Audi Brussel stuurt 371 tijdelijke werknemers de laan uit en schroeft productie terug

Audi Brussel zal de productie in zijn vestiging in Vorst verlagen en vanaf 8 april 371 tijdelijke banen schrappen. Dat heeft de Duitse autobouwer donderdag aangekondigd, na berichtgeving in de Franstalige krant L’Echo. De socialistische vakbond heeft een stakingsaanzegging ingediend.

mts, sdc
Bron: VRT NWS

“Moeilijke economische omstandigheden en het gebrek aan voorspelbaarheid van subsidies in bepaalde markten leiden momenteel tot een zekere terughoudendheid bij klanten om volledig elektrische auto’s te kopen”, verklaart Peter D’hoore, woordvoerder van Audi Brussel. Dat geldt voor de hele autosector, niet alleen voor de Duitse fabrikant, merkt hij op.

Aangezien Audi alleen volledig elektrische wagens produceert in Vorst, wordt de autobouwer rechtstreeks getroffen door die situatie en moet het zijn productieprogramma aanpassen, klinkt het.

LEES OOK. Honderden werknemers Audi Brussels in Vorst niet aan de slag na aankondiging bijzondere ondernemingsraad

“Het bedrijf gaat door een uitdagende periode in een zeer volatiele markt”, zegt D’hoore. Met tijdelijk personeel werken geeft de fabrikant de flexibiliteit om een winstgevende productie te garanderen, is de redenering. “We gebruiken tijdelijk personeel om pieken in bestellingen op te vangen. Zodra die pieken verdwijnen, wordt het aantal uitzendkrachten teruggebracht.”

De vakbonden werden donderdag geïnformeerd tijdens een lang geplande vergadering van de ondernemingsraad. Het ABVV heeft een stakingsaanzegging gedaan en hoopt met de directie te onderhandelen om het cijfer van 371 ontslagen omlaag te krijgen. “De vraag naar elektrische auto’s is gezakt, zeker in het duurdere segment”, motiveerde de directie de beslissing, volgens Franky De Schrijver, vakbondsvertegenwoordiger bij ABVV. De fabriek in Vorst bouwt enkel de grote elektrische Audi Q8 e-tron. Audi lanceerde onlangs een wat kleinere, goedkopere tegenhanger van de Q8, de Q6 e-tron, maar die wordt niet in Vorst gemaakt.

LEES OOK. “Om de zoveel jaar is het van dat”: Brusselse Audi-fabriek moet opnieuw vechten om te overleven

Door de lage vraag naar die auto’s zullen ook de andere 3.000 vaste werknemers minder moeten werken en vaak op tijdelijke werkloosheid staan. “Op dit moment draait de fabriek trouwens niet”, zegt De Schrijver.

Het voortbestaan van de fabriek in Vorst is sowieso bedreigd, aangezien de Q8 vanaf 2027 niet meer in Vorst gemaakt zal worden. Een nieuw model is nog niet toegewezen. Het ABVV verwacht in november te weten of er al of niet een nieuw model wordt toegewezen. “We hebben hier om de zes weken overleg met de directie over. In november maakt Audi traditioneel bekend welke reeksen ze in welke fabrieken gaat produceren.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER