© ATV

Nieuwe afrit Linkeroever en Zwijndrecht al in gebruik genomen: “Mijlpaal voor Oosterweelproject”

Antwerpen Linkeroever -

De nieuwe (snel)wegen op Linkeroever en in Zwijndrecht zijn klaar. In de nacht van 8 op 9 mei worden ze officieel in gebruik genomen. Ook de nieuwe uitrit van de Kennedytunnel (komende uit Antwerpen) naar de E34 en de afrit Linkeroever/Zwijndrecht gaan open.

Jan Stassijns

Anthony Casteels van aannemer Rinkoniên gaf woensdag de grote spade waarmee in 2018 de werken op Linkeroever symbolisch van start gingen, terug aan Luc Hellemans van Lantis. Daarmee luidden beide heren een nieuwe mijlpaal in van het Oosterweelproject. Met uitzondering van de Scheldetunnel, die nog in volle aanbouw is, zijn de afgelopen nacht de laatste nieuwe (snel)wegen op Linkeroever en in Zwijndrecht in gebruik genomen.

Dat omvat ook de nieuwe uitrit van de Kennedytunnel (komende uit Antwerpen) richting Zelzate (E34) en de afrit Linkeroever/Zwijndrecht. Die uitrit kan een grotere capaciteit aan dan de tijdelijke uitrit en komt ook een stuk verder van de tunnel te liggen, nog voorbij de parkbrug over de snelweg. Dat moet de weggebruikers meer tijd en ruimte geven om veilig en vlot de uitrit te nemen.

© Joris Herregods

© Joris Herregods

Parallelweg

De tijdelijke afrit Linkeroever, die uitkomt op de Blancefloerlaan aan de gebouwen van Mediahuis, verdwijnt, net als de tijdelijke aansluiting op de E34. Die wegen worden afgebroken om plaats te maken voor de aanleg van het Katwilgbos.

De twee laatste, definitieve delen van de Parallelweg werden vannacht ook opengesteld. De capaciteit verhoogt, al benadrukt Lantis wel dat het er nog erg druk kan zijn, in afwachting van de nieuwe Scheldetunnel en volledig rondgemaakte Ring.

Een luchtfoto van de snelweg net na de Kennedytunnel© RR

Ringpark West

Anthony Casteels, projectdirecteur van aannemer Rinkoniên© Joris Herregods

De werken op Linkeroever zijn een half jaar vroeger dan gepland afgerond. “En daar zijn we heel fier op”, zegt Anthony Casteels, projectdirecteur van aannemer Rinkoniên. “Het waren enorme werken, met 200.000 ton asfalt en 50.000 m³ gewapend beton. We hebben 2 miljoen kubieke meter aan grond verzet, en daar komt nog eens 1,5 miljoen m³ bij. Want nu we klaar zijn met de nieuwe snelwegen, werken we vol door aan de grote bermen, kilometers nieuwe fietspaden en planten we de hele omgeving opnieuw aan.”

Dat betekent dat de aanleg start van het eerste Ringpark: het Ringpark West. De bestaande natuurgebieden Het Rot, Blokkersdijk, Sint-Annabos, Vlietbos en Middenvijver worden met elkaar verbonden via ecoducten, beekjes en fiets- en wandelpaden. In het najaar van 2025 moet het groengebied van liefst 500 hectare klaar zijn. “Het wordt daarmee een van de grootste parken in stedelijke omgeving”, zegt Luc Hellemans van Lantis.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen