Brussels Airport

Conflict in Brusselse regering: Gatz blokkeert Brussels beroep tegen luchthaven Zaventem

© Bart Dewaele

De Brusselse regering zal dan toch niet in beroep gaan tegen de Vlaamse milieuvergunning voor Brussels Airport. Nochtans is dat precies wat Alain Maron (Ecolo), Brussels minister van Milieu, donderdagavond aankondigde. Maar zijn collega in de Brusselse regering, Sven Gatz (Open VLD), gaat er persoonlijk voor liggen.

Jeroen Struys

“Dat beroep komt er niet, daar ben ik zeker van”, zei Gatz in De ochtend op Radio 1. Daar heeft hij geen overleg met de Brusselse regering voor nodig. “Ik hoef alleen met mezelf rekening te houden. Als Maron volgende week met een voorstel voor beroep naar de regering komt, zal ik daar tegen zijn. Ook als ik de enige ben, stopt het dan. De Brusselse regering werkt in consensus.”

Gatz betreurt het dat Maron naar de pers stapte met zijn bezwaar. “We hebben gisteren twee uur in de regering overlegd en daar heeft hij er geen woord over gezegd.”

De Brusselse minister van Begroting erkent dat de Vlaamse omgevingsvergunning voor de luchthaven van Zaventem niet zonder problemen is voor Brussel. “Wij hebben onze bezorgdheden voor de procedure meegedeeld aan Vlaanderen. De luchthaven zorgt voor overlast op Brussel en die willen we zo veel mogelijk beperken. Maar tegelijkertijd is die een economische motor. De milieuvergunning beperkt toch het aantal nachtvluchten en maakt dat vliegtuigen steeds geluidsarmer worden. Dat lijkt me een evenwichtige beslissing.”

“Wij willen minder nachtvluchten. Maar de luchthaven heeft ook heel veel baten voor de stad. Er zijn veel jonge, laaggeschoolde werkzoekenden die daar een job vinden. Wat nu voorligt, is evenwichtig. Het is niet perfect, maar je moet op een bepaald moment verder. Doen alsof je de luchthaven kunt wurgen en sluiten, zoals Maron doet, is nefast.”

Gatz wijst erop dat Ecolo ook een sleutel in handen had om de overlast van de luchthaven te beperken, gezien de vliegroutes een federale bevoegdheid zijn. “En daar heeft Gilkinet (minister van Mobiliteit voor Ecolo, red.) weinig vooruitgang kunnen boeken. Als Ecolo nu doet alsof Vlaanderen te weinig doet: men heeft vijf jaar de tijd gehad om de vliegwet beter te maken.”