinner) en bizarre concertvoorschriften. Om gek van te worden, wat precies de bedoeling leek.

Het gelijknamige nummer is al even dubbelzinnig: de vrolijke meezinger, met een aanstekelijk pianoritme, maskeert met z’n mooie buitenkant de inhoudelijk bezongen leegte. Butler gooit zijn frustratie eruit: ‘And every room in my house is filled with shit I couldn’t live without’, ‘Every inch of space in my heart is filled with something I’ll never start.

In de storm aan maatschappijkritiek wordt het christelijke geloof meegezogen. Wie op directe behoeftebevrediging is gericht, zal geneigd zijn ook God voor zijn kar te spannen. Dat wordt in ‘Creature Comfort’ scherp verwoord:

‘Some boys hate themselves / Spend their lives resenting their fathers / Some girls hate their bodies / Stand in the mirror and wait for the feedback / Saying God, make me famous / If you can’t, just make it painless.’

Maar terwijl Arcade Fire zo tekeer gaat tegen een maatschappij die narcistisch is en aan eigenliefde kapot gaat, heb ik de neiging henzelf eens op de divan te leggen. Volgens mij lijdt de band aan religieuze borderline. Het geloof in God wordt aangehaald en weer afgestoten. Het nummer ‘Good God Damn’ (let op de spatie) is er een goed voorbeeld van. Je verwacht, gezien de verschrikkelijke titel, een definitieve afrekening met het geloof. Dat is het niet. Maar wat wel, dat blijft eigenlijk een raadsel. Het refrein luidt:

 

‘Maybe there’s a good God, damn. Could there be a good God, damn?’

 

Is hier de consumptiejunk aan het woord die zich opeens bedenkt: wat als er een goede God is? Kan er een goede God zijn? Dat is schrikken, en daarom de vloek. Of ligt het net anders: overweeg ik de mogelijkheid dat God goed is pas als ik geloof dat Hij mij – uniek en centraal in m’n eigen bubbel (narcisme dus) – geschapen heeft? Dat laatste lijkt de suggestie, gezien het slot: ‘Maybe there’s a good God, if He made you. If He made you.’

Dat maakt het nummer niet minder irritant. Bij het luisteren blijft de tekst als vloek ‘rondzingen’.

Het album eindigt met het filosofische ‘We Don’t Deserve Love’, een reflectie op het geheel. In dat reële en pijnlijke nummer klinkt troosteloze godverlatenheid door: ‘Go on Mary / Roll away the stone / The men you love always leave you alone. / It’s always the Christ-types you waitin on.’

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
IJsvogel, in dit geval in Hoogezand.

In elk nieuw huis komt ruimte voor huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen; idee van Hugo De Jonge

Een gouden idee van minister Hugo de Jonge: elk huis dat vanaf nu nieuw wordt gebouwd, móet ruimte bieden aan huismussen, vleermuizen en gierzwaluwen.

Hans Werkman

Hoe ik dankzij Google achter een snipper van het leven van Sietje Bauling-Kuiper kwam

Het boekje lag onder de adem van de Amersfoortse Joriskerk op een oud vlooienmarkttapijt. Hans Werkmans vrouw kon het daar niet laten liggen. Daarna begon voor hem de zoektocht naar ‘S. Bauling. Kuiper’.

Lysanne van de Kamp werkt bij Micha Nederland en ontwerpt oogsttuinen.

Als je op dit moment helemaal in orde bent, dan is je medemenselijkheid dat niet

Wat Lysanne van de Kamp raakt is dat de hele wereld toekijkt, vastlegt en deelt hoe tienduizenden onschuldige burgers op de meest verschrikkelijke manieren vermoord worden, maar er toch nog steeds geen einde aan komt.

Feniks de la Fosse

Hun omgeving heeft moeite met het leeftijdsverschil. 'Mijn familie denkt dat ik in een midlifecrisis zit'

Vanaf het eerste moment was het goed, zegt een stel tegen Feniks de la Fosse. Toch krijgen ze bezwaar vanuit hun omgeving vanwege het leeftijdsverschil. 'Mijn ouders zien me als hun kleine meid die ze willen beschermen.'

Julia ter Beek is journalist en werkzaam in de ouderenzorg.

Een ontevreden en zieke man leerde mij iets waar ik nog bijna elke dag aan moet denken

Hij leidt een pijnlijk en oncomfortabel leven, is afhankelijk van zorg. Echt léven zat er voor hem niet meer in, was zijn idee. Aan Julia ter Beek vertelt hij dat hij van dode bloemen houdt.

Het tuinleven begint: laat de barbecue of vuurkorf niet roken als je om je buren geeft

TV-programma's over burenruzies houden ons een spiegel voor. Het is een wonder dat er nog vrede te vinden is op aarde, schrijft Reina Wiskerke. Begin met vrede stichten in je eigen tuin.

Annemarie van Heijningen-Steenbergen is schrijver en spreker.

Een dodelijk ongeluk en een schietpartij moet je niet dichtmetselen met vlugge christelijke oneliners

Een dodelijk scooterongeluk en een schietpartij lieten Alblasserdam in verbijstering achter. 'Alle zorgvuldig gekozen zinnen waren niet bij machte ons hart te verzachten', schrijft Annemarie van Heijningen.

nd

Beste studenten! Wat zal ik doen met het woordje 'wuft'? Is dat antiek? Of juist heerlie-de-peerlie?

Ergens heb ik altijd wel geweten dat dit moment zou komen ... de dag, dat je gaat uitburgeren uit je eigen land, je eigen taal. Omdat je ineens ouderwets praat. Volgens sommige twintigers dan, schrijft Hilbrand Rozema.

Ad de Bruijne is hoogleraar ethiek en spiritualiteit aan de Theologische Universiteit Kampen/Utrecht.

De treurige nalatenschap van het christelijke Westen kleurt het huidige conflict tussen Israël en Gaza

'Het vanouds christelijke Westen is mee schuldig aan de huidige tragedie in Gaza. Dat was mijn antwoord toen iemand vroeg waarom ik mij nauwelijks uitlaat over het huidige conflict, schrijft ethicus Ad de Bruijne.