E-commerce

Aanklagers eisen 24 miljoen van PostNL België

© belga

Twee afdelingen van PostNL België zijn volgens het openbaar ministerie mee verantwoordelijk voor inbreuken tegen de sociale wetgeving bij hun onderaannemers. Voor toplieden van het bedrijf, die twee jaar geleden nog werden gearresteerd, vraagt het nu de vrijspraak.

Korneel Delbeke

Het Belgische openbaar ministerie eist dat twee Belgische takken van het Nederlandse postbedrijf PostNL (PostNL Cargo en PostNL Paketten) in totaal een boete van 24,4 miljoen euro betalen. Dat werd donderdag in de rechtbank in Antwerpen gezegd tijdens het pleidooi.

Het Mechelse arbeidsauditoraat spande de zaak aan in 2021, nadat de sociale inspectie bij controles in de depots van het pakjesbedrijf verschillende inbreuken tegen de sociale wetgeving had vastgesteld, waaronder zwartwerk. Volgens de arbeidsauditeur was er sprake van “structurele sociale fraude” bij de pakjesbezorgers van PostNL in België, die hier in onderaanneming voor het Nederlandse postbedrijf werken.

De arbeidsauditeur liet toen verschillende depots tijdelijk sluiten en er werd een onderzoeksrechter opgevorderd. Drie managers van het bedrijf, onder wie de toenmalige topman in België, Rudy Van Rillaer, werden gearresteerd en moesten in 2022 een week in de cel doorbrengen. De arbeidsauditeur stapte naar de rechtbank en kreeg daarbij de steun van vakbonden, die zich burgerlijke partij stelden, maar vroeg in 2022 zelf om uitstel om de uitkomst van het gerechtelijk onderzoek af te wachten. Donderdag hield hij uiteindelijk zijn pleidooi.

Inmenging

PostNL heeft in ons land zelf geen pakjesbezorgers in dienst en werkt met onderaannemers, die hun eigen personeel en materiaal gebruiken. Volgens de arbeidsauditeur is er sprake van “verregaande inmenging” van PostNL Cargo en PostNL Paketten bij de interne bedrijfsvoering van die onderaannemers. Zo zou het postbedrijf controle uitoefenen over het personeelsbeleid en de aanwervingen door de onderaannemers. Ook werden de werknemers van onderaannemers rechtstreeks aangesproken over slecht uitgevoerde diensten, terwijl PostNL zich tot de bedrijfsleiding van de onderaanneming had moeten richten, stelt het openbaar ministerie.

Het spreekt over “verboden terbeschikkingstelling” en argumenteert dat de bezorgers feitelijk in dienst zijn van PostNL, waardoor die laatste ook verantwoordelijk wordt gesteld voor de vastgestelde inbreuken.

Vrijspraak voor topmanagers

Het Nederlandse postbedrijf, waarvan de advocaten vrijdag aan het woord komen, spreekt dat tegen. “Wij zijn wél een organisatie die goed zorgt voor de mensen die met en voor ons werken”, zegt het postbedrijf in een reactie aan het Nederlandse nieuwsagentschap ANP. “Dat doen we door steeds te handelen volgens de wet- en regelgeving en dat geldt ook voor de bezorgondernemers met wie we samenwerken. Hier maken we duidelijke afspraken over en daar controleren we op.”

Opvallend: het openbaar ministerie richt zijn pijlen alleen nog op PostNL Cargo en PostNL Paketten. Voor de PostNL Holding, de geviseerde onderaannemers én de topmanagers van de Belgische PostNL-tak werd door het openbaar ministerie de vrijspraak gevraagd.