© Red Bull Racing

"In de F1 draait 75 procent om de wagen en 25 procent om de rijder"

Het is een veelgehoorde kritiek op motorsporten zoals de Formule 1, er hangt te veel af van de kwaliteit van de wagen en te weinig van het individueel talent van de rijder. Ook F1-piloot Daniel Ricciardo erkent dat.

F1journaal.be

Lewis Hamilton kroonde zich het voorbije jaar tot F1-wereldkampioen, zijn derde wereldtitel in vier jaar tijd. Vorig jaar werd voormalig teamgenoot Nico Rosberg wereldkampioen, wat het aantal wereldtitels voor Mercedes op vier in vier jaar tijd brengt.

Het mag duidelijk zijn, om de voorbije jaren kans te maken op de wereldtitel in de Formule 1 moest je in een Mercedes rijden. Enkel dit jaar kon Ferrari even dreigen maar de drie seizoenen ervoor kwam zelfs niemand anders in de buurt van Mercedes en werden de wereldtitels beslist door een onderlinge strijd tussen de twee Mercedes-piloten.

De eenvoudige conclusie daarbij is dat in de Formule 1 je kansen en resultaten te veel afhangen van de wagen waarmee je rijdt. Vooral sinds de introductie van de V6-turbomotor in 2014 domineerde Mercedes de Formule 1 en ook Red Bull F1-piloot Daniel Ricciardo vindt dat ondanks alle ingrepen die er worden genomen op het vlak van reglementeringen dat het overgrote deel van je resultaten nog steeds afhangt van de wagen waarmee je rijdt en niet van je individueel talent.

'Lewis Hamilton heeft drie van de vier voorbije wereldtitels gewonnen. Indien hij echter bij een team uit het middenveld had gereden dan zou hij niet drie keer gewonnen hebben," aldus Ricciardo. "De wagen maakt een erg groot deel uit van de resultaten, maar je moet ook een erg goede rijder zijn om met topmateriaal te mogen rijden. Je hebt beide nodig. De wagen is echter nog steeds de dominante factor, ik denk in een verhouding van 75 procent tegenover 25 procent."

Ricciardo hoopt echter dat de balans tussen wagen en rijder wat verder kan opschuiven naar een evenwicht tussen beide, zodat het belang van de rijder terug aan belang wint.

"Indien we het belang van beide wat meer in balans zouden brengen, door de rijder aan belang te laten winnen, dan zou dat beter zijn. Een 50-50 verhouding zou in de nabije toekomst realistischer zijn en hopelijk zal dat ook het geval zijn," besluit Ricciardo.

Meer F1-nieuws op F1journaal.be:

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Formule 1