Jan De Nul bouwt cruisehaven van 140 miljoen euro voor Panamakanaal
UpdateBaggeraar Jan De Nul gaat in consortium met een Chinees bedrijf een cruisehaven bouwen in Panama, zo meldt het bedrijf. Het contract voor de terminal aan de Stille Oceaanzijde, aan de monding van het Panamakanaal, is 165 miljoen dollar (140 miljoen euro) waard, zo verduidelijkt Jan De Nul.
De Panamese havenautoriteit organiseerde gisteren de startceremonie voor de haven, die de naam 'Amador' kreeg. De bouw van de nieuwe cruiseterminal met twee dokken zal volgens Jan De Nul 18 maanden duren.
De terminal kan per dok schepen tot vijfduizend passagiers aan. De terminal komt er op het eilandje Perico. Dat ligt vlak bij de kust, nabij Panama Stad en de monding van het Panamakanaal tussen de Stille en Atlantische Oceaan.
Het baggerbedrijf met hoofdzetel in Aalst werkt voor het project samen met China Harbour Engineering Company. Het consortium werd 'Cruceros del Pacifico' gedoopt.
Jan De Nul neemt alle bagger- en opspuitingswerken voor zijn rekening. "Dit omhelst onder andere het baggeren van aanlegplaatsen, zwaaikom en toegangskanaal met een kraanponton en sleephopperzuiger", aldus De Nul. "Ook voor het baggeren en transporteren van zand vanuit een leenzone en de opspuiting van een terrein van 8,3 hectare voor de bouw van alle landinrichtingen zal een sleephopperzuiger gebruikt worden."
Eerste samenwerking met China
De bouw van de haven zal een positief effect hebben op de Panamese economie en op de gezinnen van de werknemers die hieraan zullen meewerken
De president van Panama is tevreden met de werken. "Dit infrastructuurproject is cruciaal voor de verdere economische ontwikkeling van Panama," sprak Juan Carlos Varela, President van Panama. "Het zal niet alleen een duizendtal directe banen en 1.800 indirecte banen genereren tijdens de bouwfase, maar ook vaste tewerkstelling voor de exploitatie van de terminal creëren. Dit alles zal een positief effect hebben op de Panamese economie en op de gezinnen van de werknemers die aan dit prachtige project zullen meewerken."
De haven is ook de eerste samenwerking tussen Panama en China sinds Panama in juni de diplomatieke relatie met Taiwan volledig verbroken heeft en in de plaats de banden met China aanhaalde. Peking beschouwt Taiwan nog steeds als een afvallige provincie.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM100
Dit is het ‘geheime’ plan van de oliesjeiks om ons minder voor diesel en benzine te laten betalen
-
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
PREMIUM56
Lidl breidt supermarktoorlog uit naar de versrayon: zijn groenten en fruit er écht het goedkoopst?
De supermarktoorlog heeft zich naar een nieuwe rayon verplaatst: die van groenten en fruit. Lidl toetert sinds kort: “Elke dag vers, aan de laagste marktprijs.” Maar de concurrentie steigert: “Niet correct en mogelijk zelfs misleidend voor de klant.” Wat is er aan de hand? Waar zijn groenten en fruit echt het voordeligst? En is Lidl enkel op dinsdag de goedkoopste, zoals sommigen beweren? -
-
PREMIUM
Zo evolueert jouw koopkracht de komende jaren: “Overheid móet besparen. En dat gaan we voelen, of onze politici dat willen of niet”
-
PREMIUM70
Binnenkort eindelijk verhoging van maaltijdcheques van 8 naar 10 euro? Zoveel verschil maakt het voor jou
Worden je maaltijdcheques binnenkort van 8 naar 10 euro verhoogd? Een petitie van de liberale vakbond ACLVB die daarvoor pleit, werd ondertussen al 24.000 keer ondertekend. “Het bedrag van de maaltijdcheques is al sinds 2016 niet meer verhoogd, terwijl voeding in die periode 38% duurder werd.” Maar wat is de kans dat zo’n verhoging er effectief komt? En welk effect zou die hebben op je portefeuille? -
16
Sluiting dreigt voor luchthaven Luik na negatief advies over vergunning
De auditeur van de Raad van State heeft eind februari een negatief advies gegeven over de vergunning voor de luchthaven van Luik. Als dat advies wordt gevolgd, zou de luchthaven -cruciaal voor vracht- haar activiteiten van de ene dag op de andere moeten stopzetten, schrijft de krant L’Echo. -
PREMIUM144
Voor koopkracht een zegen, voor concurrentie een vloek: experts pleiten voor aanpassing van automatische loonindexering
-
Neem nu deel aan de Gouden Giro en maak kans op de hoofdprijs van 5.000 euro dankzij HLN
-
Franse supermarkten gaan klanten vanaf juli wijzen op krimpflatie
Supermarkten in Frankrijk zullen vanaf juli klanten erop moeten wijzen dat er sprake is van krimpflatie. Dat heeft de staatssecretaris voor consumenten Olivia Grégoire vrijdag gezegd. -
PREMIUMPolitiek65
Vlaanderen wil eigen staatsbon: “Nuttig om 2,5 miljard euro schulden te financieren”
Na het succes van de federale staatsbon - 22 miljard opgehaald - in september vorig jaar, denkt nu ook de Vlaamse overheid na over een Vlaamse staatsbon. Het zal pas voor de volgende regeerperiode echt concreet worden, maar HLN ontdekte dat er al in alle discretie gesprekken over lopen. “Het effect zal beperkt zijn tot pakweg 500 miljoen euro per jaar of 2,5 miljard euro per regeerperiode”, geeft Vlaams minister Matthias Diependaele (N-VA) toe. En het goede nieuws voor u is dat het rendement wellicht hoger zal liggen dan de 3,30% van de federale staatsbon. -
Jobat
Hoeveel werknemers krijgen maaltijdcheques? En wie mag op een dertiende maand of smartphone van het werk rekenen?