In vier jaar tijd verongelukten al 53 weggebruikers in Antwerpen, De Wever belooft bijkomende maatregelen

Antwerps burgemeester Bart De Wever (N-VA) heeft vrijdagavond voor het eerst uitgebreid gereageerd op de heisa die ontstaan is na de drie dodelijke ongevallen met fietsers de voorbije weken. Hij roept op tot sereniteit en ontving ook de ouders van één van de recente slachtoffers.

blg, tg

De Wever erkent dat er sinds 2013 al 53 dodelijke slachtoffers vielen in het verkeer in Antwerpen. “Soms met de pijnlijke vaststelling dat iemand in de fout is gegaan met vreselijke gevolgen, soms met de pijnlijke vaststelling dat het had kunnen vermeden worden, mits een andere aanpak”, zegt hij. De Wever benadrukt net als Kennis eerder deze week dat de stad dagelijks aan beterschap werkt en dat elk ongeval geanalyseerd wordt door experts.

Na de drie recente dodelijke ongevallen belooft De Wever nog bijkomende maatregelen. “Maar we kunnen u geen wonderoplossingen beloven die 100 procent veiligheid garanderen”, waarschuwt hij meteen.

“Als ze er waren, hadden we ze geïmplementeerd. De snelste winst zit tussen onze oren. Pas op uzelf, pas op elkaar. We beloven u dat de stad er de komende jaren ook alles aan zal doen om ook voor uw veiligheid te zorgen.” De burgemeester betreurt naar eigen zeggen ook dat het debat over de fietsveiligheid “de jongste dagen verzand is in een bitse strijd om het groot gelijk” en vraagt om sereniteit.

De Wever verwijst ook naar de vele wegenwerken en grote infrastructuurprojecten die momenteel aan de gang zijn. Experts proberen op die “grootste bouwwerf van Vlaanderen” alles veilig te houden, maar wegenwerken brengen altijd risico’s met zich mee, stelt hij.

Conflictvrije kruispunten

Deze week kreeg het Antwerpse stadsbestuur de volle laag van zowel de Fietsersbond als van verschillende politieke partijen.

“Elk ongeval is er een teveel”, reageerde schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) die zei dat de stad permanent bezig is met de verkeersveiligheid te verbeteren. “Alle kruispunten worden continu bekeken om te zien wat veiliger kan.”

Maar de Fietsersbond was het daar niet mee eens en wil dat er o.a. dringend werk wordt gemaakt van conflictvrije kruispunten, zodat fietsers en auto uit elkaars ‘vaarwater’ blijven. En van venstertijden voor het vrachtverkeer op schoolroutes. Dat betekent dat zware vrachtwagens geweerd worden in schoolomgevingen als kinderen daar ’s ochtends toe komen of ’s middags en ’s avonds naar huis vertrekken.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen