© Joris Herregods

Straatvinken meten verkeer in hun straat, resultaten blijven even uit na technische storing

Zag u gisteren tussen 17u en 18u iemand langs de weg geconcentreerd kijken met smartphone of formulier in de hand? Dan is de kans groot dat u zelf bent geteld door een ‘straatvink’. In Antwerpen en 32 omliggende gemeenten registreerden ze het doorgaand verkeer. Net na de meting werd het even spannend, want de app raakte overbelast. “De resultaten zijn wel allemaal correct geregistreerd”, klinkt het.

Rebecca Van Remoortere

De eerste lichting Straatvinken is een feit. Hoeveel Straatvinken gisteren op initiatief van de Ringland Academie het verkeer in hun straat geteld hebben, weten we nog niet. “Wel weten we dat er in een uur tijd 315.011 bewegingen geteld zijn, enkel op de app, en dat op voorhand meer dan 2.500 mensen zich inschreven”, zegt Sven Augusteyns van het project. “Nog een aandeel deelnemers deed de meting op papier en stuurt de resultaten nu door.”

Met het onderzoek wil Straatvinken de ‘modal shift’ en de verhouding fietsers en voetgangers ten opzichte van gemotoriseerd verkeer in kaart brengen. Een van de deelnemers op de app was Filip Haes (51) uit Edegem. Hij installeerde zich ter hoogte van het Ecohuis op de Turnhoutsebaan in Borgerhout. “Ik werk in het Ecohuis en doe er zelf alles aan om niet met de fiets te moeten rijden over de drukke Turnhoutsebaan. Ik was heel benieuwd om te tellen hoeveel fietsers dat wel doen”, zegt Filip. Hij kan moeilijk spreken tussen het tellen van al het verkeer in de twee rijrichtingen door. “Je hebt hier door de drukte snel iets gemist. Ik ben verbaasd door de hoeveelheid fietsers die zich tussen het autoverkeer waagt.”

Technisch probleem

Tijdens het opslaan van zijn resultaten loopt het scherm vast, waardoor hij niet meteen zijn uiteindelijke resultaat kan zien. Achteraf blijkt het om een technisch probleem te gaan.

“De servers raakten overbelast omdat alle deelnemers tegelijk hun resultaat opsloegen. Daar moeten we in de toekomst aan werken. Goed om te weten is dat alle resultaten wel correct geregistreerd zijn. Wie zijn resultaat wil bekijken kan de app afsluiten en opnieuw opstarten. Dan wordt de verhouding aan voetgangers en fietsers met gemotoriseerd verkeer weergegeven”, zegt Sven Augusteyns, die de meting elk jaar wil organiseren.

Benieuwd naar evolutie

Op de Turnhoutsebaan bij Filip geeft de app 60% aan bij de zwakke weggebruikers en 40% bij het gemotoriseerd verkeer. Verderop meet Stijn Janssens (32) het verkeer in de Gravinstraat, een zijstraat van de Turnhoutsebaan. In een kampeerstoel met paraplu in de aanslag en een blikje frisdrank erbij, telde hij een paar minuten voor het einde 229 auto’s, 121 fietsers en 82 voetgangers. De modal split geeft 47% voetgangers en fietsers aan in verhouding met 53% gemotoriseerd verkeer. “Het is moeilijk om aan de hand van die getallen in te schatten of het nu echt druk is of niet. Ik ben vooral benieuwd naar de vergelijking met metingen binnen een paar jaar. Ik merk een opkomende populariteit van de fiets. Vorig jaar kocht ik zelf ook een elektrische bakfiets en deed ik mijn wagen weg. Die stond toch het grootste deel van de tijd ongebruikt in de garage. Ik verwacht dat die shift naar de fiets ook merkbaar zal zijn in de resultaten.” De resultaten van Straatvinken worden voor het eerst meegedeeld op 4 juni in de Roma. “In september geven we een verdere analyse van de resultaten op een evenement”, aldus Augusteyns.