Eigen merken vallen tegen bij Wessanen

Foto: ANP

Wessanen heeft in het derde kwartaal opnieuw slechter dan verwacht gepresteerd met zijn eigen merken. De natuurvoedingsproducent had last van tegenvallende verkopen in het Verenigd Koninkrijk. Ook de hete zomer drukte de aftrek van labels als Zonnatura en Clipper.

De tegenvallende prestaties zijn zuur, omdat Wessanen juist maatregelen probeerde te nemen om de omzetgroei bij de eigen merken aan te jagen. Het bedrijf moest zijn verwachtingen eind tweede kwartaal al wat bijstellen en doet dat nu opnieuw. De onderneming houdt het nu op een ,,lage tot gematigde groei” voor zijn eigen merken. Dat was een ,,gematigde” groei.

De totale omzet zakte met 2 procent op jaarbasis naar 144,2 miljoen euro. Wessanen zette naar eigen zeggen wel een ,,sterk” operationeel resultaat in de boeken van 14,4 miljoen euro, tegen 12,2 miljoen euro in het derde kwartaal vorig jaar. De nettowinst steeg ook, van 8,5 miljoen naar 10,4 miljoen euro.