Waarom domiciliëring of automatische betaling van je telecomfactuur vaak geen goed idee is
IndependerNet zoals bij sommige energiecontracten, kan je er ook voor kiezen om je telecomfactuur automatisch of via domiciliëring te betalen. Dat is gemakkelijk, maar het stopzetten daarvan is niet altijd zo eenvoudig. Bovendien levert het je ook geen financieel voordeel op. Independer.be vertelt hoe je het stopzetten van een contract het beste aanpakt.
Wat is het precies?
Bij een domiciliëring of automatische betaling geef je een partij de toestemming om het bedrag op je factuur automatisch van je bankrekening te halen. Die manier van betalen is vooral populair bij terugkerende facturen van energieleveranciers of telecomproviders. Het helpt kosten voor laattijdige betalingen vermijden en voorkomt extra papierwerk.
Soms levert een betaling via domiciliëring korting op. Sommige energieleveranciers afficheren bijvoorbeeld twee contracttypes, waarvan het aanbod met digitale communicatie en domiciliëring de klant al snel enkele tientallen euro’s voordeel oplevert. De logica hierachter? Door de automatische betaling hebben zij meer zekerheid dat je op tijd en correct betaalt. Telecomoperatoren bieden evenwel nooit dergelijke kortingen aan.
Kan je wel besparen door verschillende telecomdiensten te combineren in één pakket? Dit verschil maakt het op je rekening.
Addertjes onder het gras
Alle handigheid ten spijt: er zijn ook enkele valkuilen verbonden aan betalingen via domiciliëring. Omdat je bij een manuele betaling het verschuldigde bedrag zelf moet invoeren, merk je sneller op wanneer je factuur hoger is dan normaal. Bij een domiciliëring blijven factuurschommelingen mogelijk onder de radar, waardoor je niet of te laat actie onderneemt.
Een ander gevaar is dat je via een domiciliëring betaalt voor producten die je niet meer gebruikt. En daar knelt het schoentje vaak: het stopzetten van een automatische betaling is niet altijd simpel. Vroeger kon je zo’n automatische opdracht gewoon stopzetten via je bank, maar sinds 2014 is dat niet meer mogelijk.
Door de invoering van het Europese SEPA-systeem zijn het niet meer de banken die de domiciliëringen beheren, maar schuldeisende firma’s. Het volstaat dus niet om de automatische betaling op te heffen bij de bank, aangezien de overeenkomst met de schuldeisende firma dan wél nog blijft doorlopen. Je schuld vervalt dus niet en je bank kan je ook niet verder helpen.
Leestip: Kan je je gsm-nummer sowieso behouden bij een switch naar een andere operator?
Wettelijke bescherming
Als consument ben je gelukkig wel beschermd. Wie niet akkoord gaat met een betaling beschikt over acht weken tijd om het bedrag terug te vorderen. Je kunt toekomstige betalingen meteen ook blokkeren.
Let wel, de openstaande schuld is daarmee in beide gevallen niet vereffend. Heeft je telecomoperator bepaalde diensten geleverd, dan zal je daar toch voor moeten betalen. Je provider zal dus wel nog bij je aankloppen voor de inning van je schulden.
Definitieve stopzetting
Om de domiciliëring definitief te annuleren, moet je rechtstreeks contact opnemen met je operator en samen tot een akkoord komen. In sommige gevallen zal die je doorverwijzen naar de organisatie die instaat voor de inning van de schuld.
In je contract zou normaal duidelijk vermeld moeten staan tot welke partij je je moet wenden en hoe een stopzetting dient te gebeuren. Dat kan via een e-mail, maar in sommige gevallen is er ook een aangetekend schrijven voor nodig. Hoe alles concreet in z’n werk gaat, lees je hier.
Aandachtspunt bij overstappen
Een automatische betaling vereist dus extra aandacht wanneer je een contract stopzet en al dan niet van operator verandert. Via Independer.be kan je niet alleen nagaan welk telecomabonnement het voordeligst is voor jou, je krijgt ook hulp bij het overstappen. Zo kom je niet voor verrassingen te staan.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke vergelijker die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van verzekeringen, telecompakketten en andere vaste lasten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Independer
Laad je je smartphone draadloos op? Deze risico’s houd je best in het achterhoofd
-
PREMIUM
Welke attesten, fiches, overzichten en bijlagen heb je nodig voor jouw belastingaangifte?
