Waarom seks in reclames (niet) altijd verkoopt
Of het nu een half naakte man op een gigantische billboard is, of een vrouw die extreem zwoel in de camera kijkt. Seks blijkt nog steeds extreem goed te verkopen. Nu ja, dat denken we toch. Wetenschapsfilosoof Gustaaf Cornelis legt uit waarom dit niet altijd het geval is.
Dé leuze van reclamemakers? Sex sells. Iedereen weet het, maar toch blijkt het niet volledig te kloppen. Professor Cornelis legt uit dat het verband tussen het product en de afbeelding vaak te snel zoek raakt. En dan is de relevantie van de reclamecampagne snel weg. Heb je zonder slogan geen idee wat het beeld je nu juist wil verkopen? Dan slaat de reclamemaker de bal waarschijnlijk mis.
Humor kan in veel gevallen een seksueel getinte reclamecampagne terug goedmaken. Al moet ook die passen bij de campagne. Een grappig beeld waarbij de boodschap van de campagne niet doorkomt, is en blijft onlogisch.
Cornelis stelt zich dan ook vragen bij seksueel getinte advertenties: "Maken we geen lustobjecten van vrouwen door ze te tonen in een reclame waarin het er eigenlijk niet toe doet?"
Esthetisch
Een zwoel beeld is volgens Cornelis wel op zijn plaats wanneer het subtiel of esthetisch gebruikt wordt. Een man met een strak lichaam die reclame maakt voor een sportmerk, is helemaal oke. Ook is er een logica waarom we steevast meer vrouwen in reclames zien dan mannen, we zien nu eenmaal liever feminiene kenmerken terugkeren in een advertentie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Verkoopt seks nog altijd? De meest provocerende modecampagnes uit de geschiedenis
-
“Mijn man kreeg een depressie van onze open relatie.” De wildste fantasieën vallen in het echt soms tegen
Welke fantasie viel in werkelijkheid goed mee en wat viel dik tegen? Die vraag stelde vroedvrouw en auteur Uwe Porters (33) aan 46.800 Vlamingen op Instagram. Ze kreeg honderden anonieme reacties: we verzamelden de opvallendste en trekken er met Uwe een paar belangrijke lessen uit over ons seksleven. “Het trio met mijn vrouw en haar zus was fantastisch.” -
Daarom maken koppels zo vaak ruzie in IKEA
Wat een gezellig winkeldagje in IKEA had moeten zijn, draait voor veel koppels uit op ruzie. Hoe komt het dat de gemoederen soms zo hoog oplopen in de Zweedse keten? Moet je je zorgen maken als je staat te bekvechten tussen de salontafels en KALLAX-kasten? Relatietherapeute Sabrina De Pauw geeft oplossingen: “Het restaurant staat niet voor niets in het midden van de winkel.” -
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
-
PREMIUM
“Terwijl ze zoog en likte, kleedde ze zichzelf uit.” Erotische datingsite bezorgt getrouwde Gert de beste seks van zijn leven
Gert (48) is al sinds zijn tienerjaren samen met zijn vrouw. Zij is de enige bedpartner die hij ooit heeft gekend. Hij is best tevreden in zijn huwelijk, maar toch ook nieuwsgierig naar hoe het met een andere vrouw zou zijn. Na lang aarzelen ontmoet hij op een erotische datingsite ‘Femkeflirt’, met wie hij de beste seks van zijn leven beleeft. “Ze was zo wild en hevig. Ik had zoiets nog nooit meegemaakt.” -
PREMIUM
Eeuwige liefde kent 8 simpele regels. Relatiegoeroe Jay Shetty: “Zeg niet: ‘Je ruimt je rommel niet op’”
“De enige manier om misverstanden te vermijden is door het niet bij ‘Ik hou van je’ te laten.” Lange liefde is een kunst. Er zijn ruzies, bedreigingen, maar ook onzichtbare factoren die voor blijvende onrust zorgen. Populaire lifecoach Jay Shetty definieert acht heldere do’s en don’ts voor wie in relaties vaak de mist in gaat. “Op de juiste manier ruziemaken is een van de belangrijkste factoren.” -
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
PREMIUM
Waarom de romantiek zo vaak uitsterft in een relatie. Expert: “Ken je de liefdestaal van je partner wel?”
-
PREMIUM
“Binnen 1 minuut kan je klaarkomen”: Geliefde Satisfyer krijgt nu variant van 12,95 euro, maar werkt die even goed?
12,95 euro. Voor dat bedrag koop je nu een Satisfyer, het meest bejubelde seksspeeltje van het moment. “Het triggert zenuwen waarvan ik het bestaan niet kende”, zegt lezeres Mandy. Hoe doet het wat andere vibrators niet kunnen? En werkt de spotgoedkope versie even goed als de tien keer zo dure original? Sexpert Ruud Poppe verheldert. Én ze onthult twee gevaren aan het ingenieuze speeltje. -
PREMIUM
Na jaren smachten geeft Stefanie zich over aan de dominante Sven: “Als kers op de taart genoot hij van ‘zijn’ privilege”
Stefanie (40) heeft weinig geluk in de liefde. Eerst een uitgeblust huwelijk, dan een toxische relatie. Ondertussen blijft één man haar prikkelen: Sven, twaalf jaar ouder, met lang, donker haar tot op z’n billen. Wanneer ze moedig na vele jaren bibberend op zijn voordeur klopt, weet ze nog niet hoe ruw en rauw de intense man met haar tekeer zal gaan. “Hij opende de deur naakt. Zijn lange haar nog vochtig.” -
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
6 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerNico Herbots
Stefanie vanhouche
gustaaf carpels
ka Van der Linden
Jens van den Broeck