Japanse hotelketen ontslaat massaal zijn robots
Een Japanse hotelketen voert een opmerkelijke ontslagronde door: meer dan de helft van de 243 robots moeten weg. Het in 2015 gestarte Henn-na Hotel claimde bij de opening dat robots het mensenwerk konden overnemen. Nu vier jaar later blijkt dat de robots net voor meer, dan voor minder menselijke arbeid zorgen.
Henn-na Hotel klinkt letterlijk ‘vreemd hotel’. De hotelketen haalde het Guinnes Recordboek wegens de allereerste hotels met robots als werknemers. Het eerste filiaal opende in Nagasaki de deuren. Inmiddels zijn er acht vestigingen over heel Japan. Elk hotel heeft zo’n tachtig robots in dienst.
De robots zorgden al snel voor problemen. Een gast die snurkte, werd ‘s nachts in zijn kamer gewekt door de slimme robotassistent. Deze interpreteerde het geronk als een vraag. Bij de uit zijn slaap gehaalde gast ontstond er nog meer ergernis, want de robot bleef de vraag maar herhalen. Het leidde tot boze telefoontjes naar de weinige menselijke medewerkers van Henn-na. Die moesten eveneens tussenkomen wanneer de brede bagagerobots vast kwamen te zitten in de gangen. Ook het inchecken van gasten verliep vaak lang niet vlekkeloos.
De bedrijfsleiding van Henn-na erkent dat het inzetten van robots soms meer een last dan een hulp zijn. Niet alle robots worden vervangen. De dinosaurussen die de hotelgasten verwelkomen blijven behouden. Ook alle menselijke medewerkers blijven aan boord.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Spaargids.be
Hoeveel geld mag er op jouw spaarrekening staan vooraleer de fiscus passeert?
-
New Yorkse student verdient 65.000 euro aan het doorverkopen van... restaurantreserveringen
Je kunt als student een bijbaan hebben in een restaurant, maar de Amerikaanse Alex Eisler zag een veel lucratievere job in de horeca. Hij reserveert tafeltjes in populaire restaurants in New York en verkoopt die door. Zo verdiende hij afgelopen jaar 65.000 euro. -
Canadees al half jaar slachtoffer van (on)smakelijke grap: pizzaketens blijven continu aan zijn deur leveren
Een goede pizza op zijn tijd: daar houdt toch iedereen van? Wel, de liefde van Justin Rybicki voor het Italiaanse gerecht is inmiddels flink bekoeld. De Canadees beweert slachtoffer te zijn van een slechte grap. Al een half jaar lang worden er pizza's bij hem bezorgd, zonder dat hij die besteld heeft. -
Politie toont ingenieuze verborgen camera’s waarmee stiefvader misbruik minderjarige twee jaar lang filmt in Malaga
-
KIJK. Beau (30) toont hoe het is om te leven als ‘reus’: “Eens kijken of ik onder de douche pas”
-
Schokkende beelden van overwerkte trucker tonen waarom regels rond rusttijden bij ons zo streng zijn
-
“Hij ziet er nogal bleek uit”: vrouw rolt lijk binnen in bank om lening te ondertekenen
Een wel zeer lugubere poging tot fraude: Braziliaanse bankmedewerkers werden in hun filiaal plots geconfronteerd met een lijk in een rolstoel. De vrouw die hem begeleidde, wilde hen doen geloven dat hij een lening in haar naam wilde afsluiten. Alleen viel het - om evidente redenen - niet mee om hem de nodige documenten te laten ondertekenen. Opgelet, de onderstaande beelden zijn hard. -
Zeeolifant legt zich niet neer bij 'verbanning' 200 kilometer verder en zwemt verrassend snel terug naar zijn thuisbasis
5 reacties
Resterende karakters 500
Log in en reageerAnoniem
Katia Mistianes
Yvan Lissens
Christian Deckers
Jürgen Mouton