Klaar voor je belastingaangifte of om jouw Voorstel van Vereenvoudigde Aangifte te controleren? Check eerst of je wel alle cruciale attesten, fiches en rekeninguittreksels bij de hand hebt. Belangrijk bijvoorbeeld als je kinderopvang betaalde, een laadpaal plaatste of dienstencheques uitgaf. Onze journalist verheldert per vak op je aangifte wat je nodig hebt en waar je het vindt. -
PREMIUM
Hoeveel is je oude gsm nog waard? We zochten het uit: “Hier krijg je nog 326 euro, op een andere plaats maar 213 euro”
Denk twee keer na voor je een oude smartphone stof laat vergaren: fabrikanten en winkels bieden tegenwoordig inruilprogramma’s aan, waardoor je afgedankte toestel nog wat kan opbrengen. Maar waar krijg je het meeste geld? En over hoeveel geld gaat dat dan? Wij zochten het uit en ontdekten grote prijsverschillen: “Voor een onbeschadigde iPhone 13 kan je hier tot 255 euro krijgen.” -
-
Independer
Delen van je wifiwachtwoord met gasten is niet zonder risico: zo kan het wél veilig
-
Jobat
Vier vijfde werken voor een betere werk-privébalans? Dit is de impact op je loon en extralegale voordelen
Iets meer dan een kwart van de Belgische loontrekkenden werkt deeltijds. Een van de opties daarbij is een viervijfderegeling. Hoeveel werknemers kiezen daarvoor en wat is de populairste vrije weekdag? Hoeveel loon moet je inleveren voor die dag minder werken? En wat is de impact ervan op je extralegale voordelen en pensioen? Jobat.be zocht het uit. -
PREMIUM
Horecazaken doen suggestie als je met de kaart betaalt: 10, 15 of zelfs 20% extra. “Bijna niemand heeft nog cash op zak”
Digitaal afrekenen is in België de norm tegenwoordig, maar daardoor lopen obers in cafés en restaurants steeds vaker een fooi mis. In sommige horecazaken lossen ze dat zo op: wanneer je betaalt met de kaart, kan je op de terminal kiezen voor 10, 15 of 20% fooi, ‘een ander bedrag’ of ‘geen fooi’. Sommige klanten voelen zich daardoor voor het blok gezet, maar wat is een correcte fooi in Vlaanderen? En hoe zit dat met de wetgeving: worden fooien belast? -
1
Wat als er een fout staat in je voorstel van vereenvoudigde belastingaangifte?
-
PREMIUM5
Nu banken wél hengelen naar uw spaargeld: toch maar kiezen voor een termijnrekening of wachten op de staatsbon?
-
Livios
“Nu vraagt meer dan 50% van onze klanten hiernaar”: ken jij al dé nieuwe trend bij zwembaden in de tuin?
Volgens de Belgische Federatie van Zwembad- en Wellnessprofessionals (BFZ) is een smartpool dé hype van het moment. Een wat? En wat maakt een smartpool dan zo slim? Bouwsite Livios vroeg het aan: Patrice Dresse (directeur van BFZ), Jean Claude Jacobs (bestuurder G.Gil.Production-Zwembaden Waterair Belux) en Antoon Boeykens (directeur van LPW Pools). -
Independer
Surfen en streamen we binnenkort allemaal op wifi 6? En wanneer mogen we wifi 7 verwachten?
Proximus is volop bezig met de uitrol van zijn nieuwe TV Box. Die biedt vele voordelen, zoals de beschikbaarheid van wifi 6. Die technologie bestaat al langer, maar nog lang niet iedereen is ermee vertrouwd. Wat zijn nu de precieze voordelen en hoe zorg je ervoor dat je thuis van de beste technologie geniet? Independer.be vertelt wat je moet weten. -
‘Gratis mee te nemen’: mag je zomaar je oude fiets of meubels aanbieden op straat?