Luister naar

VVD wil groeiplafond voor Schiphol loslaten

Nieuws
De VVD-fractie in de Tweede Kamer wil af van het groeiplafond van Schiphol.
Piet H. de Jong Piet H. de Jong
dinsdag 15 mei 2018 om 22:05

Den Haag

In het regeerakkoord is afgesproken dat Schiphol niet boven de 500.000 vluchten mag gaan. Die afspraak geldt tot en met 2020. ‘We kunnen het ons niet veroorloven Schiphol tot en met 2020 op slot te gooien’, verklaarde Kamerlid Remco Dijkstra dinsdagavond tijdens het Kamerdebat.

Met zijn pleidooi neemt de VVD’er afstand van het regeerakkoord. Dijkstra meent dat er inmiddels in de luchtvaart zo veel milieuwinst is geboekt, dat het nu al mogelijk is Schiphol extra groei te gunnen. Economisch is dat noodzakelijk, vindt de VVD-fractie. Nu Lelystad Airport als ‘zevende baan van Schiphol’ is uitgesteld, vindt de VVD-fractie het logisch Schiphol niet langer te binden aan dat maximum van 500.000 vluchten.

De coalitiepartners, CDA, D66 en ChristenUnie, wezen Dijkstra’s plannetje direct van de hand. ‘Tot 2021 doen we dat gewoon niet’, zei Jan Paternotte (D66). Ook het CDA, bij monde van Mustafa Amhaouch, wil niet tornen aan het plafond dat Schiphol is opgelegd: ‘Afspraak is afspraak’, zei de CDA’er. Eppo Bruins (ChristenUnie) is diezelfde mening toegedaan. Op de PVV na, steunden de andere fracties de grens die aan Schiphol is gesteld.

niet morrelen

Volgens Dijkstra is er sprake van een ‘interpretatieverschil’ over de tekst van het regeerakkoord. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil niet morrelen aan de afspraak over het toegestane aantal vliegbewegingen op Schiphol.

De minister vindt het ook niet logisch eventuele milieuwinst – schoner en stiller vliegen – alvast om te zetten in extra vluchten op Schiphol, zoals de VVD-fractie graag wil. De minister wil eerst het milieueffectrapport over Schiphol afwachten. Dat rapport wordt deze zomer verwacht.

Voor de zomer worden er afspraken gemaakt om de klimaatdoelen van Parijs voor de luchtvaart nationaal in te vullen.

Het kabinet vindt die afspraken nodig om de CO2-uitstoot terug te dringen en innovaties in de luchtvaartsector af te dwingen. Nederland wil lawaaiige en vervuilende vliegtuigen extra belasten.

draagvlak

De minister verwelkomde de vertegenwoordigers van het dinsdag opgerichte Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart die op de publieke tribune zaten. Bij alle nieuwe plannen rond Schiphol en Lelystad wil ze ‘proberen een breed draagvlak’ te creëren.

Een van de middelen om draagvlak te vergroten, is het daadwerkelijk meten van het geluid in plaats alleen af te gaan op rekenmodellen. De minister zegde dat toe.

Veel fracties drongen erop aan om de trein als alternatief voor korte vluchten beter te benutten. Het kabinet komt voor de zomer met een ‘internationale treinbrief’. De afweging om de trein te nemen in plaats van het vliegtuig wordt daarin verwerkt, zei de minister. De spoor- en luchtvaartsector zijn hier zelf ook mee bezig, aldus de bewindsvrouw. <

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
De Europese Unie, betoogt In het Spoor, is de moderne ‘toren van Babel’. ‘Het menselijk streven en de hoogmoed vieren hoogtij in die bijbelse geschiedenis en dat zien wij ook terug in de Europese Unie.'

Deze conservatieve club wil een radicale SGP, maar voelt zich doodgezwegen. Is In het Spoor invloedrijk?

De SGP radicaal in haar standpunten? Welnee, vindt In het Spoor. Terwijl de SGP richting de Europese verkiezingen strijdt voor elke stem, vindt deze stichting dat Europa godloos is en stemmen daarom uit den boze.

Van links naar rechts: Rosanne Hertzberger, Judith Uitermark  en Sandra Palmen.

Gaat Pieter Omtzigt meedoen of niet? Let op de drie NSC-vrouwen die de rechtsstaat bewaken

Gaat NSC meedoen aan een kabinet? Pieter Omtzigts eerdere reden tot argwaan richting de PVV lijkt nog springlevend. Andere partijen voelen dat haarfijn aan, en kijken naar drie NSC-vrouwen die de rechtsstaat bewaken.

PVV en BBB hebben het hardst campagne gevoerd tegen het nieuwe stelsel.

Plan pensioensector voor extra investeringen leidt tot frictie in formatie

De invoering van het nieuwe pensioenstelsel blijft een van de hoofdpijndossiers binnen de formatie. Een bericht in EW, dat PVV en BBB door de knieën zouden zijn gegaan, leidt achter de schermen tot nieuwe fricties.

Een pro-Israël demonstratie in Den Haag in 2021 met onder anderen ChristenUnie-Kamerlid Don Ceder. Hij is buitenlandwoordvoerder van de partij.

Is de ChristenUnie te eenzijdig over Israël en de Palestijnen? 'Het onderwerp raakt ons zó diep'

De oorlog woedt in alle hevigheid, maar het debat in de CU over Israël en de Palestijnen lijkt verstomd. Terwijl de Kamerfractie een pro-Israëlische koers vaart, stoort een deel van de leden zich aan ‘eenzijdigheid’.

Wilders richtte zich in Boedapest tot de Nederlandse pers, maar hij bedoelde zijn onderhandelingspartners: 'Dit is geen bom, wen er maar aan.'

Wilders stelde in Boedapest zijn ultimatum: niemand snoert hem de mond, zeker geen (ex-)CDA'er

Met zijn speech in Boedapest stelde Geert Wilders een ultimatum: dit is wat ik zal blijven roepen, ook als de PVV een kabinet gaat steunen. Volgende week wordt duidelijk of NSC, VVD en BBB die last willen dragen.

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij wil in zijn nieuwe functie bijdragen aan de publieke zaak.

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij naar Raad van State. 'Terugkeer naar mijn eerste liefde'

Voormalig SGP-leider Kees van der Staaij gaat aan de slag bij de Raad van State, het belangrijkste adviesorgaan van de regering. Het kabinet benoemt hem tot 'staatsraad': een adviesfunctie bij dit 'Hoge College van Staat'.