De Belgische vioolvirtuoze Pauline van der Rest. Foto Thomas Léonard

"Als ik slaap, ligt mijn viool naast mijn bed": maak kennis met Pauline van der Rest, de enige Belgische in de Koningin Elisabethwedstrijd

Vanavond speelt de enige Belgische violiste in de Koningin Elisabethwedstrijd. Kort voor negen uur komt de 19-jarige Pauline van der Rest aan de beurt in de eerste ronde. Wat weten we over haar?

Het is niet enkel Mustii die de Belgische kleuren muzikaal verdedigt vandaag. Hij doet dat op het Eurovisiesongfestival in Malmö. In Brussel, in de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool, speelt straks Pauline van der Rest. Zij begint als enige Belgische van alle 63 kandidaten aan de eerste ronde.

Geeft dat extra druk? Pauline van der Rest relativeert: “Ik ben maar één violist tussen zoveel andere. Ik denk niet dat mijn nationaliteit belang heeft." Dat is ook het beleid van de wedstrijd. Die zet niet in de verf welke paspoorten de deelnemers op zak hebben. Iedereen is gelijk. De meeste jonge muzikanten zijn trouwens wereldburgers: ze studeren en werken niet noodzakelijk in hun geboorteland, denk aan de Russen en de Oekraïners, of ze hebben een dubbele nationaliteit.

Bekijk: "Rust nemen en oefenen", zegt Pauline van der Rest

Videospeler inladen...

Pauline van der Rest: de op twee na jongste kandidate

Maar wie is Pauline van der Rest? Ze is geboren in Brussel op 2 augustus 2004 en woont in de buurt van Namen. Met haar 19 lentes is ze de op twee na jongste kandidate van deze wedstrijd. Met niettemin al een pak ervaring.

Met vioolspelen begon Pauline van der Rest al op haar 6e, op privéles bij Igor Tkatchouk. Daarna ging het richting IMEP, het Institut Supérieur de Musique et de Pédagogie in Namen. In 2020 trok Pauline naar de Folkwang Universität der Künste in Essen in Duitsland bij Boris Garlitsky. En sinds vorig jaar krijgt ze les van de beroemde Nederlandse violiste Janine Jansen in de Kronberg Academy in Duitsland, een privéschool die muzikanten klaarstoomt voor een solocarrière.

Hoewel ze nog maar 19 is, heeft ze ook al heel wat wedstrijden gespeeld, in eigen land of in Tsjechië, Italië en Duitsland. Op haar 13e won ze de eerste prijs op de internationale vioolwedstrijd van Odessa, in Oekraïne, toen daar nog geen bommen vielen. Vorig jaar haalde Pauline van der Rest de halve finale van het Concours musical international de Montréal in Canada.

Bekijk: Pauline van der Rest speelt op het Concours musical international van Montréal een werk van de Belgische componist Eugène Ysaÿe

Videospeler inladen...

Ik laat mijn instrument nooit achter. Als ik slaap, ligt mijn viool naast mijn bed

Pauline van der Rest, Belgische kandidate in de Koningin Elisabethwedstrijd

Studeren, concerten geven, deelnemen aan wedstrijden, dat betekent ook veel reizen voor de jonge Belgische. Daarbij verliest ze haar instrument geen moment uit het oog: “Ik laat die nooit achter, zelfs niet om boodschappen te doen. En als ik slaap, ligt mijn viool naast me, stel dat het brandt of dat er een dief opduikt”, vertelde ze aan de Canadese radio.

Pauline van der Rest speelt sinds haar 11e op een 18e-eeuwse viool van een anonieme bouwer uit Genua, Italië. Het instrument had 50 jaar werkloos in de kist gezeten.  

Pauline van der Rest, de enige Belgische kandidate in de Koningin Elisabethwedstrijd. Foto Thomas Léonard

In de eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd speelt Van der Rest extreem veeleisende capriccio’s van Niccolò Paganini, een sonate van Eugène Ysaÿe, de Belgische grondlegger van de Koningin Elisabethwedstrijd, en een werk van de Pool Karol Szymanowski. 

Als ze zou doorstoten naar de finale, brengt ze daar het vioolconcerto van Tsjaikovski. Maar eerst de halve finale halen. Zaterdagnacht maakt de jury bekend welke violisten doorgaan naar de volgende ronde. Dat zijn er 24 van de 63.

Praktische info: de eerste ronde van de Koningin Elisabethwedstrijd kun je live volgen op de website van de wedstrijd. Voor de halve finale (vanaf 13 mei) en de finale (vanaf 27 mei) zit je goed bij Klara, VRT Canvas en VRT MAX voor live-uitzendingen en commentaar. 

Meest gelezen