Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Beleggers en spaarders, vergeet deze codes in je belastingaangifte niet: “Je kan tot 705 euro voordeel doen”
-
HLN Shop
Ken jij deze vijf types barbecue al? Van oldskool met houtskool tot Japanse verfijning
Tijdens het plannen van een grillfeest krijgen we al snel een luxeprobleem op ons... bord: het aanbod in de winkels beperkt zich niet meer tot een rooster met een bakje kolen onder. Anno 2024 vind je barbecues in alle denkbare soorten en maten. Hoe pik je hier het juiste exemplaar voor jou uit? HLN Shop plaatst vijf types barbecues in de kijker en bespreekt hun troeven en bijzonderheden. -
Livios
2,5 maand na aanvragen Mijn VerbouwLening: “Dossier zit vast in nieuw e-loket”
Voor wie energetisch wil renoveren, is de Mijn VerbouwLening een interessante piste. “Al moeten wij al maandenlang wachten op een reactie”, vertellen Nele (37) en haar partner aan bouwsite Livios. Ze wachten al enkele maanden op nieuws, maar kregen enkel een mail met de vraag om voorlopig geen contact op te nemen. Livios vroeg het desbetreffende Energiehuis om een reactie. -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Independer
“Grote toename klachten in 2023": wat kan je doen als je operator niet de beloofde internetsnelheid verzekert?
‘Razendsnel internet’ klinkt spectaculair, waardoor de teleurstelling groot is als je later toch moet wachten vooraleer een webpagina laadt of je een video kan bekijken. Wat de operator adverteert op het vlak van internetsnelheid kan sterk verschillen van de reële snelheid waarmee je surft. Independer.be legt uit wat jij dient te doen als je het gevoel hebt dat je internet niet zo rap is als je beloofd werd. -
PREMIUM
Vanaf oktober krijgt 1 op 6 Vlamingen kortingsbon van 250 euro voor energiezuinig huishoudtoestel: zo weet je of je erbij bent
Vorig jaar is het aantal aanvragen voor de Vlaamse kortingsbon van 250 euro op energiezuinige huishoudtoestellen bijna verdubbeld. Vandaag kan alleen wie recht heeft op het sociaal tarief de korting aanvragen, maar vanaf 1 oktober wordt de doelgroep uitgebreid. Dan krijgt één op de zes Vlamingen de korting van 250 euro automatisch toegewezen. Zo weet je of je er gebruik van kan maken en waar je die kan vinden. -
PREMIUM
Hugo Sigal worstelt met een schuldgevoel als het over geld gaat: “Ik geef het nu alleen uit”
-
PREMIUM
Hoe vul je juist je belastingaangifte in als samengesteld gezin? “Jouw oude lening kan je nieuwe partner ook inbrengen”
-
Spaargids.be
Hoe weet je wat jouw woning waard is? En hoeveel kost een makelaar? Dit zie je als verkoper best niet over het hoofd
We zien het niet meteen zitten om onze woning zélf te verkopen. Dat bleek eind vorig jaar uit een bevraging van immoplatform Zimmo. Liefst 53 procent van de Belgen schakelt in dat geval een makelaar in. Wil jij je woning toch zelf verkopen en zo duizenden euro’s besparen? Dan heeft Spaargids.be onderstaande tips voor je in petto. -
PREMIUM
“Het is een serieuze hap uit ons budget”: Nathalie betaalt wekelijks 119 euro enkel voor de bijzondere voeding van zoon Floris
Met drie kinderen is het voor Nathalie (38) en Jelle Cools (41) een uitdaging om elke week voor iedereen eten op tafel te toveren, zeker omdat zoontje Floris bijzondere voeding nodig heeft. “Hij kan moeilijk slikken en heeft een motorische beperking", vertelt Nathalie. “Zijn voeding kost 119 euro per week extra kost.” Hoe pakt ze dat aan? Ze deelt haar manieren om te besparen en zichzelf toch nog iets te gunnen. -
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd