Direct naar artikelinhoud
TV-series

Het leven zoals het is na de veroordeling: ‘Making a Murderer 2’ op Netflix

Het leven zoals het is na de veroordeling: ‘Making a Murderer 2’ op Netflix
Beeld Making a Murderer

Na alle commotie rond het eerste seizoen van Making a Murderer en de al of niet terechte veroordeling van Steven Avery, is de reeks terug. Het tweede seizoen geeft een kijkje in een onbekend deel van de rechtspraak: de fase na een veroordeling.

Het begin van het tweede seizoen van de documentaireserie Making a Murderer gaat over de impact van het eerste seizoen. Een compilatie van beelden uit journaalbulletins, talkshows en andere media herinnert de kijker hoe het ook alweer zat met de moordzaak tegen de Amerikanen Steven Avery en Brendan Dassey, hoe groot de hype rond de Netflix-serie uit 2015 niet was en wat de gevolgen ervan waren in het stadje Manitowoc in de staat Wisconsin.

In het kort: fans die menen dat Avery en Dassey onschuldig zijn, protesteerden bij de rechtbank, mensen die denken dat ze wel schuldig zijn ook, de plaatselijke politie ontving talloze haatmails en dreigementen uit de hele wereld, hackers probeerden de lokale autoriteiten aan te vallen en het advocatenkantoor van Ken Kratz, de officier van justitie uit seizoen één, werd online zo slecht beoordeeld dat zijn praktijk er bijna aan ten onder ging.

‘Ons doel was een dialoog te beginnen en mensen aan het denken te zetten’
Moira Demos, documentairmaker

Constructief debat

Hoe denken filmmakers Laura Ricciardi en Moira Demos over die impact? “Ons doel was een dialoog te beginnen en mensen aan het denken te zetten”, zegt Demos in een telefonisch interview. “Dit verhaal is decennialang gedomineerd door één kant, één waarheid: dat Avery schuldig is. Wij zijn blij dat wij daar een perspectief tegenover konden zetten.”

Voelen ze zich niet verantwoordelijk voor de opschudding in het slaperige stadje? “Nee, we zien het debat als constructief”, zegt Ricciardi. “Zolang mensen blijven communiceren, is er vooruitgang. Het was niet onze intentie dat mensen zouden demonstreren. Hoe kijkers reageren, is aan hen.”

Om het geheugen op te frissen: een kleine samenvatting van seizoen één (met spoilers dus). Steven Avery zat 18 jaar in de gevangenis voor een verkrachting toen in 2003 nieuw DNA-bewijs hem vrijpleitte. Hij klaagde de staat aan voor de onterechte veroordeling en eiste een schadevergoeding van 36 miljoen dollar. Velen vermoeden dat die eis kwaad bloed heeft gezet bij de politie en dat Avery er daarom vervolgens werd ingeluisd. 

‘Het was niet onze intentie dat mensen zouden demonstreren. Hoe kijkers reageren, is aan hen’
Laura Ricciardi, documentairemaker

In 2005 werd Avery gearresteerd voor de moord op fotograaf Teresa Halbach. Haar auto en de resten van haar lichaam werden gevonden op het erf van Avery. Op de auto vond de politie bloed van haar en hem. Avery’s 16-jarige neefje Brendan Dassey, die met een IQ van 73 zwakbegaafd genoemd kan worden, zei na een lang verhoor dat Avery de moord heeft gepleegd. Vrijwel meteen daarna zei hij dat zijn bekentenis vals was. In de rechtszaak die volgde, probeerden zijn advocaten de jury ervan te overtuigen dat Avery het slachtoffer was van een complot van de politie.

Zwart gat

Het seizoen eindigde met beide mannen in de cel. Wat gaf de doorslag om een tweede seizoen te maken? “Dat we kijkers konden vertellen over een deel van de rechtspraak dat onbekend is, de fase na een veroordeling”, zegt Demos. “Het is een zwart gat voor de meesten. Als je wordt veroordeeld voor een misdaad die je beweert niet gepleegd te hebben, wat kun je daaraan dan nog doen? Dat was een mooi uitgangspunt.”

Demos en Ricciardi, een getrouwd stel, volgden de zaak jarenlang, uit eigen beweging en zonder financiering. Nadat de gewone tv-zenders de documentaireserie hadden afgewezen, wendden ze zich tot Netflix. Door het succes van hun reeks volgen inmiddels alle grote Amerikaanse media de zaak van Avery.

Had dat invloed op de werkwijze? “We hadden vooral meer haast”, zegt Demos. “Er zat een kortere tijd tussen het moment dat de serie te zien zou zijn en het moment dat we stopten met filmen. In juli hebben we nog gefilmd, een week of drie geleden waren we klaar met de montage. De grootste ontwikkelingen van deze zaak kun je natuurlijk online lezen. Het echte, hele verhaal is wat anders. Daarvoor moet je de serie kijken.”

Making a murderer, vanaf vandaag op Netflix